Citat:
Ursprungligen postat av wembi
Du har bevisat för dig själv att du kan utöva självrestriktion. Du kan behärska dig själv.
Detta är en beundransvärd egenskap som inte alla kan kontrollera.
Du är alltså ingen själlös psykopat som inte kan behärska dig själv.
Jag antar att du betraktas som en synnerligen intelligent person i det dagliga "livet"?
Nåväl, du skall i vilket fall som helst inte förhasta dig.
Tänk noga efter vilket behov du har. Vad vill du åstadkomma?
Förstör dig inte på en ogenomtänkt impuls när du kan åstadkomma en tankeväckande handling med bara lite mer baktanke.
Förstör inte ditt liv för ingenting!
Givetvis kan jag behärksa mig själv, det är ett av mina motton. Att aldrig begå några impulsiva handlingar.
Ja, du har rätt i att folk har ofta sett mig som intelligent. Under min skoltid var ofta lärarna förundrade över att jag hade så pass mycket åsikter och värderingar, och kunde argumentera för min sak. Jag gick i 4an/5an, hade samma verbala ordförråd som en 18-19 åring osv. Så fortsatte det. Anyway, mina behov.. Hmm, få bort min tomhetskänsla, men främst av allt vill jag bli av med slöddret och packet i samhället, brottslingar, dumma jävlar, alla som förpestar min vardag helt enkelt. Folk som tror dom kan överlista systemet, dom som inte ser vad jag ser.
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, då kan jag informera dig att normalempatiska personer försår vad empati är för något. Du verkar onekligen ha svårigheter med detta, därav ditt problem.
Jo precis, tämligen extrem sadomachokism. Inte bra om du vill må någorlunda bra.
Så återigen, skriv gärna av dig här. Men för att få riktigt hjälp måste du uppsöka någon professionell IRL.
Vill tacka för den positiva bemötningen jag får, hade inte förväntat mig det. Angående empati skulle jag kunna säga att jag lärt mig att använda det, d.v.s, om det uppstår en situation där normalt sätt folk reagerar sympatiskt/empatiskt, så anpassar jag mig således och låtsas reagera likadant. Men allt detta är jobbigt, att aldrig kunna vara sig själv, alltid spela en roll, jag är helt enkelt ensammen. Det känns som jag kommer dö så här, har hållt på i flera år. Jag kan inte springa runt och skära pulsådrar av djur hela livet så fort tomheten tränger på, jag kan inte bränna ner stugor osv. Det håller inte, till sist åker jag fast, vilket jag inte vill.
Vet inte om jag vågar ta steget att söka hjälp, eftersom jag har enormt svårt att öppna mig för andra. Ingen har någonsin stått riktigt nära, jag har aldrig i princip haft några förhållanden, aldrig sett tjusningen i sexuell aktivitet och dylikt. Utan jag ser alla som lever normalt som primitiva robotar i princip, och jag vill inte sjunka till deras nivå. (Inget personligt mot dig eller så).
edit. Ska gå till sängs nu, återkommer på morgonkvisten.