• 1
  • 2
2008-04-06, 21:30
Medlem
Hej! Jag har sedan lång tillbaka hört att man ej skall äta/ äta för mycket exakt innan man skall sova.

Dels för att man kan ha svårt med att somna sedan och att eftersom kroppen är i vilo läge i sömnen har svårare att "bryta" ner maten och tar upp mer kalorier.

Stämmer detta och vad är tidgränsen mellan att äta innan man skall sova och inte?

Brukar vara så att jag tränat rätt så sent och sen vet jag inte hur jag skall äta om jag ska sova direkt efter.
Citera
2008-04-06, 21:33
Bannlyst
Ät på om du precis har tränat.
Citera
2008-04-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
Ät på om du precis har tränat.
Okej. Men stämmer det som jag fått veta att kroppen har svårare att bearbeta maten?
Citera
2008-04-06, 21:36
Bannlyst
Kanske inte så smart att trycka i sig en stor mängd kolhydrater precis innan läggdags. Men, eftersom att du tränar sent, så behöver du tillföra kroppen näring.
Citera
2008-04-06, 21:39
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Du lagrar glykogen extra bra vid sömn!
"Så att äta bra med långsamma kolisar innan man går och lägger sig kan lätt ge att man vaknar med "pump""

"Anledningen till att man bör vara försiktig med att äta sent handlar om att det stör vilan/återhämtningen och kroppens utsöndring av testosteron."

http://www.halso.info/forum/t-30534.html
Citera
2008-04-06, 21:42
Medlem
Bru Nögats avatar
Jag själv kan inte sova om jag inte är mätt.
Det kvittar om jag tränade på morgonen då...
Funkar hur bra som hellst för mig, sover ändå som en stock.
Och det gör mig ändå inget om det blir svårt att bryta ner allting för jag ser gärna att jag går upp några kilon.
Citera
2008-04-06, 22:34
Medlem
Jommunknowns avatar
För mig brukar mat alltid vara lösning på mina sömnproblem. Efter en rejäl pizza somnar jag för det mesta gott. Sedan så fungerar även mycket socker (godis etc). Det tar mycket energi att bearbeta en pizza och ett redigt sockerfall gör det också svårt att hålla sig vaken . Det är ju väldigt dumt men ibland har jag stora problem med att somna.

Edit: fan vad jag kom off topic här
Citera
2008-04-06, 23:10
Bannlyst
Ät en riktigt bra köttbit efter träningen eller runt kvällskvisten 500g falukorv eller dylikt är kanon!
Citera
2008-04-07, 11:39
Medlem
MrsPluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
Hej! Jag har sedan lång tillbaka hört att man ej skall äta/ äta för mycket exakt innan man skall sova.

Dels för att man kan ha svårt med att somna sedan och att eftersom kroppen är i vilo läge i sömnen har svårare att "bryta" ner maten och tar upp mer kalorier.

Stämmer detta och vad är tidgränsen mellan att äta innan man skall sova och inte?

Brukar vara så att jag tränat rätt så sent och sen vet jag inte hur jag skall äta om jag ska sova direkt efter.

Hejsan!
Jag tränar också sent flera ggr i veckan. Och jag märker iallafall att jag går upp i vikt om jag äter efter klockan 19. Så jag brukar äta ett äpple och dricka 2dl lättmjölk/minimjölk efter varje träning. Sen äter jag oftast inte mer. Egentligen vet jag att man bör äta mer protein om man vill få upp musklerna, så jag skulle ändå rekomendera en kycklingmacka. Kyckling är ju inte så fett heller, så tror inte det skadar. Och i regel förbränner du ju mer efter din träning, speciellt om du tränar kondition.
Citera
2008-04-07, 12:18
Medlem
gromzies avatar
Trodde det var kroppens utsöndrig av GH faktiskt som störs av otroligmängd kolhydrat innan läggdags. Försök att inte äta kolisar innan du sover. Men har du tränat på kvällen måste du käka det, självfallet.
Citera
2008-04-07, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPluffis
Hejsan!
Jag tränar också sent flera ggr i veckan. Och jag märker iallafall att jag går upp i vikt om jag äter efter klockan 19. Så jag brukar äta ett äpple och dricka 2dl lättmjölk/minimjölk efter varje träning. Sen äter jag oftast inte mer. Egentligen vet jag att man bör äta mer protein om man vill få upp musklerna, så jag skulle ändå rekomendera en kycklingmacka. Kyckling är ju inte så fett heller, så tror inte det skadar. Och i regel förbränner du ju mer efter din träning, speciellt om du tränar kondition.

Tror knappast att ett äpple räcker för att tillgodose kroppen med kolhydrater efter träning.

Att du "märker" att du går upp i vikt om du äter efter kl 19 tror jag är ren inbillning från din sida, alt. att du äter mer när du väl går upp. Energilagarna råder fortfarande.
Citera
2008-04-07, 15:48
Bannlyst
Tror inte man ska lyssna på alla dessa myter om näring och kost som folk sprider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in