• 1
  • 2
2008-04-07, 11:32
Medlem
Blind77s avatar
Hej

Jag tänkte byta blandare i köket men tycks inte kunna stänga av vattnet. Det sitter två ballofixer på rören men om jag stänger av dom så rinner vattnet ur kranen ändå . Jag har provar både i köket och badrummet men det rinner vatten ur alla kranar oberoende av hur jag vrider ballofixen.
Bägge rören är även varma så de kanske är till elementen men vad vet jag.

Bild på hur det ser ut (gamla grejer jag vet) :

Ballofixer och rör http://i32.tinypic.com/161xooh.jpg

Rören till blandaren http://i25.tinypic.com/2pt0w77.jpg
Citera
2008-04-07, 12:20
Medlem
nazipoliss avatar
kan du inte stänga av vattnet längre bak på ledningarna då?

förmodar att du bor i en villa eller liknande!?
jag vet att gamla lägenheter inte har ballofixer i lägenheterna utan dem sitter i källaren oftast.
Citera
2008-04-07, 12:27
Medlem
Blind77s avatar
Nej jag bor i BR så jag får väl prata med fastighet för att höra var jag stänger av vattnet. Men jag trodde jag skulle slippa det och fixa till det här lite snabbt men jag undrar fortfarande vad ballofixerna är till? Kan det vara till elementen? I så fall verkar det dumt att sätta in dom men inte till kranarna samtidigt? Men det är ju svårt att veta hur folk tänker
Citera
2008-04-07, 13:45
Medlem
Värmeledning

T-kopplingen till vänster på första bilden liknar en sädan som sitter på alla mina element, en på vart rör, så jag skulle våga sätta en krona på att du måste stänga av vattnet i källaren.

Ser lite amatörmässigt ut, kanske du kan övertyga vaktis att sänga av vattnet en stund och sätta ballofixer under vasken? Sen kan du ju fixa med kranarna när du vill och hur ofta du vill.
Citera
2008-04-07, 18:47
Medlem
Ska byta blandare i köket om nån vecka, får man byta det själv eller måste man ha någon rörnisse för det?
Citera
2008-04-07, 23:53
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Ska byta blandare i köket om nån vecka, får man byta det själv eller måste man ha någon rörnisse för det?
gör du det fackmannamässigt så får du göra det själv, rekomenderar annars att en kunnig person pillar på det...
Citera
2008-04-08, 00:20
Medlem
wiiiilis avatar
stäng stammen i källaren det på bilden är värme och inte vatten.
Citera
2008-04-08, 08:19
Medlem
Ja, det där är värme rör som ventilerna sitter på. Du har en injusteringsventil där också.

Man får byta blandare själv, men många blandare har specialdelar som kräver märkesspecefika verktyg, fast ofta fungerar det med skiftnyckel med.
Citera
2008-04-08, 08:40
Medlem
Tänkte bara sätta ut en varning, då vi själva nyligen renoverat kök, så har vi fått reda på lite saker..

Blandare av ej kvalitetsmärken, köpta på bland annat rust, Ikea och liknande, ska man ej sätta dit.
Då försäkringar inte täcker dom, pg av för dålig kvalite!
Många rörfirmor vägrar sätt dit dom, och alla rörfirmor har gått ihopp och fått fram något grejs som gör att även om dom satt dit grejerna så står dom ej för ifall dom skulle gå sönder, pg av den låga kvaliten i dom, som gör att dom oftast går sönder...

Köp istället en dyrare märkesblandare och dom står gäran för kostnaderna om den går sönder
Citera
2008-04-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatismos12
Tänkte bara sätta ut en varning, då vi själva nyligen renoverat kök, så har vi fått reda på lite saker..

Blandare av ej kvalitetsmärken, köpta på bland annat rust, Ikea och liknande, ska man ej sätta dit.
Då försäkringar inte täcker dom, pg av för dålig kvalite!
Många rörfirmor vägrar sätt dit dom, och alla rörfirmor har gått ihopp och fått fram något grejs som gör att även om dom satt dit grejerna så står dom ej för ifall dom skulle gå sönder, pg av den låga kvaliten i dom, som gör att dom oftast går sönder...

Köp istället en dyrare märkesblandare och dom står gäran för kostnaderna om den går sönder

Här måste jag hålla med, det lönar sig att köpa kvalité och det har sällan IKEA eller byggvaruhusen. Förutom ovasnstående text så är det där med reservdelar. Svenska blandare kan vara 30 år gamla, eller ännu äldre och det är inga problem med att hita reservdelar. Jag skulle ALDRIG köpa något annat.
(Jobbar inte eller har inga aktier hos någon som tillverkar blandare)
Dessutom så jobbar alla svenska tillverkar aktivt med miljötänk, att sänka energiförbrukning mm.
Citera
2008-04-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Här måste jag hålla med, det lönar sig att köpa kvalité och det har sällan IKEA eller byggvaruhusen. Förutom ovasnstående text så är det där med reservdelar. Svenska blandare kan vara 30 år gamla, eller ännu äldre och det är inga problem med att hita reservdelar. Jag skulle ALDRIG köpa något annat.
(Jobbar inte eller har inga aktier hos någon som tillverkar blandare)
Dessutom så jobbar alla svenska tillverkar aktivt med miljötänk, att sänka energiförbrukning mm.

ang resverdelar till dom billigare varianterna.. dom finns oftas att få tag på i ca 2år, så som garantin säger.. dock istället för att skicka en del, skickar dom hela kitet, då det blir billigare för dom.. när garantin gått ut är det nästintill omöjligt att få tag på reservdelar till dom billigare varianterna eftersom dom bara finns i sortimentet en vis tid..

När man köper kvalite kan man få tag på enskilda reservdelar i ja precis som du säger 30år om det så vore.
Citera
2008-04-08, 16:21
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blind77
Hej

Jag tänkte byta blandare i köket men tycks inte kunna stänga av vattnet. Det sitter två ballofixer på rören men om jag stänger av dom så rinner vattnet ur kranen ändå . Jag har provar både i köket och badrummet men det rinner vatten ur alla kranar oberoende av hur jag vrider ballofixen.
Bägge rören är även varma så de kanske är till elementen men vad vet jag.

Bild på hur det ser ut (gamla grejer jag vet) :

Ballofixer och rör http://i32.tinypic.com/161xooh.jpg

Rören till blandaren http://i25.tinypic.com/2pt0w77.jpg

Din första bild visar värmerör, det ser du enklast genom att de har använt järnrör/delar i montaget. Järnrör/delar kan inte användas för tappvatten då vattnet skulle orsaka rost i rören. Det är inte gott med rost i vattnet och att det är inte så nyttigt med rör som rostar bort på ett halvår.

Fråga vaktis vart avstägningar sitter , det är säkraste vägen .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in