• 1
  • 2
2008-04-04, 10:05
Bannlyst
Hej.

Jag har köpt lite musik från iTunes. När jag vill föra över musiken till min mp3-spelare så visar det sig att det inte finns något på mp3-spelaren sedan. Det verkar som om musiken är skyddad så att man inte kan lyssna på den annat än i iTunes. Jag vill väldigt gärna ha den överförd till min mp-3, finns det en möjlighet att kringgå detta?
Citera
2008-04-04, 10:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traskarn
Hej.

Jag har köpt lite musik från iTunes. När jag vill föra över musiken till min mp3-spelare så visar det sig att det inte finns något på mp3-spelaren sedan. Det verkar som om musiken är skyddad så att man inte kan lyssna på den annat än i iTunes. Jag vill väldigt gärna ha den överförd till min mp-3, finns det en möjlighet att kringgå detta?
Vilket format är ljudfilerna i du laddat hem från iTunes ? Din mp3 spelare kanske bara klarar mp3 medan dom är i något annat format...
Citera
2008-04-04, 10:12
Medlem
fairyfellers avatar
Skaffa Sony Vegas och sedan valjer du Stereo mix i dina ljudinstallningar och spelar in och sparar om som .mp3
Citera
2008-04-04, 10:22
Medlem
cammos avatar
Citat:
Hej.

Itunes kör med mp4, din spelare klarar troligen inte det formatet.
Citera
2008-04-04, 11:33
Bannlyst
Hej, tack för era svar.

Det där med format ja, det måste väl vara där problemet ligger. Däremot spelar jag ju upp väldigt mycket mp3 i iTunes också. Men det är väl den köpta som är anant formar. Det står så här när jag tittar på egenskaper: Filtyp: MPEG-4-ljudfil (skyddad)
Citera
2008-04-04, 12:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hej, tack för era svar.

Det där med format ja, det måste väl vara där problemet ligger. Däremot spelar jag ju upp väldigt mycket mp3 i iTunes också. Men det är väl den köpta som är anant formar. Det står så här när jag tittar på egenskaper: Filtyp: MPEG-4-ljudfil (skyddad)

Där har du problemet det finns två lösningar...

1. Köp en spelare som klarar skyddade MP¤ filer
2. Konvertera filen till ett format din spelare klarar av, lämpligen mp3
Citera
2008-04-04, 12:45
Medlem
Citat:
Hej.

Ladda hem filerna illegalt i framtiden så slipper du sådana här problem...

Obegripligt korkat. Tror de verkligen folk vill handla deras skräp när filerna inte går att använda.
Citera
2008-04-04, 13:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB9
Ladda hem filerna illegalt i framtiden så slipper du sådana här problem...

Obegripligt korkat. Tror de verkligen folk vill handla deras skräp när filerna inte går att använda.
Det är väl snarare så att han/hon köpt en billig skräp mp3-spelare som inte klarar de vanligaste formaten... Dessutom är det ju bara 2-3 musklick så har man filen i det formatet man vill ha...

Säger som Bengtzing "Hur svårt kan det va?"
Citera
2008-04-04, 15:00
Medlem
Zebraspankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Där har du problemet det finns två lösningar...

1. Köp en spelare som klarar skyddade MP¤ filer
2. Konvertera filen till ett format din spelare klarar av, lämpligen mp3

Finns en annan lösning: köp musik från ett ställe som levererar ordentliga filer istället. Åtminstone .mp3 320kbps, helst .wav.
Citera
2008-04-04, 15:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraspanker
Finns en annan lösning: köp musik från ett ställe som levererar ordentliga filer istället. Åtminstone .mp3 320kbps, helst .wav.
mp3 spelare klarar normalt sett inte att spela wav heller
Citera
2008-04-04, 15:15
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraspanker

Vilket ställe är det?

Jag har inte hittat det någonstans...
Citera
2008-04-04, 17:59
Medlem
Ni är ju rejält pinsamma som bara sitter o gissar.

Itunes store säljer den mesta av sin musik som kopieringsskyddade AAC-filer (paketerade i M4A-formatet) med Apples egna FairPlay-DRM-skydd på. (DRM=Digital Rights Management) Dessa filer går förutom i iTunes ENDAST att spela upp i iPod och iPhone, det har Apple aktivt sett till. Så även om din MP3-spelare klarar av M4A och AAC kan den inte spela upp Apples DRM-filer.

För att komma runt detta finns ett par metoder. Fairyfeller tipsar om en av de smidigare, men direkt från iTunes kan du även bränna ut din DRM-musik på CD-skivor och sedan lägga tillbaka musiken från dessa skivor i datorn - då sparas de som filer du kan kopiera över till mp3-spelaren (förutsatt att du ställt in ditt rippningsprogram på att spara filerna som mp3, en annan diskussion).

Annars kan du se till att endast köpa iTunes-musik som är märkt "itunes plus" då detta bl.a. innebär att den inte har kopieringsskydd på sig. Eller handla på klicktrack.se.

Har du väl filer som inte är kopieringsskyddade är det lätt att komprimera dem till valfritt format om din mp3-spelare inte klarar alla, även om om-komprimeringar inte är att rekommendera. FLAC och WAV är ljudfiler där ljudet är "oförstört", komprimerar du från dessa format försvinner inte så mycket av ljudkvaliteten, alla andra format har redan förstört ljudet i någon mån och en omkomprimering gör bara saken värre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in