2008-04-03, 15:24
Medlem
ubersantas avatar
Eftersom ämnet humor är så otroligt subjektivt och Flashback värnar om yttrandefriheten så förstår jag att det är omöjligt att egentligen sätta en gräns på vad som passar in i humor och dess delforum humorlänkar och roliga historier.

Det räcker väl med att ett fåtal personer finner något humoristiskt för att det skall få vara kvar?

Senaste tillskottet i humor (utöver mongobild-tråden) är en länk till en CP-skadad tjejs hemsida. Tjejen försöker inte framställa sig själv på ett humoristiskt sätt, utan vill framföra ett väldigt seriöst budskap.

Som vi alla vet så finns det ingen gräns för hur Flashback-användarna ger utlopp för sin "humoristiska" ådra - det vet ju alla som hört talas om bilder på döda barn som postas på diverse forum i minnestrådar under raiderna. De flesta av oss allmänbildade kan även sätta ihop ett och ett och förstå att även om endast 1% av läsarna i en tråd bestämmer sig för att "raida" någons gästbok, t.ex. en CP-skadad tjejs gästbok, så blir det rätt stora siffror.

Har det då inte övergått i trakasserier? Visst skall var och en av personerna hållas ansvariga för sina handlingar, men ingen kan ju förneka vilken "kraft" en flashbacktråd kan ha. Detta var väl en av anledningarna till varför raid-tråden stängdes.

Uppenbarligen tycker majoriteten av läsarna i CP-tråden att det inte är humor. Varför får tråden existera? Jag förstår självklart att Flashback inte är en demokrati och yttrandefrihet regerar - men över allt annars så upprätthålls en viss nivå och standard på modereringen. T.ex. kan du inte posta en tråd i Politik Inrikes om Monas Sahlins klädval oavsett hur mycket du än tycker att det handlar om politik. Majoriteten av användarna tycker inte det är politik.

Ponera sedan följande: Jag är en ung grabb som går i gymnasiet - i min klass finns det en tjej jag mobbar eftersom hon har lite utstående tänder och hon har en blogg. Jag går in på FB och startar en tråd i humorlänkar där jag länkar till tjejens blogg - i vetskapen att hennes annorlunda utseende kommer leda till en strid ström av elaka inlägg på hennes blogg.

Jag har då använt min yttrandefrihet till att ytterliggare skada denna tjej. Ungefär på samma sätt som om jag hade satt upp kontaktannonser eller liknande på Konsum och ICA:s anslagstavlor med tjejens hemtelefonnummer i vetskapen att det leder till många samtal.

Hur är Flashbackmoderatorernas syn på humor-forumet och dess delforum? Är det ok att forumet använs som ett redskap i att förstöra andras liv? Är det ok att man passivt underlättar för mobbare att direkt och indirekt förstöra andras liv?
Citera
2008-04-03, 15:31
Medlem
snuffomans avatar
En enkel lösning borde vara ett betygssystem liknande det i tripprapportsforumet. Får en länk ett betyg som ligger under en viss gräns så raderas tråden, då länken strider starkt mot den allmäna uppfattningen om vad humor är. Det är ju knappast en begränsing av yttrandefriheten på FB utan endast en definition av vad användarna klassar som humor och vad som därmed hör hemma i humorforat.
Citera
2008-04-03, 15:40
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
En enkel lösning borde vara ett betygssystem liknande det i tripprapportsforumet. Får en länk ett betyg som ligger under en viss gräns så raderas tråden, då länken strider starkt mot den allmäna uppfattningen om vad humor är. Det är ju knappast en begränsing av yttrandefriheten på FB utan endast en definition av vad användarna klassar som humor och vad som därmed hör hemma i humorforat.

Låter onekligen som ett bra förslag. Hur ställer sig admin och moderatorer till detta?
Citera
2008-04-03, 18:38
Moderator
impieteers avatar
Nu låste jag den precis, eftersom jag tycker att den glidit rätt mycket off topic och antingen handalde om andra saker eller den gamla diskussionen kring vad som är fel eller rätt att skämta kring. Och såna trådar har vi ju ett par under Humor redan.
Citera
2008-04-03, 18:46
Medlem
Bungies avatar
Citat:

Det låter klokt då jag förmodar att majoriteten av användarna på forumet INTE skrattar åt negrer, mongolider eller annat folk som har det svårt.

Kan man få en förklaring på hur lång tid och vilket betyg som krävs för att en tråd ska klara sig?
Citera
2008-04-03, 20:26
Bannlyst
Om folk tycker någonting är humor låt personen posta det.

Du behöver inte läsa det personen/personerna skriver, så sluta stör dig på sånt moral kuk.
Citera
2008-04-03, 21:01
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Låter onekligen som ett bra förslag. Hur ställer sig admin och moderatorer till detta?
Så jag ska inte få ha kul åt vissa saker bara för att den stora skaran inte tycker att det är kul?

Bra förslag? Inte för minoriteterna!
Citera
2008-04-03, 21:08
Medlem
ojns avatar
Citat:
Nja, det tror jag inte riktigt på.

En vanlig röstningsfunktion finns dock under Humorlänkar, som i princip aldrig uttnyttjas, så intresset att rösta om vad som är roligt eller ej är bevisligen obefintligt.
Citera
2008-04-03, 21:22
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av himynameis
Om folk tycker någonting är humor låt personen posta det.

Du behöver inte läsa det personen/personerna skriver, så sluta stör dig på sånt moral kuk.

Du har helt missat poängen. Synd att du inte har tillräckligt med tankefunktion för att förstå. (särskrivningen bevisar detta)

Vad skulle du tycka om någon postade en länk till din hemsida, någon i din familj, eller postade något annat personlig om dig som sedan leder till att massvis med människor trakasserar dig?

Vi kan väl testa, skriv ner ditt telefonnummer här så kan vi se hur du skulle gilla efterföljden.
Citera
2008-04-03, 21:29
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Så jag ska inte få ha kul åt vissa saker bara för att den stora skaran inte tycker att det är kul?

Bra förslag? Inte för minoriteterna!

ja, låt oss ponera att du tycker det är skitkul att posta länk till en hemsida som någon du ogillar har. Sedan ber du folk "besöka" dennes gästbok.

Jättekul tycker du, så därför skall det tolereras att du beter dig på det viset?

Som sagt, ni som stöder det här beteendet, skulle inte ni vilja posta era privata telefonnummer så att ni får känna på hur roligt det är när andra skall roa sig på eran bekostnad.
Citera
2008-04-03, 21:34
Bannlyst
Bara bra att humorforat sätts under luppen. Där figurerar en hel del shit som ingalunda kan definieras just humor. Massiv flashbackmobbing av enskilda - från början intet ont anande - individer, inte är fanimej inte humor.
Citera
2008-04-03, 22:34
Bannlyst
Ett exempel på något jag definitivt inte tycker är humor är nedanstående ljudklipp som hittas i forat för humorlänkar:

http://www.skoghall.org/Jonis.wav (Riktigt störig "busringning")

Vad f-n har det här med humor att göra - det är snarast sjukt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in