2008-04-06, 11:57
Medlem
Bilen kunde tydligen även varit grå eller blå....!!!
Citera
2008-04-06, 11:57
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Flickans mobiltelefon är ett hett spår i sökandet. Den är påslagen och uppkopplad till en mast i området. Polisen kan däremot inte se exakt var telefonen befinner sig eller om den rör på sig.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1112492/mobilen-ar-polisens-hetaste-spar
Citera
2008-04-06, 11:58
Medlem
Mobilen kan vara tappad eller utsläng från en bil.
Citera
2008-04-06, 11:59
Medlem
Hatschepsut

Jo, det låter som ett bra svar.
Citera
2008-04-06, 12:01
Medlem
Mister Shanklys avatar
Väldigt hemskt detta.

Om den eventuella gärningsmannen och flickan var i området när flickan ringde, är ju möjligheten stor att den eventuella gärningsmannen såg detta och slängde ut mobilen - därav att den finns kvar på området.
Citera
2008-04-06, 12:07
Bannlyst
mobilen

Det låter ju lite smått otroligt att en flicka som är vilse inte skulle använda sin mobil? Nej, jag tror som bowemore att den antingen är slängd av förövaren eller tappad.
Citera
2008-04-06, 12:09
Medlem
Russinkungens avatar
Om hennes mobil är påslagen så borde man väl kunna hitta den rätt lätt? Är iofs dåligt insatt i ämnet, det kallas för triangulering va?
Citera
2008-04-06, 12:11
Medlem
Citat:
Området som täcks av masten är ”mycket stort”

Någon som vet hur stor radie en mast täcker?
Citera
2008-04-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Om hennes mobil är påslagen så borde man väl kunna hitta den rätt lätt? Är iofs dåligt insatt i ämnet, det kallas för triangulering va?

Det finns tydligen bara en mast på området.....i annant fall hade man kunnat göra en sk. krysspejling
Citera
2008-04-06, 12:18
Medlem
om man " släcker ner den operatörens mast" så borde telefonen söka sig till en annan operatör "sos samtal" är operatörsobundna. Man borde kunnna se vart telefonen söker sig då. Vilken annan mast som är närmast osv.

Bara lite funderingar jag har.
Citera
2008-04-06, 12:19
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria Victis
Det finns tydligen bara en mast på området.....i annant fall hade man kunnat göra en sk. krysspejling

Minns när polisen kunde lokalisera en (eller om det var alla) gärningsman efter en gruppvåldtäkt där offret fråntagits sin mobil. Då kunde man hitta mobilen på en Finlandsfärja. Ute till havs är det väl inte så många master heller?

Det är ju viktigt att den lokaliseras för ytterligare eventuella spår efter var flickan kan ha tagit vägen, riktning hon rört sig i etc.
Citera
2008-04-06, 12:22
Medlem
färjorna har satelittelefon som mobilen går in på. Iaf har Stena Lines färjor det

Citat:
Du bör vara observant om du använder mobiltelefon ombord på färjor. Vissa rederier använder satellittelefon när täckningen från basstationerna på land inte längre räcker till. Priserna är då betydligt högre än normalt.

http://www.ktib.se/Mobil-telefoni/Mobilen-i-utlandet/Vad-bor-jag-tanka-pa-nar-jag-tar-med-mig-mobilen-till-utlandet/
Senast redigerad av Bowemore 2008-04-06 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in