2008-04-04, 16:56
Medlem
Hejsan!

Jag har nu försökt ett tag att komma på hur man kan komma åt en blockerad aktivitetshanterare. Den är blockerad inte inaktiv. Jag har googlat ganska mycket, sökt är på cout, tittat här på flashback med flera, men jag har inte hittat något svar.

Detta är då alltså en utav skolans datorer jag försöker få fram en aktivitetshanterare på. Det första jag testa var att skriva in regedit i kör, men det var blockerat. Sedan testa jag skriva in detta scriptet. (ska sparas som .vbs)

Citat:
Option Explicit
Dim strKey, strValue, ctlWShell

' Create a shell object
Set ctlWShell = CreateObject ("Wscript.Shell")

strKey = "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\System\DisableTaskMgr"

strValue = 0
On Error Resume Next
Err.Clear

Call ctlWShell.RegWrite (strKey, strValue, "REG_DWORD")

Testa det på alla mina datorer hemma och det funka, men det gjorde det dock inte på skolan. Så min slutsats här är att ändrig i registereditorn är blockerat.

Jag har helt slut på ideer, har ni någon lösning på mitt problem?

// Zamia
Citera
2008-04-04, 17:14
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamia
Hejsan!

Jag har nu försökt ett tag att komma på hur man kan komma åt en blockerad aktivitetshanterare. Den är blockerad inte inaktiv. Jag har googlat ganska mycket, sökt är på cout, tittat här på flashback med flera, men jag har inte hittat något svar.

Detta är då alltså en utav skolans datorer jag försöker få fram en aktivitetshanterare på. Det första jag testa var att skriva in regedit i kör, men det var blockerat. Sedan testa jag skriva in detta scriptet. (ska sparas som .vbs)

Testa det på alla mina datorer hemma och det funka, men det gjorde det dock inte på skolan. Så min slutsats här är att ändrig i registereditorn är blockerat.

Jag har helt slut på ideer, har ni någon lösning på mitt problem?

// Zamia

Ditt script försöker ju ändra en registernyckel denna nyckel är skrivskyddad som default, ladda ner processExplorer istället, eller använd
den här bootskivan för att manipulera registret
Citera
2008-04-04, 20:29
Medlem
skapa ett text dockument med texten command.com i och spara som .bat fil
sen så skriver du bara regedit.exe
Citera
2008-04-05, 09:42
Medlem
Funkar!

Citat:
skapa ett text dockument med texten command.com i och spara som .bat fil, sen så skriver du bara regedit.exe

Tackar så mycket! Slipper jag ladda ner något på skolans dator också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in