Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-04, 08:49
  #1
Medlem
Aristotélēss avatar
http://regeringen.se/sb/d/10450/a/102165

Regeringen tuffar på. Går detta igenom så har de flesta småföretagare
möjligheten att sänka sina kostnader ganska märkbart.
Revisor är inte billigt för den med låg omsättning.

Samtidigt så bör detta leda till att fler utnyttjar den fördelaktiga bolagsformen aktiebolag.

Äntligen börjar de viktiga punkterna på agandan vid namn "sänkta kostnader för företag"
att ta sig form i regeringskansliet. Vi företagare får det lite enklare steg för steg.

Vad tycker ni andra? Jag jobbar inte i ett "småföretag" ala 2-3 personer
med låg omsättning, men jag antar att ni ser förnöjt på detta förslag också,
om ni nu har företaget i aktiebolagsform?

Hur mycket brukar det kosta med en revisior på små bolag egentligen?
Vi betalar en hel del, men då är det förvisso en hel del arbete.
Finns det mycket att tjäna på detta även för mini-företagen?

Hursomhelst så är det iaf en "plikt" som man slipper underställa sig ovilligt.
Citera
2008-04-04, 09:53
  #2
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

...en intressant idé. Undras hur den tas emot i företagarleden. Undrar hur skattemyndigheten ser på detta?
Citera
2008-04-04, 10:34
  #3
Medlem
the_dude82s avatar
Jag vet inte riktigt, kan inte detta leda till orättvisa konkurrenssituationer som exemelvis företag A, 3 anställda, som slipper revisionsplikten gentemot företag B, 4 anställda, som inte slipper. Gör kanske även att företag A drar sig för att nyanställa in i det längsta för att slippa hamna i revisionspliktgruppen? Jag är inte så insatt, upplys mig gärna ifall jag har fel.
Citera
2008-04-04, 10:57
  #4
Medlem
Låter bra. Inte så kul för revisorerna dock.
Citera
2008-04-04, 12:42
  #5
Medlem
Detta låter mycket bra, fast jag visste inte ens att det var på detta vis i Sverige, låter helt vansinnigt faktiskt med revisionsplikt. Det land jag nu utvandrat till behöver du bara skaffa ett företagsnummer och sedan öppna ett bankkonto i företagsnamnet. Sedan står du där som den enda anställda, varvid du säljer dina tjänster (webdesign, fotografi, whatever osv) till andra. Redovisar din inkomst gör du givetvis helt själv eller så betalar du något att göra det, t ex en kontakt med ekonomibakgrund, för en sådär 100 euro om året eller vad dom nu vill ha betalt

Mängder av mina kollegor på min förra arbetsplats (ruttet call center) hade egna företag på sidan om där dom var enda anställda. Om inte detta är möjligt i Sverige p g a att det är för dyrt med en revisor är det inte så konstigt att arbetsmarknaden i Sverige går dåligt med mängder av arbetslösa.
Citera
2008-04-04, 15:38
  #6
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Hur mycket brukar det kosta med en revisior på små bolag egentligen?
Minst 5000-15000 kronor per år kan man väl räkna med, beroende hur mycket man väljer att sköta själv och hur bra man sköter det.
Citera
2008-04-04, 15:39
  #7
Avstängd
mrtänks avatar
Mycket bra alla saker som förenklar för småföretagen ska belönas!
Citera
2008-04-04, 15:53
  #8
Medlem
Realizts avatar
Ett bra steg i rätt riktning!

Över två års övergångstid är orimlig långsamt. Det är också otaktiskt eftersom företagarna inte hinner märka av skillnaden före nästa val. Men med denna regering så får man vara tacksam för även det lilla.

Revisorerna klagar förstås över att de inte med statsvåldet som vapen kan tvinga på småföretagare sina dyra tjänster, som uppenbarligen saknar värde eftersom revisorerna vet att småföretagarna skulle välja bort dem om de fick:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...onid=undefined

Det bästa vore att avskaffa bolagsbeskattningen helt och hållet. Vinstern är ju dubbelbeskattade idag, vilket väl numera är unikt för Sverige. Det räcker ju med att vinsterna beskattas som kapitalinkomstskatt när de betalas ut till ägarna. Då skulle inga företag behöva ha någon revisor eller deklarera alls, eller ens ha någon kontakt alls med Skatteverket som skulle kunna rationalisera avsevärt!

De rent administrativa samhällsekonomiska besparingarna för företag och skatteverk skulle med ett sådant avskaffande av dubbelbeskattningen uppgå till tiotals miljarder kronor årligen, eller ungefär lika mycket som hela rättsväsendet kostar.
Citera
2008-04-04, 16:51
  #9
Medlem
fastigos avatar
Revisorn ska bort från små företag

Avskaffandet har varit på gång i flera år. Det är i stort sett bara i Sverige som små företag tvingas ha revisor. Självklart skall revisorn bort från småföretag. Poängen med revisorn är att andra intressenter än företagsledningen ska få insyn men i små företag så är oftast ägare och ledning samma person eller familj så revisorn är helt överflödig. Att revisorn försvinner betyder naturligtvis inte att bokföringsplikten upphör - Skatteverket kommer att få lite mer att göra.
Citera
2008-04-04, 16:59
  #10
Medlem
SandaPandans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Detta låter mycket bra, fast jag visste inte ens att det var på detta vis i Sverige, låter helt vansinnigt faktiskt med revisionsplikt. Det land jag nu utvandrat till behöver du bara skaffa ett företagsnummer och sedan öppna ett bankkonto i företagsnamnet. Sedan står du där som den enda anställda, varvid du säljer dina tjänster (webdesign, fotografi, whatever osv) till andra. Redovisar din inkomst gör du givetvis helt själv eller så betalar du något att göra det, t ex en kontakt med ekonomibakgrund, för en sådär 100 euro om året eller vad dom nu vill ha betalt

Mängder av mina kollegor på min förra arbetsplats (ruttet call center) hade egna företag på sidan om där dom var enda anställda. Om inte detta är möjligt i Sverige p g a att det är för dyrt med en revisor är det inte så konstigt att arbetsmarknaden i Sverige går dåligt med mängder av arbetslösa.

Antar att du pratar om Irland, och att det var IBM du arbetade på tidigare (och att ditt förnamn börjar på J?)
Citera
2008-04-04, 17:03
  #11
Medlem
Kommer det bli en massa arbetslösa revisorer nu?

Kommer utbildningsplatserna på landets universitet och högskolor att skäras ned?
Citera
2008-04-04, 17:13
  #12
Medlem
fastigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Kommer det bli en massa arbetslösa revisorer nu?

Kommer utbildningsplatserna på landets universitet och högskolor att skäras ned?

Nej det finns en hel del ekonomikonsultation att göra, skatteplanering och annan rådgivning som revisorer hellre sysslar med än tråkig granskning. Det finns ingen renodlad revisorsutbildning, de flesta är civilekonomer med inriktning mot redovsning och eftersom ekonomutbildningarna är både billiga och populära och leder till arbete så kommer de nog inte att minska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback