2008-04-03, 22:15
Medlem
DU kan inte föreslå något bra vin som ett tillbehör?
Citera
2008-04-03, 22:16
Medlem
dePauls avatar
Rent generellt skulle jag inte vilja äta vårlax, i alla fall inte den vilda typen eftersom den vid den under denna period är utlekt. Dvs, mager och färglös.

Om du trots allt vill servera den så handlar det om antingen odlad eller fryst dito.

Till den skulle jag servera en enkel smörsås med dill och potatis, ägghalvor och grönsallat till. Samt det hembakta brödet och gärna hemkärnat smör .

~Paul~
Citera
2008-04-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jo, det slog mig också. Men när jag tänkte efter så kändes inte kombinationen av lax och rödvinsås så dum ändå. Eftersom lax ändå smakar fiskmat så kan det behövas nåt mastigt till. Jag ska prova nån gång. Men kombinationen lime/rödvin är iof lite knepig...

smakmässigt kan det säkert funka , men jag upplever både lax och rödvinssås som mycket mäktiga och i sig starka smaker , jag tror det skulle bli för mycket av det goda...

jag gillar dessutom lax som smakar lax , och inte lax som smakar rödvin.
smaken skall speglas av råvaran , inte av tillbehören som sås.
Citera
2008-04-03, 22:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth

jag gillar dessutom lax som smakar lax , och inte lax som smakar rödvin.
smaken skall speglas av råvaran , inte av tillbehören som sås.
Precis. Rödvinssåsen kommer att utplåna den minsta lilla smaken av fisk.

~Paul~
Citera
2008-04-04, 07:05
Medlem
krypmetodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Rent generellt skulle jag inte vilja äta vårlax, i alla fall inte den vilda typen eftersom den vid den under denna period är utlekt. Dvs, mager och färglös.

Om du trots allt vill servera den så handlar det om antingen odlad eller fryst dito.

Till den skulle jag servera en enkel smörsås med dill och potatis, ägghalvor och grönsallat till. Samt det hembakta brödet och gärna hemkärnat smör .

~Paul~

Vilken årstid finns det godast lax då? på hösten?
Citera
2008-04-04, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
Vilken årstid finns det godast lax då? på hösten?

Bland annat på hösten. Någon gång under början av sommaren, juni, juli fram till mars, april är den vilda laxen som bäst. Så just för tillfället är den vilda laxen så usel den kan bli.

Odlad lax däremot fungerar som sagt året runt.
Citera
2008-04-04, 19:48
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsmula
ett tillbehör som passar till:limeugnsbakad laxfilé, rödvinssås, pressad potatis och vårprimörer?

Skulle mycket hellre ha en smör- eller oljebaserad sås (jag skulle nog gjort en majonnäs) till lax och potatis men det är naturligtvis individuellt. Syran har du ju redan från limen så varför dubblera med rödvin?
Citera
2008-04-04, 20:51
Medlem
klybans avatar
Nu skulle jag hoppa laxen helt och hållet och satsa på havsöring som är grymt god vid denna tid.

Tänk på pålands vind bara annars kan det bli ett tråkig fiske.
Om du nu inte kör i nån å.
Citera
2008-04-04, 20:58
Medlem
Chilimans avatar
Faktum är att lax och rödvinssås är en grym kombination.

Så här brukar jag göra såsen:

Börjar med att reducera charlottenlök, fint fint hackad palsternacka, rödvin, timjan, lite socker och balsamico kraftigt.
Sen späder jag med en bra fiskfond och reducerar ner igen till en lätt simmig sås och avslutar med att vispa ner en klick rumstempererat smör precis innan servering.

Passar väldigt bra till feta fiskar.

Mums om ni frågar mig.
Citera
2008-04-04, 21:13
Medlem
klybans avatar
Att skicka på en smakstark rödvinssås till den stackars laxen, då kommer man inte ha mycket mer än rödvinsås och dess smak.

Personligen så skulle jag inte äta lax då utan valt annat.
Använder jag lax så vill jag åtminstånde att man känner en tydlig laxsmak.
Citera
2008-04-04, 21:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu skulle jag hoppa laxen helt och hållet och satsa på havsöring som är grymt god vid denna tid.

Tänk på pålands vind bara annars kan det bli ett tråkig fiske.
Om du nu inte kör i nån å.
Havsörigen är tråkigt nog utlekt vid den här perioden på året .

Havsöringen leker under oktober-november och stannar kvar i närheten av lekreviret (oftast någon kilometer nedströms) tills vattnet börjar nå en temperatur på närmare 12 grader och borstmaskleken är över (västkusten). Detta brukar ske någon gång i första delen av maj.

I och med borstmaskfrosseriet så börjar havsöringen så sakteliga gå upp i vikt. Detta har bl a att göra med den myckna näringen i borstmaskarna.

Därpå ger sig havsöringen ut till havs igen där den äter upp sig och får tillbaka sin fina silvriga färg. Den är som fetast till sommaren, när den finns att hitta på friliggande vatten längre ut till havs där den oftast jagar i små stim på 3-4 fiskar. Favoritfödan är någon typ av strömming/sill. De riktigt stora exemplaren är pelagiska ensamvargar.

Det finns förståss undantag. Ibland kan man till vårens fiske få riktiga blänkare som är både tjocka och silvriga. Dessa fiskar har uppehållit sig inom lekreviret men inte lekt! Det finns olika teorier om varför vissa fiskar inte leker men det här inte till sammanhanget . Dessa fiskar är förståss av en helt annan kvalité än de utlekta, gråbruna "slipsarna" man i vanliga fall får i samband med vårens sportfiske.

~Paul~
Citera
2008-04-04, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Att skicka på en smakstark rödvinssås till den stackars laxen, då kommer man inte ha mycket mer än rödvinsås och dess smak.

Personligen så skulle jag inte äta lax då utan valt annat.
Använder jag lax så vill jag åtminstånde att man känner en tydlig laxsmak.
Ja, det är nog precis min teori också. Om man ändå inte känner någon smak av fisk varför då inte välja någon annan typ av kött? T ex något med mycket viltsmak eller en god nötstek.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in