2008-04-06, 12:43
Medlem
Tjenare

Har läst Belgarath Besvärjaren, båda böckerna, och sen hela Sagan om Belgarion, nu har jag skaffat mig hela Sagan om Mallorea och de två Polgara Besvärjerskan böckerna. Kan jag först läsa Polgara historien innan Sagan om Mallorea eller spoilas den då?
Citera
2008-04-06, 13:11
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
Tjenare

Har läst Belgarath Besvärjaren, båda böckerna, och sen hela Sagan om Belgarion, nu har jag skaffat mig hela Sagan om Mallorea och de två Polgara Besvärjerskan böckerna. Kan jag först läsa Polgara historien innan Sagan om Mallorea eller spoilas den då?

Nu var det rätt många år sedan jag läste de böckerna, men jag är ganska säker på att du får räkna med en del spoilers.
Böckerna om Belgarath är ju i samma stuk som Polgaras, att man får en inblick i deras liv och levrene. Så har du läst Belgarath antar jag att du lika gärna kan läsa Polgara utan att få något som inte redan spoilats spoilat.
Citera
2008-04-06, 13:11
Medlem
Daggys avatar
Du ska läsa sagan om Mallorea först. Både för att den spoilas i Polgara och för att du kommer förstå Polgara bättre.

David Eddigs är förövrigt min favoritförfattre.

Kolla även denna länken och läs 0.1 http://www.flashback.org/rules/
Citera
2008-04-06, 14:05
Medlem
Ah shit, sorry för dålig rubrik. Den hade blivit omänskligt lång ifall jag skulle nämna alla titlar så jag nämde bara lite namn så typ, kan inte editera nu men om någon moderator känner sig manad så är det lungt att editera.

Belgaraths historia handlar ju om tiden innan Faldors gård, och Sagan om Belgarion handlar om några år efter Faldors gård, men det kommer ta några dagar innan jag får hem Sagan om Mallorea så jag har faktiskt börjat tjuvläsa Polgaras historia men det kanske är bäst att först läsa Mallorea sagan.
Jaja, underbara böcker faktiskt, dock lite reperativa.
Citera
2008-04-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
Ah shit, sorry för dålig rubrik. Den hade blivit omänskligt lång ifall jag skulle nämna alla titlar så jag nämde bara lite namn så typ, kan inte editera nu men om någon moderator känner sig manad så är det lungt att editera.

Belgaraths historia handlar ju om tiden innan Faldors gård, och Sagan om Belgarion handlar om några år efter Faldors gård, men det kommer ta några dagar innan jag får hem Sagan om Mallorea så jag har faktiskt börjat tjuvläsa Polgaras historia men det kanske är bäst att först läsa Mallorea sagan.
Jaja, underbara böcker faktiskt, dock lite reperativa.

Böckerna är utformade så att belgarath berättar för alla som är med i malloera om sitt liv men jag tycker inte man ska läsa malloera först för det.

I med att belgarath är först , sen polgara, belgarion och SIST malloera iaf tidsmässigt så tycker jag iaf det är den bästa ordningen och också lättast att förstå allt.. du kmr inte förstå allt i malloera om du inet läst polgara och belgarath...
Citera
2008-04-11, 22:03
Medlem
gorgonzolas avatar
Läs böckerna i ordning, de hoppas lite i tiden men de funkar bäst i den ordning de är skrivna.
Citera
2008-04-11, 22:39
Medlem
Darwins avatar
Släng böckerna i majbrasan och läs något vettigt istället!

Var är kräksmilien när man behöver honom som bäst?

KRÄKIS, KOM TILLBAKA!
Citera
2008-04-12, 12:15
Medlem
Grumbledocks avatar
Läs dem i "rätt" ordning för att få så bra upplevlse som möjligt. En del spoilers och visst mått av tjatighet får man räkna med när man läser serien då man får se samma händelse ur olika perspektiv. Väldigt bra böcker och klart läsvärda iaf
Citera
2008-04-12, 12:54
Medlem
Skeggabas avatar
Belgarion
Mallorea
Belg.
Polg.
Eventuellt "Silmarillon" (den heter inte så men skit samma - liknande funktion iaf)
- Om jag minns det rätt från min ungdomstid när jag läste igenom dem. det är inte dirkekt spännande att läsa belgarion och polgara eftersom man vet "hur det kommer sluta" men kan kanske ändå ge en lite djupare inblick i världen som sådan om man är intresserad.
Citera
2008-04-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Släng böckerna i majbrasan och läs något vettigt istället!

Var är kräksmilien när man behöver honom som bäst?

KRÄKIS, KOM TILLBAKA!

Jag håller med dig,värre skit har jag aldrig lagt mina välvårdade kleptoman korvar på än Eddings i min ungdom då översatt fantasy var i sin linda

Jag tog mig igenom de två första Belgarion-delarna,men jag genomskådade honom redan då,skit är skit hur man än förpackar det: o
Citera
2008-04-14, 09:28
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoker
Jag håller med dig,värre skit har jag aldrig lagt mina välvårdade kleptoman korvar på än Eddings i min ungdom då översatt fantasy var i sin linda

Jag tog mig igenom de två första Belgarion-delarna,men jag genomskådade honom redan då,skit är skit hur man än förpackar det: o

Varför är de skit?

Har inte läst någon av dem, så jag kan varken hålla med eller säga emot, ren nyfikenhet bara..
Citera
2008-04-14, 12:56
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Varför är de skit?

Har inte läst någon av dem, så jag kan varken hålla med eller säga emot, ren nyfikenhet bara..

De är som en Monty Phyton version av Sagan om ringen, fast det är hyper pekoral på knöl-seriöst allvar utan tillstymelse till självdistans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in