Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-05, 09:11
  #1
Medlem
Noel Parkers avatar
Jag skulle vilja veta lite mer om Suezkanalen. Vad jag förstått så spelade denna kanal en mycket betydelsefull roll för värdhandelns utveckling och koloniserandet av Afrika. Någon som kan ge tips på bra litteratur?
Citera
2008-04-05, 10:44
  #2
Avstängd
Napalmskadads avatar
Engelska Wikipedia.
Citera
2008-04-05, 17:02
  #3
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmskadad
Engelska Wikipedia.

Jo, jag har läst den artikeln. Nu skulle jag vilja ha tag på en bra bok som berättar om kanalen från start till nutid.
Citera
2008-04-05, 19:04
  #4
Medlem
Robertsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noel Parker
Jag skulle vilja veta lite mer om Suezkanalen. Vad jag förstått så spelade denna kanal en mycket betydelsefull roll för värdhandelns utveckling och koloniserandet av Afrika. Någon som kan ge tips på bra litteratur?

Suezkanalens betydande kan inte underskattas. Det var en vital länk för (framförallt) britterna till Indien och hela Fjärran Östern. Det räcker med att titta på en världskarta för att förstå innebörden. Hade Rommel segrat vid El-Alamein och kanalen fallit i axelmaktens händer under Andra Världskriget skulle britternas strategiska läge se helt annan ut.
Citera
2008-04-06, 05:56
  #5
Medlem
Fairmounts avatar
Suezkanalen har inte varit helt obetydande för arabvärldens utveckling från första världskriget och framåt heller. Britterna lovade dem självständighet efter första världskriget om de hjälpte til i striderna mot det Ottomanska Imperiet, år 1916. Samma år kom Storbritannien, Frankrike och Ryssland överens om att dela arabvärlden mellan sig efter kriget, i form av kolonier. År 1917 lovade man judarna en egen stat i Palestina, säkerställd av Brittisk militär. Tre goda anledningar för Britterna att ha kvar sina soldater kring Suezkanalen efter första världskrigets slut.

Musslorna blev självklart arga när deras utlovade självständighet togs bort till fördel för en koloni och en judisk stat. Judar och västerlänningar fick så klart skulden, som faktiskt var deras också, och gammalt judehat blossade upp igen. Allt för att giriga Britter prompt skulle ha snabb tillgång till sina kolonier i sydostasien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback