• 2
  • 3
2008-04-04, 21:26
Medlem
Chilimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Att skicka på en smakstark rödvinssås till den stackars laxen, då kommer man inte ha mycket mer än rödvinsås och dess smak.

Personligen så skulle jag inte äta lax då utan valt annat.
Använder jag lax så vill jag åtminstånde att man känner en tydlig laxsmak.

Allt är ju en fråga om proportioner. En god sås ska man inte hälla över en rätt, utan ringla lite med en sked. Ett par matskedar räcker gott och väl och förhöjer laxsmaken (som ju i ärlighetens namn inte är så spektakulär i sig). Om jag lagar eller blir bjuden på lax så äter jag hellre ett tillbehör som har lite jävlar anamma i sig än en dillmajonnäs.
Citera
2008-04-04, 21:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Allt är ju en fråga om proportioner. En god sås ska man inte hälla över en rätt, utan ringla lite med en sked. Ett par matskedar räcker gott och väl och förhöjer laxsmaken (som ju i ärlighetens namn inte är så spektakulär i sig). Om jag lagar eller blir bjuden på lax så äter jag hellre ett tillbehör som har lite jävlar anamma i sig än en dillmajonnäs.
OK, den förklaringen är adekvat .

~Paul~
Citera
2008-04-04, 23:24
Medlem
klybans avatar
Med havsöringen menar jag den som går nu i April inte utlek gammal skit.
Har flera vårar fått upp sånna och dom vart underbara att smaka på.
Men då har jag gjort så lite som möjligt med den, bara för att bevara dess smak.

Angående rödvinssås tycker jag trots allt det är lite väl bra att skicka på laxen.
Jag betvivlar inte för en sekund att den är mycket god.
Men skulle det vara så är väl enda chansen som du säger att ringla på den i liten mängd.

Personligen tycker jag fisk är såpass gott i sig självt att man inte ska bråka för mycket med den.

Visst jag har par rätter som är lite väl på gränsen, men fisk ska smaka fisk.
Och så jävla dyr den är så bör man vara snäll mot den

Det var la någon president som fick fisk till middag, han bad om ketchup.
Till slut sa ha "Änterligen smakar det kött", då hade en hel del ketchup flödat :/
Citera
2008-04-05, 00:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Med havsöringen menar jag den som går nu i April inte utlek gammal skit.

2. Personligen tycker jag fisk är såpass gott i sig självt att man inte ska bråka för mycket med den.

3. Det var la någon president som fick fisk till middag, han bad om ketchup.
Till slut sa ha "Änterligen smakar det kött", då hade en hel del ketchup flödat :/
1. Problemet är att 90% av havsöring som du får i samband med sportfiske i april är utlekt . Resten är som jag skrev tidigare sådan fisk som pga okända orsaker hoppat över leken. Det är denna lilla grupp på 10 % som är blank och fin med fast kött och antagligen den som du syftar på. Dessa fiskar är ofta ganska små och till största delen hanar.

Efter leken i oktober-november så går havsöringen i en slags metabolär vila. Dvs, pga den kalla väderleken så äter den ganska lite och rör sig inte i onödan. På det viset försöker den spara på energi och fettdepåerna. Den fortsätter dock trots allt att förlora i vikt och kvalité på köttet.

Detta vänder inte förrän i april-maj då havsöringen återigen börjar äta upp sig. Starten till det här är borstmaskleken på västkusten. På ostkusten är förhållandena lite annorlunda eftersom havsöringen där är större och jagar framför allt fisk. Men likväl så börjar den inte gå upp i vikt förrän i slutet av april. Båda sorterna är konditionsmässigt som bäst från högsommaren fram till leken.

2. Håller som sagt med. Men smaken är tydligen som den kända baken .

3. Antar att det skulle kunna gälla i stort sett alla amerikanska presidenter ...

~Paul~
Citera
2008-04-05, 08:06
Medlem
klybans avatar
Dom jag drog var i Falkenberg då i ätran och en del i susån också.
Och dom har aldrig varit stora fiskar upp mot 2kg har ansetts som abnorma monster, skulle gissa på en bra vikt var 0,7-1,3.

Har tyvärr inte vart där sedan polaren flyttat, kanske är kass nuförtiden.
Citera
2008-04-05, 08:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Dom jag drog var i Falkenberg då i ätran och en del i susån också.
Och dom har aldrig varit stora fiskar upp mot 2kg har ansetts som abnorma monster, skulle gissa på en bra vikt var 0,7-1,3.

Har tyvärr inte vart där sedan polaren flyttat, kanske är kass nuförtiden.
Vi är lite OT nu men vet du något om premiären den 1 april? Mina rapportörer säger att det började dåligt pga dimma men tog sig under dagen.

Tydligen har arbetet med att återinplantera öring kring Göteborg börjat ge resultat!

I Ätran har jag fiskat edast en gång på premiären. På den tiden startade den 1 mars. Det var kallt som attan den gången. Linan frös fast i spöringarna. Fick bara en enda öring den gången. Fisket var överlag dåligt då. Men det är många år sedan.

~Paul~
Citera
2008-04-05, 09:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vi är lite OT nu men vet du något om premiären den 1 april? Mina rapportörer säger att det började dåligt pga dimma men tog sig under dagen.

Tydligen har arbetet med att återinplantera öring kring Göteborg börjat ge resultat!

I Ätran har jag fiskat edast en gång på premiären. På den tiden startade den 1 mars. Det var kallt som attan den gången. Linan frös fast i spöringarna. Fick bara en enda öring den gången. Fisket var överlag dåligt då. Men det är många år sedan.

~Paul~
Vet inte mycket om årets öring fiske.
Kan se om jag får tag i polaren han har ju trots allt känningar fortfarande om fisket.

När det var 1 Mars så kunde det bli lite kyligt, det kan man lugnt säga
Men öring i ätran/susån och abborre fiske i lagan hade vi fullt upp med då

I gbg då, i vilka områden går den där?
För du menar själva gbg nu eller?
Citera
2008-04-05, 09:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
I gbg då, i vilka områden går den där?
För du menar själva gbg nu eller?
Ja, jag menar i direkt anslutning till Göteborg.

Fisket inom stadsgränsen har blivit avsevärt mer reglerat nu eftersom man bygger på många platser som var riktigt bra tidigare (Lindholmen, Eriksberg). Eller så har man satt upp diverse hinder och portar, som t ex vid Vita Gaveln (vågbrytaren intill gamla kvinnofängelset, Banankompaniet).

Finns egentligen bara två ställen där man fortfarande kan stå och det är Röda Sten och Tångudden. Tyvärr kan fisketrycket bli för stort på dessa få ställen.

Utanför stadsgränsen så är det i det norra området området kring Björlanda småbåtshamn och Björlanda Kile som gäller. Söderut är det framför allt vid Askim och Vallda Sandö som är aktuella områden.

~Paul~

PS Sorry för OT men det är fisk som vi indirekt diskuterar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här