2008-08-31, 12:33
Medlem
Livet är ett mirakel, och människan är den högsta formen av detta som vi känner till.

Majoriteten av människor har dock gått vilse i sin egen hjärna, och det är väldigt synd.

Livet är oändligt mycket mer viktigt än allting annat, och det som du kallar destruktivt är en fas i människans ännu outvecklade medvetande. Vet detta, och fokusera istället på livet, och gör allt du kan för att just du ska vara nöjd med livet just nu.

Dessutom kommer människans destruktiva beteende att vända till något positivt, eftersom det inte går att leva såhär i all evighet. Nuläget kan mycket väl vara nödvändigt för att vi ska nå nästa nivå, och därmed inte av ondo.
Citera
2008-09-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimalist
Jag blir iaf inte lycklig av att se folk leva destruktivt, alla roffar åt sig det dom kan. Miljön får stå åt sidan pga egoistiska anledningar. Snart har vi tömt jorden på olja, nu ska vi börja gräva mineraler/malm i sverige, allt för det "moderna" samhället. Nu ska det byggas, befolkningen ökar allt för hög takt för att klimatet och jorden ska palla detta mer. Sopbergen växer, haven blir nerskitade, isar smälter.. you name it!

Hur kan folk med att detta tillåts? Visst man kan nå en viss tillfredställelse genom materiella prylar, även jag. Men skulle det inte vara lite bättre om alla brydde sig lite mer om framtiden? Så våra barn får en duglig plats att leva på...
Ja, vad kommer politikerna med för ess ur tröjärmen denna gång?

Franklin Delano Roosevelt sade en gång att allting i politik är planerat mer eller mindre, har dock inte hittat det exakta citatet än... men jag vet att vi, folket, undanhålls massor med information i dagens sekulära, materialistiska samhälle precis som vi fick genomleva det i dåtidens religiösa dagar...
Citera
2008-09-07, 21:54
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
När man inser att inget man kommer någonsin göra kommer påverka verkligegheten i nån betydelsefull utsträckning utan lär sig att bara driva med, då kanske man kan uppnå något av det personer menar med lycka.

Klart att personer kan vara lyckliga från stund till stund, men för att få total lycka måste man sortera bort många medärvda egenskaper och behov, som tex fortplantningsbehovet man har för att sprida sina gener vidare och sätta prägel på nästa generation, och på så sätt undgå döden.
Fruktan för döden (överlevnadsinstinkten) skulle också vara tvungen att försvinna innan du föds/förstår tillräckligt för att greppa konceptet.
Hunter/gatherer-behovet likaså, allt materialistisk måste helt släppas.

Och inte minst gruppbeteendet, du kommer aldrig kunna vara 100% lycklig i en grupp 24/7 resten av livet. Teoretiskt kanske men aldrig praktiskt.

Lycka är ingenting utom en signal som sänds från hjärnan som säger att du har gjort någonting rätt. För att utveckla det lite så skulle man kunna tänka på hjärnan och "du" som två olika individer. "du" är enbart ett skal, en djur som reagerar på dåliga och bra känslor. När någonting bra händer blir du lycklig, vilket medför att du kommer vilja göra samma sak fler gånger och vice versa.

Att sortera bort behov är inget krav för att uppnå lycka utan tvärtom. Vi måste bara lära oss att hitta de "knappar" vi måste trycka på för att bli lyckliga. Genom att sortera bort våra instinkter tar vi bort både de dåliga och bra knapparna. Speciellt hunter-/gatherer- samt fortplantnings-instinkterna.

En person med blankt sinne kan omöjligt uppleva lycka då han inte ens vet vad detta är.
Citera
2008-09-10, 10:39
Medlem
Golgessons avatar
Du gör din egen mall istället för att leva efter hur andra människor anser att du ska leva.

Födelse. Skolning. Arbete. Pension. Grav.

"Går det att komma runt detta levnadssätt?", tänker du. Att leva på bidrag är väll ett sätt. Sen kan man ju missbruka droger och rymma från "verkligheten". Varför inte ta sitt liv?

Livet är jävligt tråkigt, Man har inte många val.
Citera
2008-12-21, 23:07
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Ja mänskligheten förbrukar jordens resurser i mycket högre fart än vad som återskapas. Vi lever i ett konsumtionssamhälle där produktion och konsumtion är det allra viktigaste. Samhället och massmedia stereotypiserar människor samt framhäver en bild som säger att materiell rikedom är vägen till lycka. Men detta ger ingen djupare eller långvarig lycka. Det är inte så konstigt att psykiska problem och depression med mera är så vanligt. Problemet är att hela det ekonomiska systemet bygger på just produktion och konsumtion. Om mänskligheten fortsätter i den här riktningen kommer systemet snart att krascha. Den som är beroende av den nuvarande standarden av materiell rikedom för att vara lycklig kommer nog att bli ganska deprimerad i framtiden.

Detta är nog ett av de bästa inläggen jag läst på flashback och det har tagit mig över 30 år att inse detta. Jag har alltid drömt och hus, båt, flyg, bilar, hojar osv eftersom det har ansets vara lycka och framgång, men ack så fel jag har haft.

Rikedom har jag strävat efter sedan jag föddes, men idag strävar jag bara efter lycka.
Citera
2008-12-22, 00:33
Medlem
omgplzs avatar
Vi har ersatt andlighet med materialism. Vetenskapsdyrkandet har tagit oss längre från vårat "core-self" genom att lura människor att vi bara är en kropp, en hjärna, ett djur. Legalisera psykedeliska droger under kontrollerade former, inför neo-shamanism i samma format som det existerar i bl.a sydamerika. Faktum är att alternativa medvetandetillstånd är nyttiga för människans psyke.
Citera
2008-12-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minimalist
Jag blir iaf inte lycklig av att se folk leva destruktivt, alla roffar åt sig det dom kan. Miljön får stå åt sidan pga egoistiska anledningar. Snart har vi tömt jorden på olja, nu ska vi börja gräva mineraler/malm i sverige, allt för det "moderna" samhället. Nu ska det byggas, befolkningen ökar allt för hög takt för att klimatet och jorden ska palla detta mer. Sopbergen växer, haven blir nerskitade, isar smälter.. you name it!

Hur kan folk med att detta tillåts? Visst man kan nå en viss tillfredställelse genom materiella prylar, även jag. Men skulle det inte vara lite bättre om alla brydde sig lite mer om framtiden? Så våra barn får en duglig plats att leva på...

Gör allt vad du innerligen kan för att förhindra det eller sluta gnälla.
Citera
2008-12-22, 18:10
Medlem
nevermind
Citera
2008-12-23, 21:04
Medlem
karakoimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Detta är nog ett av de bästa inläggen jag läst på flashback och det har tagit mig över 30 år att inse detta. Jag har alltid drömt och hus, båt, flyg, bilar, hojar osv eftersom det har ansets vara lycka och framgång, men ack så fel jag har haft.

Rikedom har jag strävat efter sedan jag föddes, men idag strävar jag bara efter lycka.

Jag bara lever på, jag. Och om jag behöver en pryl så köper jag den om jag har råd. Tycker inte det är så superfundamentalt det här med prylar/inte prylar.

Vad man kan säga om att leva idag kontra att leva för femhundra år sen då det inte var så materialistiskt är väl att man skulle dö tidigare om man levat då för länge sen. Statistiskt skulle jag vara rätt dö nu. Jag är tacksam för att jag lever.
Citera
2008-12-24, 02:34
Medlem
Aussons avatar
Som sagt innan handlar allt om konsumtion i dagens samhälle. Men vad är syftet med all denna konsumtion? materiell utveckling, speciellt teknisk utveckling har inget stopp och kommer att utvecklas så länge försäljningen av tingen sker. Vi tror hela tiden att nyare är bättre, men vad är egentligen deffinitionen av bättre?
Exempelvis en bil från 75 utan servostyrning kontra en årets modell, vilken bil är bättre? Majoriteten kan jag faktiskt nästan till 100% utlova hade sagt den ny bilen.Motiveringarna till varför skulle förmodligen låta något ungefär såhär: Bättre komfort, AC, bensinsnålare, sevostyrning och vise versa.
Bensinsnålare kan jag gå med om att det är "bättre".
Men då borde häst och vagn vara så många gånger bättre än den nya bilen.
Nä men då är det kallt, obekvämt och tar tid.
Vi blir alltså latare och mera bortskämda i takt med utvecklingen.
Männsikans lathet skulle man kunna säga är utvecklingens syre till elden.
Iprincip allt med utvecklingen (vissa fall minst indirket) utvecklas allt för att göra det lättare för oss, vi ska göra mindra och mer skall göras av dessa ting vi köper oss för att göra livet "lättare".
Detta är förmodligen människans största björntjänst.
Jag tror att viss del av allt vi köper oss kan ge oss en liten del lycka, dock inte ensamt utan tillsamans med det som alltid har bringat oss lycka,
som kärlek och god vännskap.
Vi bara lever i 2000 talet, vi är inte själva så moderna.
Citera
2008-12-25, 13:47
Bannlyst
Det finns två olika typer av lycka; kortsiktig och långsiktig. Kanske hjälper dessa materiella ting på vägen till en långvarig lycka?

Jag menar på att vi alla människor är olika och att utilitarismen har bakats in i våra skallar i så stor utsträckning att alla eftersträvar det. Vad är då lycka? Alla människor definierar lycka olika - somliga anser att hälsa är synonymt med lycka medan andra ser pengar som lycka. Därför finns det inget som pekar på att en viss lycka är den rätta lyckan.

Jag själv strävar efter en långsiktig lycka i form av pengar och hälsa, men jag använder mig av småsaker och materiella ting på väg till långsiktig lycka.

/superkid
Citera
2008-12-26, 23:21
Medlem
karakoimas avatar
"Dagens världsordning" - man tänker på Mercedesar, lyxmåltider, duscha varmt i tio minuter....

Men vem sjutton vill inte ha penicillin, inte ha varmt i huset(då man bor här i sverige), rena friska tänder och ha en stor sannolikhet för att ens barn överlever sin tvåårsdag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in