• 1
  • 2
2008-04-04, 02:15
Medlem
Skall flytta till en ny lägenhet som är i ganska dåligt skick , var 20år sedan den fick ny färg och tapet. Lägenheten har 3 rum och kök och är på ca 70m2.

vad kostar det ungefär att hyra in en målarfirma som fixar det ? Jag vill dessutom lacka om köksluckor och innerdörrarna.

till mitt förfogande har jag idagsläget 35000kr , men jag har på känn att målarna kostar en del pengar för jobbet.

tips på bra målarfirmor i stockholm som accepterar att göra jobbet på faktura mottages gärna.
Senast redigerad av zoloth 2008-04-04 kl. 02:21.
Citera
2008-04-04, 08:48
Medlem
Är det bostadsrätt eller hyresrätt, om det är hyresrätt så har du förmodligen rätt att få omtapetserat eftersom det brukar ske med 12 års intervall. Ska du ha tapet eller väv, o mdet ska vara väv så kan du ju välja att måla själv bara att dom sätter upp väven.
Citera
2008-04-04, 13:33
Medlem
Tinnituss avatar
är det gammalt och slitet och fullt med hål och tapeter som trillar och allt sånt som behöver en rejäl omgång grundarbete så brukar en del räkna på en timmas jobb per kvadratmeter ungefär.

en lägenhet på 70m2 är väl kanske en 400 kvadrat vägg, så 5 veckor för två målare? då är det ju inte bara "sätta upp tapeter" direkt, utan nedrivning av gamla, bredspackling, målning av tak, element, lister, dörrkarmar osv...

beror ju på hur det ser ut och vilket skick saker är i också, och på planlösningen.. ju mer vägg och krångel, destå mer tid.

är ju bara en grov uppskattningsmodell, men den stämmer, iaf i gamla hus där det är 10+ lager dåligt klistrade tapeter, sprickor osv...
Citera
2008-04-04, 15:30
Medlem
Om jag själv gör allt grundarbete så bör det således bli mycket billigare.

men 5 veckor för att måla om en lägenhet? Du måste skämta?
400 timmar , om de kostar 500kr i timmen så blir det 200000 bara för arbetet.
det är helt fel , det fattar till och med lilla jag.
Citera
2008-04-04, 15:34
Medlem
Tinnituss avatar
min kalkylmodell är ju som sagt baserad på att man måste riva ner gamla tapeter, putsa över sprickor och hål, sen bredspackla allt osv.

bara att slänga dit nya tapeter direkt ovanpå de gamla tar väl en vecka typ.

500kr i timman är väl saftigt, men tror inte du klarar dig på 35k iaf

du får räkna med iaf 10.000 till material till att börja med, minst.
Senast redigerad av Tinnitus 2008-04-04 kl. 15:39.
Citera
2008-04-04, 16:28
Medlem
DennisOlofs avatar
zoloth, precis som Tinnitus säger. Det kostar pengar.

Det man kan göra själv så såklart att riva bort all tapet, och köpa något bra kvalitets spacker och fixa det också.

Så allt nästa är klart för att målas. Då går det bra mycket fortera.

Bonus blir också att arbetskraften man anlitar slipper göra det tråkiga. Då for man oftast ett bättre utfört jobb också, det är i alla fall min erfarenhet.
Citera
2008-04-04, 17:14
Medlem
pilt77s avatar
klarar man av att riva ner gammal tapet och sen slipa o spackla så borde det inte vara några problem att få upp den nya tapeten själv.
Citera
2008-04-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
klarar man av att riva ner gammal tapet och sen slipa o spackla så borde det inte vara några problem att få upp den nya tapeten själv.

problemet är att jag måste få det på faktura , arbete+material går att få på fakturam men är det möjligt för mig som privatperson att köpa färg/tapet för tiotusentalskronor på faktura? Dom flesta säger nej tyvärr.
Citera
2008-04-04, 18:22
Medlem
Handfastes avatar
Vette fan vad det är för jävla sömngångare till målare som du talar om men 5 veckor ... hahahha fan helt komiskt..

Kan tänka mig att sånt folk kan finnas i S-holm men inte i verkliga världen där man faktiskt jobbar och inte snackar en jävla massa skit och fikar hela dagarna.

MVH En som befinner sig i byggbranschen.
Citera
2008-04-04, 18:29
Medlem
11xx22s avatar
Jag vet de som haft två hantverkare i fyra veckor och där de under den tiden fixat sju rum. Borttagning 3 lager tapet. Målning tak, lister, nya golv i hälften av rummen. Fast det var inte svenska hantverkare förstås, men de gjorde jobbet på det antal timmar som var avtalet . Fast antalet timmar vet jag inte tyvärr. Men även om de jobbat 18 timmar per dygn så verkar 5 veckor för 72m2 saftigt.
Citera
2008-04-04, 18:30
Medlem
Tinnituss avatar
alltså.. han snackar ju om gammalt skick, ingen färg eller tapet på 20 år osv.

70 kvadratmeters lgh, men säger inget om hur kvaliten är eller hur saker håller ihop, så jag antog att det var illa... sprickor, gamla hål, tapeter som delvis lossnar, flagnande färg osv, puts som trillar osv.

måla fönster, fönstersmygar, golvlister och dörrfoder, måla tak, element, riva ner gammal skit och bredspackla alla väggar... beräkningsmetoden med 1 timma per kvadratmeter vägg inehåller ju hela paketet i en lägenhet med skitstandard typ... ser det bättre ut så går det ju snabbare, men folk i allmänhet är tidsoptimister och tror att allt är gratis.... för det är ju så det är på TV... martin timell kommer dit och tre dagar senare är allt klart och gratis var det också, woho :P

som sagt.. är det bara nya tapeter ovanpå de gamla och lite färg kladdad här och där så går det ju på en vecka.
Senast redigerad av Tinnitus 2008-04-04 kl. 18:32.
Citera
2008-04-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
en lägenhet på 70m2 är väl kanske en 400 kvadrat vägg

6-7 meter i takhöjd då, eller vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera