Har inte orkat plöja hela tråden, men nog är väl ändå det mest sannolika att flickans far ligger bakom? Att hon helt plötsligt på väg hem får för sig att ta en längre skogspromenad låter väl mindre troligt, men innan man uteslutit fadern så är väl skallgång det enda konkreta man kan göra.
Efternamnet antyder, tror jag , att det är en spanjor.
Edit: såg att man inte misstänker fadern. Det kan ju vara en farbror, faster, farmor eller farfar också.
Senast redigerad av iatros 2008-04-06 kl. 16:05.
Om hon har blivit kidnappad av någon anhörig (exempelvis fadern, eller på uppdrag av denne) så kan man anta att denna ville inge ett förtroende i flickan, för att ge henne fortsatt vårdnat. Därför tycker jag det är märkligt att cykeln låts ligga kvar.
Någon tog upp möjligheterna att det ska röra sig om en smitningsolycka, men jag tror att det borde vid det här läget i så fall framkommit. En smitningsolycka genererar troligen en del blod. Dessutom, om en person vill göra sig av med kroppen efter en smitningsolycka så skulle nog denna ta med sig cykeln också. Nu har den lämnats kvar, och det lär synas på cykeln om den blivit påkörd. En teknisk undersökning av cykeln har dock inletts.
Gällande det där med master, om att stänga av denna för att se vilka master hon skulle prata med hos andra operatörer, eller att låta operatören tillfälligt installera en mast i området... Det går. Dock tror jag inte att polisen tänker i dessa banor. Mitt intryck är att synen här på flashback om polisens kunskaper att att utreda brott är lägre än vad den verkligen är, samtidigt som polisens (IT)-tekniska kompetens överskattas. Polisen har självklart mycket kompetent teknikfolk, men dessa är nog inte inkallade i utredningen i det här skedet. Förutom, så klart, forensics-tekniker som undersöker platsen vid cykeln.
Förresten finns det ju utrustning som söker efter mobilsignaler. Vet dock inte hur pass portabel denna är och hur pass lång räckvid.
Nej, jag tror inte flickan vandrat in i skogen. Hon borde isf hittats vid det här laget. Min teori är att hon åkt med i bilen, och att det ska vara en för henne okänd person som körde den. Och att bilen inte nödvändigtvis är en ljusgrön Volvo.
Senast redigerad av Troian 2008-04-06 kl. 16:08.
Intressant att läsa om alla olika teorier.
Biologiska Pappan då? Kan inte han ha kommit tillbaka till Sverige för att "hämta" flickan.. dvs röva henne till sitt hemland.
Annars kan jag tänka mig:
Hon pratar med hennes Mamma och säger hon är påväg hem.
Flickan upptäcker något, blir nyfiken. Ringer tillbaka till Mamman för att berätta om sin "upptäckt". Mamman hinner inte svara i telefonen och flickan ramlar ner i en brun och förlorar telefonen.
Min teori är väll en önsketeori.. men den kan man nog utesluta pga allt letande och skallgången.
Aftonbladet har en karta som visar var flickans cykel hittades, Expressen har en karta där hennes bostad pekas ut. I närheten av båda ställena finns en sjö, Björktjärn.
Aftonbladet har en karta som visar var flickans cykel hittades, Expressen har en karta där hennes bostad pekas ut. I närheten av båda ställena finns en sjö, Björktjärn.
Drunknad?
Inte omöjligt. Dock osannolikt att hon ställt ifrån sig cykeln för att ta sig ett dopp.
Intressant att läsa om alla olika teorier.
Biologiska Pappan då? Tydligen så kan man utesluta honom..
Man kanske borde börja söka fiender till Mamman och styvpappan.
Om det nu är någon som rövat bort henne så finns det ju i princip 2 orsaker:
1. Någon har gjort det för att det "gagnar" gärningsmannen i fråga. Troligen en peddo då, eller att familjen är rik och gärningsmannen vill ha ut en lösensumma.
2. Någon är ute efter att vilja familjen eller någon familjemedlem "ont".
Annars kan jag tänka mig:
Hon pratar med hennes Mamma och säger hon är påväg hem.
Flickan upptäcker något, blir nyfiken. Ringer tillbaka till Mamman för att berätta om sin "upptäckt". Mamman hinner inte svara i telefonen och flickan ramlar ner i en brun och förlorar telefonen.
Min teori är väll en önsketeori.. men den kan man nog utesluta pga allt letande och skallgången.