2008-04-06, 17:07
Medlem
Inbillads avatar
Jag brände vid maten igårkväll och för att bli av med den svarta beläggningen i kastrullen hällde jag i rikligt med diskmedel samt en del vatten och lät det koka. Det bildades någon väldigt otrevlig gas som stack rejält i halsen. Vad var det för gas? Min andrta fråga är hur man effektivast rengör vidbrända kastruller? Är diskmedel/tvättmedel med tensider bäst eller fungerar någon syra bättre typ ättika?
Citera
2008-04-06, 17:09
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Jag brände vid maten igårkväll och för att bli av med den svarta beläggningen i kastrullen hällde jag i rikligt med diskmedel samt en del vatten och lät det koka. Det bildades någon väldigt otrevlig gas som stack rejält i halsen. Vad var det för gas? Min andrta fråga är hur man effektivast rengör vidbrända kastruller? Är diskmedel/tvättmedel med tensider bäst eller fungerar någon syra bättre typ ättika?

Vad var det för mat du brände? Det kanske var någon ingrediens i maten som bildade gasen eller lukten.
Senast redigerad av fredd_jason 2008-04-06 kl. 17:10. Anledning: fix
Citera
2008-04-06, 17:22
Medlem
Inbillads avatar
Det var ravioli Tror det var diskmedlet som reagerade på något sätt. Påminde en del om frän ättiklukt, men diskmedel innehåller väl inte någon syra?
Citera
2008-04-06, 17:22
Medlem
GalFisks avatar
Jag tror hellre det var diskmedlet som avgav nånting, möjligtvis ammoniak.
Här är ett tips, dom första stegen inkluderar att koka med diskmedel som ju inte blev så lyckat, men resten kanske funkar: http://www.ehow.com/how_114388_treat-burned-pots.html
Citera
2008-04-06, 18:02
Medlem
Inbillads avatar
Bra länk.

Bakpulvret har jag faktiskt inte testat, det kan nog fungera. Tidigare har jag gjort försök med vinäger och ättika och framförallt ättikan har gett ifrån sig mycket otrevlig lukt, säkert ammoniak. Kanske skulle man hålla till i dragskåp
Citera
2008-04-06, 18:17
Medlem
GalFisks avatar
Ättika luktar ättika, ingen ammoniak där.
Använd bikarbonat, inte vanligt bakpulver. Meningen med proceduren verkar vara att låta den brända maten mättas med bikarbonat, sen har man på ättika, vilket leder till gasutveckling som får den att smulas sönder och lossna.
Citera
2008-04-06, 21:14
Medlem
woofers avatar
När vi rengör utrustning på jobbet med fastbränt fett så har vi ett medel som jag har för mig till huvudel består av en blandning av eter och glykol (var några år sedan jag kollade säkerhetsbladet). Utrustningen ska vara ca 180 grader för att medlet ska funka. Det löser upp allt utan problm och det blir skinande rent.

Jag har funderat på detta tidigare och om det inte borde gå att göra som med självrengörande ugnar, dvs hetta upp kastrullen till en dryga 500 grader och kolbeläggingarna förbränns och kvar blir lite aska som man borstar bort. Kanske inte är helt bra för kastrullen dock? Ugnar med pyrolys har ju nån keramisk beläggning på insidan.

Ett gammalt husmorsknep är annars att skubba bort kolet med hjälp av en sockerbit och lite vatten. Sockerbiten försvinner rätt fort så det går åt några stycken men det funkar och det blir inga repor i kastrullen. Lite jobbigt dock...
Citera
2008-04-07, 00:09
Medlem
Fox 2s avatar
En riktigt kraftig högtryckstvätt kan också fungera, lämnar inga spår men kan dock förstöra belagda kastruller.

Annars blästra dom, men använd ett medel som inte förstör metallen, är dock ganska knepigt om man inte har tillgång till det hemma/jobbet.

Mvh
Citera
2008-04-07, 00:17
Medlem
CXTs avatar
Stålull?
Citera
2008-04-07, 19:43
Medlem
suryoyos avatar
Tja funkar inte sandblästringen (!) kan du ju köra med en mindre atombomb.
Nä men hetta upp kastrullen som fan, sen droppar du ner vatten så kommer beläggningen sakta lossna.
Citera
2008-04-08, 06:31
Medlem
Grårävs avatar
Ställ kastrullen med hett vatten och maskindiskmedel att dra över natten. Om det behövs, längre än så. Sedan är det bara att skrapa ur det brända och finlira med diskborsten.
Citera
2008-04-11, 06:30
Medlem
oreHs avatar
Svaret är maskindiskmedel!

Lägg i en kub diskmedel och kallt vatten i botten på kastrullen.
Vänta i ett par timmar tills skiten är upplöst.
Diska ur.
Klart.

Inget mer skrubbande!

Maskin diskmedel fungerar utmärkt i toaletten också, gör det över natten och häpna över hur äckligheter bara spolas bort nästa morgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in