2008-04-06, 01:40
Medlem
Arneapas avatar
När jag såg den här tråden började jag genast tänka tillbaka till den tid när man satt och svor över Icemans bana i MM1...
Det kan vara en av spelhistoriens svåraste och mest frustrerande spelpartier! Nostalgi de luxe!

Megaman är och förblir den ultimata formen av tv-spel för mig!
Citera
2008-04-06, 02:04
Medlem
SparTyres avatar
Mega man är helt klart än av de bättre spelserierna som dykit upp. Fick femman samtidigt som jag fick mitt första NES i julklapp, min granne som är ungefär åtta år äldre hade 1-4 som jag lånade ofta

Introlåten till trean är den bästa av 1-5 ialla fall (inte testat 6+), men favoritspelet är nog fyran då jag tyckte den var svårast av 2-5.

Laddade ner en stor hög med Game Boy Advance roms för ett tag sedan, kommit otroligt många Mega man spel dit också. Mega man Zero 1-4 och Mega man Battle Network 1-6, även om det inte är retro rekommenderas båda serierna (Battle Network är mer RPG-spel dock).
Citera
2008-04-06, 09:57
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Håller inte riktigt med. Quickmans och Heatmans bana i tvåan är rejält mycket svårare än någon bana i trean. I övrigt är dock resten av banorna i tvåan något lättare än de i trean, men någon stor skillnad är det inte.

Quickmans bana är ganska utmanande, ja. Gäller att lära sig exakt vart man ska hoppa när de där jävla laserstrålarna börjar dyka upp, men så tycker jag ändå att det inte är särskillt svårt att lära sig det efter ett tag. Dessutom brukar jag köra Flashman först av alla eftersom han är så pinsamt enkel och använder man bara hans vapen under andra laser-delen så är det inga större problem.
Heatman har ju de där jävla blocken, och jag finner den delen fullkomligt omöjlig utan Item-2.
Men bortsett från dessa delar så går de flesta banorna mest ut på att springa och skjuta utan någon större risk för sitt liv. Dog däremot ett flertal gånger i Mega Man 3.

Kan någon förresten förklara hur man på ett enkelt sätt dödar Quickman? Jag hittar verkligen ingen fungerande taktik på honom utan måste köra helt på tur..
Citera
2008-04-06, 10:57
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Kan någon förresten förklara hur man på ett enkelt sätt dödar Quickman? Jag hittar verkligen ingen fungerande taktik på honom utan måste köra helt på tur..

Där är anledningen till varför Quickmans bana är jobbig, vapnet mot honom har du redan slösat bort laser-delen, flash stopper (eller vad den heter).

Använder du den kommer han hälsa sjunka till hälften, sedan är det vanliga kanonen som gäller. Se bara till at hålla dig i rörelse hela tiden.
Citera
2008-04-06, 11:04
Medlem
SkinnyFistss avatar
Har läst väldigt många negativa recensioner om Mega Man 4, är det ens någon vits att spela det eller ska man bara hoppa på femman direkt?
Citera
2008-04-06, 11:07
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Har läst väldigt många negativa recensioner om Mega Man 4, är det ens någon vits att spela det eller ska man bara hoppa på femman direkt?

Klart du ska spela det, alla NES-spelen är spelvärda!
Musiken är grymt bra till alla spelen, speciellt 2:an och 3:an.
Citera
2008-04-06, 16:12
Bannlyst
Jag tycker att bossarna i del 4 och framförallt 5 och 6 är rejält mycket svårare än i del 2 och 3. I tvåan och trean kunde man klara de flesta bossar med det vanliga vapnet utan större problem men i de senare spelen är det näst intill omöjligt om man inte har rätt vapen.
Citera
2008-04-06, 17:46
Medlem
Drunkpunks avatar
Citat:
Om du har lite kvar på flashmans vapen använd den i början, hans liv tickar ner lite då.

Vill också minnas att Heatman var bra mot Quickman, brukar dock aldrig orka byta vapen så kör på "P:et"

Jag såg att det var lite diskussion om vilket spel som var svårast, 2an eller 3an. Skulle vilja säga att 3an har de svåraste bossarna. Gemeni man, Snake man och Shadow man är sjukligt svåra om man inte utnyttjar deras svagheter.

Har spelat Mega man 2 sen jag var 6 år så jag skulle absolut säga att det är lättast av alla spel. Började spela 3an när jag var 10 kanske.

Har faktiskt heller inte fasnat så mycket för 3an som jag gjorde för 2an. Tycker att banorna är mycket tråkigare i 3an än 2an. Men det är väl helt inviduellt.
Citera
2008-04-06, 22:56
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkpunk
Gemeni man, Snake man och Shadow man är sjukligt svåra om man inte utnyttjar deras svagheter.

Snake Man håller jag verkligen med om.
Gemini Man tycker jag dock inte är allt för svår. Visst krävs det lite tur om man inte lärt sig hans mönster helt och hållet, men han är ändå relativt lätt att undvika större delen av tiden.
Det var dock mot honom jag just fick Game Over på efter att ha klarat av Mega Man 2 och påbörjat genomspelningen av trean utan savestates, så löjligt enkel är han då verkligen inte.
Citera
2008-04-07, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkpunk
Jag såg att det var lite diskussion om vilket spel som var svårast, 2an eller 3an. Skulle vilja säga att 3an har de svåraste bossarna. Gemeni man, Snake man och Shadow man är sjukligt svåra om man inte utnyttjar deras svagheter.

Fattar inte varför alla verkar tycka att Snake man är svår? Han är ju en av de lättaste bossarna, det är ju bara att skjuta som en galning med standardvapnet så fixar man honom i 9 fall av 10.
Citera
2008-04-07, 02:28
Medlem
Citat:

Airmans vapen är bra mot Quickman, testa med det!
Citera
2008-04-07, 03:04
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Fattar inte varför alla verkar tycka att Snake man är svår? Han är ju en av de lättaste bossarna, det är ju bara att skjuta som en galning med standardvapnet så fixar man honom i 9 fall av 10.

Enda anledningen är egentligen att jag inte vet hur man undviker honom. Går han in i en några enstaka gånger så är man ju död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in