2008-04-04, 22:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Ja, börjar ni inte tröttna på WW2 och Förintelsen nu snart?? Inom populärkulturen (filmer, böcker, dataspel, musik) finns det massor med vinnare som oförtjänt skrivit om historien till sin egen fördel och det kommer nya varje dag! Här är några exempel:

Den obildade folkmassan: Metallica uppfann thrash metal!
Jag: Det gjorde de inte alls! Har du aldrig hört Venom??

Den obildade folkmassan: Angela Gossow i Arch Enemy var den första kvinnliga growlaren
Jag: Nej, Sabina Classen i Holy Moses och Wendy O' Williams i Arch Enemy var mer än 10 år tidigare

Den obildade folkmassan: Counter-Strike var det första spelet som inte hade overkliga vapen, där man siktade sämre om man sprang medan man skjöt och där man spelade lagbaserade rundor där döden varade enda tills rundan var över
Jag: Nej, Action Quake 2 kom tidigare!

Den obildade folkmassan: Half-Life var väldigt nyskapande, innan HL hade FPS-spelen ingen vettig story, varje bana gick bara ut på att strida och man var helt ensam mot sina fiender
Jag: Nej, Shogo kom tidigare, var lika storybaserat, hade banor där man bara gick runt och pratade med folk och lät också spelaren strida tillsammans med andra datorstyrda soldater

Den obildade folkmassan: Reqiuem For A Dream var en så orginell film, det var en mörk film som handlade om heroin och hade en massa smarta specialeffekter
Jag: Trainspotting kom tidigare, även det en mörk heroinfilm med häftiga specialeffekter... Heroinmisär visades förövrigt långt tidigare i filmer som Panic In Needlepark, Christiane F. - Wir Kinder von Bahnhof Zoo och Ett anständigt liv

Ja, varför diskuteras inte sådant mer?? Själv tycker jag det är ganska synd att nyskapande konst inte får sin rättmätiga plats i historien... Visst var Andra världskriget och Tredje riket intressanta saker, men lite omväxling skulle faktiskt sitta fint!
Citera
2008-04-04, 22:30
Medlem
Ronaldinhos avatar
Slayer är hur som haver bästa thrash-bandet genom tiderna. Metallica sålde sig redan för 2 decennier sedan.
Citera
2008-04-04, 22:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Nog tycker jag folk borde kunna intressera sig även för denna form av revisionism, alltså omvärdering och korrigering av "vedertagna uppfattningar"
om vilka som var först med olika genrer inom populärkultur...
I exemplen med Metallica kontra Venom och Requiem for a Dream kontra föregångsfilmerna har du i vart fall rätt (jag gillade Venom en hel del när det begav sig, At War With Satan var en upplevelse ). Kvinnliga growlare har jag ingen vidare kunskap om, inte heller de dataspel du diskuterar (har egentligen bara haft tid med krigs-och strategispel typ Panzer General och Age of Empires i den genren).

Och visst tror jag många av och till blir utleda på att dryfta "Holocausten".
Det blir för mycket av ett ställningskrig när "den ena sidan" fruktar den lidelsefria förnuftsrevideringen som om det vore ett påfund av Lucifer själv.
Citera
2008-04-04, 22:39
Medlem
SjOgReNxxxs avatar
Jag håller med dig till viss del, Landsbroder.
Populärkultur har skapat och skapar en stor del av samhällets åsikter och också nöjen som är en stor del av det hela.
Men däremot tycker åtminstone jag att Andra Världskriget är viktigare än vem som uppfann trash-metal.
Det är nog för att Andra Världskriget har "format" vissa länder som man kan se idag, alltså en historia som fortfarande är väldigt "nära" vår tidsålder.

Självklart har jag också tröttnat på diskussioner fram och tillbaka om t.ex. finska vinterkriget, men jag tycker nog att det är snäppet vassare ändå än om man skulle lista 2000-talets dataspel.
Jag tror också att personlighet spelar en stor roll här.

Men visst självklart är det som du säger, populärkultur har fått för lite uppmärksamhet och populärkultur finns överallt.

EDIT: Uppfattade jag frågan rätt förresten?
Citera
2008-04-04, 22:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, börjar ni inte tröttna på WW2 och Förintelsen nu snart?? Inom populärkulturen (filmer, böcker, dataspel, musik) finns det massor med vinnare som oförtjänt skrivit om historien till sin egen fördel och det kommer nya varje dag!

Ja, varför diskuteras inte sådant mer?? Själv tycker jag det är ganska synd att nyskapande konst inte får sin rättmätiga plats i historien... Visst var Andra världskriget och Tredje riket intressanta saker, men lite omväxling skulle faktiskt sitta fint!
Visst är det kul att diskutera den här sortens populärkultur-revisionism också. Men skillnaden är att Förintelsen har en mycket större politisk påverkan på oss, därför prioriterar vi det högre. Nåväl, för att styra tråden bort från judarna och WW2:
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Den obildade folkmassan: Reqiuem For A Dream var en så orginell film, det var en mörk film som handlade om heroin och hade en massa smarta specialeffekter
Jag: Trainspotting kom tidigare, även det en mörk heroinfilm med häftiga specialeffekter... Heroinmisär visades förövrigt långt tidigare i filmer som Panic In Needlepark, Christiane F. - Wir Kinder von Bahnhof Zoo och Ett anständigt liv
Du har rätt i sak. Dock måste jag fortfarande erkänna det att både Trainspotting och Requiem for a Dream är två grymt bra filmer! Requiem är inte ens på något sätt inspirerad av Trainspotting annat än att det fanns droger och lite specialeffekter i båda filmerna. Requiem for a Dream är dessutom baserad på en en bok från 1978.

Okej, nu ska jag ta ett eget exempel:

Den obildade folkmassan: Devil May Cry är en såååå originell spelserie!
Jag: Devil May Cry är förvisso skitbra spel (om man bortser från andra spelet i serien), men de är knappast originella. Devil May Cry är en blandad mix av Dante's Divine Comedy boktrilogi, och är väldigt väldigt inspirerad av Castlevania-serien (speciellt Symphony of the Night).

Edit: yay, 500 inlägg!
Citera
2008-04-05, 23:29
Medlem
trass avatar
Nu ville TS ha andra rev. infallsvinklar i denna tråd, så diskussionerna om judar kan tas i flera av de andra i delforumet. OT raderat.

/mod
Citera
2008-04-07, 13:31
Medlem
Folk brukar påstå att Venom var först med att spela black metal, men de använde ju bara namnet på genren som Bathory skapade 1984.
Citera
2008-04-07, 13:51
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysus
Folk brukar påstå att Venom var först med att spela black metal, men de använde ju bara namnet på genren som Bathory skapade 1984.

Nja, Venom var nog före ändå, med en hårsmån. Black Metal kom -82, tredje skivan, At War With Satan, -83.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Venom
Citera
2008-04-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nja, Venom var nog före ändå, med en hårsmån. Black Metal kom -82, tredje skivan, At War With Satan, -83.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Venom
Fast musiken på Black Metal är väl trash? Engelska Wikipedia skriver så här: "The term "black metal" was first coined by the British band Venom with their 1982 sophomore album Black Metal. Although the musical style was NWoBM speed metal or thrash metal ..." Quorthon påstod att han aldrig hade lyssnat på Venom innan han släppte första Bathoryskivan (hur sant det nu är), som väl brukar betraktas som den första black metalmusiken. Men det är ju klart att Venoms texter, produktion och image var en stor inspiration för de flesta inom genren. Själv gillar jag andra vågen med Burzum och Emperor mer.
Citera
2008-04-07, 19:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysus
Fast musiken på Black Metal är väl trash? Engelska Wikipedia skriver så här: "The term "black metal" was first coined by the British band Venom with their 1982 sophomore album Black Metal. Although the musical style was NWoBM speed metal or thrash metal ..." Quorthon påstod att han aldrig hade lyssnat på Venom innan han släppte första Bathoryskivan (hur sant det nu är), som väl brukar betraktas som den första black metalmusiken. Men det är ju klart att Venoms texter, produktion och image var en stor inspiration för de flesta inom genren. Själv gillar jag andra vågen med Burzum och Emperor mer.

Du kan ha rätt vad gäller genredefinitionen, sånt där är alltid vanskligt att klassificera, tycker jag... Burzum har producerat några underbara skivor, Varg Vikernes vet vad han gör.
Har försökt komma på annat s.k. populärkulturellt att revidera, men det är inte helt lätt, eftersom jag inte bryr mig stort om vad "den osnutna massan" tror om saker och ting...
Citera
2008-04-07, 21:35
Medlem
Insignificunts avatar
"Den obildade folkmassan: Reqiuem For A Dream var en så orginell film, det var en mörk film som handlade om heroin och hade en massa smarta specialeffekter
Jag: Trainspotting kom tidigare, även det en mörk heroinfilm med häftiga specialeffekter... Heroinmisär visades förövrigt långt tidigare i filmer som Panic In Needlepark, Christiane F. - Wir Kinder von Bahnhof Zoo och Ett anständigt liv"

Reqiuem for a dream är en originell film. Vem fan säger att det var den första filmen om heroin med "specialeffekter"? Fullständigt imbecillt påstående att det skulle vara något slags paradigm inom populärkulturen att Reqiuem är den första filmen som behandlade heroinmissbruk. Hur många tror du inte såg trainspotting före reqiuem? Jag har aldrig ens reflekterat över huruvida filmerna är lika. Vet du varför? Eftersom de inte är lika. Bara för att lost in translation handlar om kärlek, vilket även borta med vinden gjorde, innebär det inte att den är:
A) oorginell
B) onyanserad
C) dålig

Pretentiöst, narcissistiskt och elitistiskt på det där sättet som personer som har en väldigt begränsad livserfarenhet brukar formulera sig. Återigen finner jag användning för uttrycket: I de blindas rike är den enögde kung - då du säkert har hög status bland de blinda. OBS metafor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in