2008-04-06, 21:54
Medlem
har en 350D med 2 olika objektiv org och en Sigma 70-300mm

saken är det jag knäpper bara kort på crossar skotrar osv, men resultaten blir inte som jag vill när jag har den i det här "sport" läget.

vad ska jag göra för att få det ännu bättre? nytt objektiv? eller ska jag ställa in kamran på nå sätt?

kan lägga upp exempel på kort jag knäppt med dom 2 olika objektiven

org objetivet

http://i28.tinypic.com/148hizm.jpg

Sigma 70-300 mm

http://i32.tinypic.com/4snuba.jpg

personligen tkr jag sigma objektivet på nått sätt blir bättre och skarpare

men gärna hjälp uppskattas
Citera
2008-04-06, 22:05
Medlem
Hur vill du få bilderna?

Bättre är det om du växlar från sport till slutarprioritet så du kan välja en snabb slutartid och så anpassar kameran blänadren automatiskt.

snabb slutartid är A och O i sportfotografering, kan du köpa till en blixt för att lätta upp och frysa bilderna är det ännu bättre...

Sen är det bara att lära sig förutsäga åkarna så du kan börja zooma in
Citera
2008-04-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Hur vill du få bilderna?

Bättre är det om du växlar från sport till slutarprioritet så du kan välja en snabb slutartid och så anpassar kameran blänadren automatiskt.

snabb slutartid är A och O i sportfotografering, kan du köpa till en blixt för att lätta upp och frysa bilderna är det ännu bättre...

Sen är det bara att lära sig förutsäga åkarna så du kan börja zooma in

hjälper en blixt utomhus så mkt?

vilken av symbolerna är slutarprioritet då?
Citera
2008-04-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black_rider
hjälper en blixt utomhus så mkt?

vilken av symbolerna är slutarprioritet då?

ändra till Tv för slutarprioritet

En blixt är starkare än vad man tror, med den kan du "frysa" bilder då du kan fotografera med en snabbare slutartid än innan, dock så gäller det att man kommer lite närmare inpå (inom fem till tio meter)

Men det är mera lyx än nödvändigt och om du fotograferar utomhus i snömiljö så borde du få tillrckligt med ljus för att få ned slutartiden tirräckligt.
Citera
2008-04-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
ändra till Tv för slutarprioritet

En blixt är starkare än vad man tror, med den kan du "frysa" bilder då du kan fotografera med en snabbare slutartid än innan, dock så gäller det att man kommer lite närmare inpå (inom fem till tio meter)

Men det är mera lyx än nödvändigt och om du fotograferar utomhus i snömiljö så borde du få tillrckligt med ljus för att få ned slutartiden tirräckligt.

okej, sen har jag hittat nått som heter RAW vad är det? på nått sätt kan jag ta 150 ist 548 bilder på 8mpx

gör det verkligen sån stor skillnad?
Citera
2008-04-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black_rider
okej, sen har jag hittat nått som heter RAW vad är det? på nått sätt kan jag ta 150 ist 548 bilder på 8mpx

gör det verkligen sån stor skillnad?
RAW är ett annat filformat som sparar all information från sensorn så att man kan ställa in allt som kameran normalt gör i efterhand. Till exempel behöver man itne vara lika noga med vitbalansen för att den kan man lätt fixa i efterhand. Sen kan man själv ställa in kontrast, färgmättnad, skärpa, brusredusering och mycket mer. Dock krävs det mer jobb eftersom man faktiskt måste sitta och redigera alla bilder man vill spara.
Citera
2008-04-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
RAW är ett annat filformat som sparar all information från sensorn så att man kan ställa in allt som kameran normalt gör i efterhand. Till exempel behöver man itne vara lika noga med vitbalansen för att den kan man lätt fixa i efterhand. Sen kan man själv ställa in kontrast, färgmättnad, skärpa, brusredusering och mycket mer. Dock krävs det mer jobb eftersom man faktiskt måste sitta och redigera alla bilder man vill spara.

okej tufft

men då skiter jag i RAW
Citera
2008-04-07, 14:31
Medlem
An0ns avatar
jag kan ingenting om sånt här men tyckte det blev schyssta bilder iaf
Citera
2008-04-07, 14:36
Medlem
Systemas avatar
Läs på lite om slutartid och bländare och lär dig det helmanuella(M) läget i stället. Alla de automatiska lägerna är helt värdelösa.

När jag var ny inom foto så blev jag förtvivlad när jag skulle fota cykling och allt bara blev smet elelr att blixten fälldes upp(kameran levde sitt egna lilla liv) -tills jag förstod att jag bara behövde veta vad bländaren gjorde och vad slutaren gjorde. jag slog över på helmanuellt läge(M) och vips så var snygga bilder ett faktum.

Lär dig kameran innan du börjar fundera på att köpa nya objektiv som du inte verkar ha en blekaste aning om vad de skulle bidra med. Och läs 359Ds lilla handbok, den är jättebra och förklarar på ett lättförståeligt sätt.

Läsläsläs så kommer du fatta
Citera
2008-04-09, 12:19
Medlem
rappahs avatar
Jag har plåtat mycket cross/skate/cykling med min 300D och ett 18-135 Sigma. Kör bara kort slutartid, anpassa bländare efter ljus etc. och kör med blixt. Det ska inte vara några större problem.
Citera
2008-04-29, 19:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Brukar använda bländarprioritet (AV) och underexponera ett steg eller två vid sportfoto för att få så korta slutartider som möjligt jag fotar å andra sidan mestadels i rawformat för att få så pass detaljrika bilder som möjligt. Efter lite redigering är skilnaden väldigt stor mellan jpg och rawfiler. Inte minst att man har möjlighet att pejla vitbalansen EFTER bilden är tagen så att man inte får gultonade eller blåtonade bilder när man fotar i en miljö med blandade ljuskällor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in