2008-04-05, 14:08
Medlem
När jag ska sätta på min dator får jag upp följande meddelande. (se bild)
http://img84.imageshack.us/my.php?image=nonamegz0.jpg

När jag sedan trycker på F1 eller F2 ´står det helt sonika "PASSWORD" på skärmen.
Ingen aning om vad det är för password den vill ha....går ej att komma vidare.

Behöver verkligen datorn.
Hjälp mig!
Citera
2008-04-05, 14:21
Medlem
Hmm av bilden så ser det ut som du har ett dåligt batteri på moderkortet, kan det vara det som är fel?
Citera
2008-04-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Hmm av bilden så ser det ut som du har ett dåligt batteri på moderkortet, kan det vara det som är fel?

Hmm... Bör väl kanske medge att jag inte är något vidare på datorer, så vad innebär det? Är det något man själv kan fixa eller bör man lämna in den?

Tack för ditt svar!
Citera
2008-04-05, 15:16
Medlem
Det "password " som datorn frågar efter är BIOS-lösenordet. Har du det inte så KAN det räcka med att ta bort CMOS-batteriet (ett "klock"-batteri som sitter på moderkortet) och låta det vara ur en stund (> 30 min).
Men jag skulle passa på att byta det eftersom startbilden säger att det är nåt vajsing med batteriet (ett nytt kostar 30 spänn).

/Nisse
Citera
2008-04-05, 15:51
Medlem
Var finner jag detta BIOS-lösenord? Är det unikt för varje dator?
Hur plockar jag ut moderkortet...är som sagt amatör...
Citera
2008-04-05, 16:18
Medlem
BIOS-lösenordet är angivet av en tidigare användare, m.a.o. det kan vara svårt att få tag på och ännu svårare att gissa. Jag tror dock inte att du behöver komma in i BIOS för att få igång datorn igen utan börja med detta:

Du ska INTE ta ut moderkortet, bara öppna chassit (dra ur ALLA kontakter först) och leta upp batteriet som sitter någonstans på moderkortet. Googla bilder på "CMOS battery" så ser du hur det ser ut. Ta försiktigt loss det, brukar vara en lite bygel man måste lyfta upp, och gå till urmakaren/radioaffären och säg att du vill ha ett likadant. Sätt i ditt nya, fina batteri så ska du se att datorn startar.

/Nisse
Citera
2008-04-05, 16:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motjucks-Jocke
BIOS-lösenordet är angivet av en tidigare användare, m.a.o. det kan vara svårt att få tag på och ännu svårare att gissa. Jag tror dock inte att du behöver komma in i BIOS för att få igång datorn igen utan börja med detta:

Du ska INTE ta ut moderkortet, bara öppna chassit (dra ur ALLA kontakter först) och leta upp batteriet som sitter någonstans på moderkortet. Googla bilder på "CMOS battery" så ser du hur det ser ut. Ta försiktigt loss det, brukar vara en lite bygel man måste lyfta upp, och gå till urmakaren/radioaffären och säg att du vill ha ett likadant. Sätt i ditt nya, fina batteri så ska du se att datorn startar.

/Nisse

Laptop ok
Citera
2008-04-05, 16:40
Medlem
Ojdå...läser aldrig rubrikerna Men förfarandet är ändå detsamma: Öppna chassit, troligtvis genom att lyfta tangentbordet och leta upp batteriet.
Citera
2008-04-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motjucks-Jocke
Ojdå...läser aldrig rubrikerna Men förfarandet är ändå detsamma: Öppna chassit, troligtvis genom att lyfta tangentbordet och leta upp batteriet.

Hmm... Jag gör ett försök, så får vi se hur det går. Så som jag förstått det så är det alltså följande jag ska leta efter;
http://www.technibble.com/articlecon...ve-battery.jpg

Tack för så länge... kommer förmodligen skriva snart igen.
Citera
2008-04-07, 13:56
Medlem
werss avatar
batteri.

på Laptops sitter batteriet offtast relativt lättillgängligt. under nån lucka för minne på undersidan eller under tangentbordet, det kan vara meckigt att plocka isär utan att spräcka plasten (talar av egen erfarenhet) googla lite efter hur man monterar ner just din modell.
Citera
2008-04-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wers
på Laptops sitter batteriet offtast relativt lättillgängligt. under nån lucka för minne på undersidan eller under tangentbordet, det kan vara meckigt att plocka isär utan att spräcka plasten (talar av egen erfarenhet) googla lite efter hur man monterar ner just din modell.

Hmm... Jag tror inte det satt så lättillgängligt ändå. Jag kunde hur som helst inte hitta något batteri som på bilden. Det jag fick upp genom att skruva upp den enklaste delen var följande;
http://img231.imageshack.us/my.php?image=noname2nl1.jpg

Om nu någon blir klokare av en suddig mobilkamera-bild...

Jag försökte få upp hela delen, men det kändes som om någon skruv satt kvar och hade jag ryckt mer hade garanterat plasten gått sönder...

Om någon har en idé om vad som kan tänkas göras vore glad, annars får jag lämna in den till lokala datorkillen som tar 1300 för besväret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in