2008-04-06, 13:57
Medlem
Hej, jag har fått ett problem. Råkade skada mig förut när jag kastade med en amerikanskfotboll så nu har jag vänsterhanden i gips. Det gör det väldigt svårt att t.ex hacka, så jag undrar om folk har tips på bra maträtter man kan laga med en hand?
Även tips hur man ska kunna diska med en hand vore uppskattat.
Citera
2008-04-06, 14:08
Medlem
steka kött klyftpotatis i ugnen
Citera
2008-04-06, 14:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkon
Det gör det väldigt svårt att t.ex hacka,

Även tips hur man ska kunna diska med en hand vore uppskattat.
Kör i blender, mixer eller annan typ av hushållsmaskin. Laga grytor och soppor där du lagar allt på en gång.

Be vänner och bekanta, alt. köp en diskmaskin. Finns många små behändiga sådana.

Alternativ två: Ät ute om du har råd!

Jag har på senare tid haft samma typ av besvär . Hoppat på kryckor i ca 2 månader nu. Dock har jag haft händerna fria. Vilket iof inte hjälper om man skall stå vid spisen .

~Paul~
Citera
2008-04-06, 14:26
Medlem
Använd vänster armbåge till att klämma fast det du skall hacka!
Citera
2008-04-06, 14:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvspecial
Använd vänster armbåge till att klämma fast det du skall hacka!
Den metoden är han säkerligen redan bekant med . (Inte för att den är så speciellt bra ).

~Paul~
Citera
2008-04-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kör i blender, mixer eller annan typ av hushållsmaskin. Laga grytor och soppor där du lagar allt på en gång.

Be vänner och bekanta, alt. köp en diskmaskin. Finns många små behändiga sådana.

Alternativ två: Ät ute om du har råd!

Jag har på senare tid haft samma typ av besvär . Hoppat på kryckor i ca 2 månader nu. Dock har jag haft händerna fria. Vilket iof inte hjälper om man skall stå vid spisen .

~Paul~
Jag är student och äger varken diskmaskin eller någon mixer tyvärr, och att äta ute ligger inte riktigt i min budget.

Svårt att skära köttet och grönsakerna till grytor. Men soppa låter ganska lovande.
Citera
2008-04-06, 14:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkon

Svårt att skära köttet och grönsakerna till grytor. Men soppa låter ganska lovande.
Hm, ok. Gör såhär:

Köp på dig grönsaker och kött (vilka du nu föredrar). Skölj köttet och lägg i det i det sjudande vattnet.

Släng i en buljongtärning eller salta ordentligt.

Skumma av. Koka tills köttet är nästan mjukt.

Lägg i grönsaker allt eftersom och enligt deras storlek.

Dvs, hårda rotsaker som morot, rotselleri och palsternacka slänger du först och mjukare grönsaker som paprika, tomat och squash lägger du i på slutet.

Koka alltsammans till det är mjukt. Köttet bör nästan falla i bitar när du petar på det med din sked.

Blanda Maizena med vatten och red soppan, puttra på ytterligare i ca 5 minuter. Servera med ett gott bröd till.

~Paul~
Citera
2008-04-06, 15:56
Medlem
w84funs avatar
Inte lätt att bara ha en hand, jag har testat det själv.

Men ris eller makaroner kan du nog koka. Sen kan du köpa färdiga grytbitar i affären, eller lövbit, kotletter osv. Du borde kunna klara den matlagningen med en hand. sen får du nog leva med färdiga såser osv. Annars är det ett ypperligt tillfälle att lära känna grannarna...
Citera
2008-04-06, 16:07
Medlem
Schrails avatar
Precis, passa på att hälsa på gamla mostrar och fastrar. Våldgästa varenda människa du känner.
Citera
2008-04-06, 16:18
Medlem
Brottardockans avatar
Kör med mycket halvfabrikat t.ex.
Pytt-i-Panna, laxpytt, kycklingpanna. Bara att öppna förpackningen och hälla i stekjärnet.

Ett annat alternativ är, som många andra skrivit, bjud in dig själv till släktingar och vänner.
Citera
2008-04-06, 16:52
Medlem
dumms avatar
Skaffa flickvän.

Annars kan du ju försöka leva på mat sominte behöver hackas och så, riktigt lätta saker som soppor, mackor, nudlar, makaroner o.s.v.. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in