• 1
  • 2
2008-04-03, 15:13
Medlem
46&2s avatar
Jag har både läst och hört om att folk torskar till riktigt ordentligt på clonazepam, och jag vill vara försiktig, för detta preparated tar mig verkligen igenom min vardag.

Fick hem 500st (äkta roche för en gångs skull också och inte något generic)

Och efter att ha testat mig fram känner jag att 3-3,5st i veckan, alltså ca en 2mg'are varannan dag gör mig lugn och får mina dagliga långa tågresor inte alls lika hemska som jag är van vid.

Så finns det risk för tolerans eller beroende vid dessa mängder?
(Blir mycket hellre tolerant och ta ett uppehåll, än att bli beroende förresten, kanske ganska uppenbart?)

Är ganska newb på den här substansten, så svar tacksammas hjärtligt!
Citera
2008-04-03, 15:21
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 46&2
Jag har både läst och hört om att folk torskar till riktigt ordentligt på clonazepam, och jag vill vara försiktig, för detta preparated tar mig verkligen igenom min vardag.

Fick hem 500st (äkta roche för en gångs skull också och inte något generic)

Och efter att ha testat mig fram känner jag att 3-3,5st i veckan, alltså ca en 2mg'are varannan dag gör mig lugn och får mina dagliga långa tågresor inte alls lika hemska som jag är van vid.

Så finns det risk för tolerans eller beroende vid dessa mängder?
(Blir mycket hellre tolerant och ta ett uppehåll, än att bli beroende förresten, kanske ganska uppenbart?)

Är ganska newb på den här substansten, så svar tacksammas hjärtligt!

Du lär bli beroende, ja. Hur länge har du tänkt ta dom? Klonazepam har en väldigt lång halveringstid så om du tar dom varannan dag så är din kropp i princip ständigt påverkad och vänjer sig vid klonzepamet. Tänk även på att dom är extremt starka. En 2 mg:are motsvarar ungefär 40 mg Diazepam.
Citera
2008-04-03, 15:28
Medlem
46&2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Du lär bli beroende, ja. Hur länge har du tänkt ta dom? Klonazepam har en väldigt lång halveringstid så om du tar dom varannan dag så är din kropp i princip ständigt påverkad och vänjer sig vid klonzepamet. Tänk även på att dom är extremt starka. En 2 mg:are motsvarar ungefär 40 mg Diazepam.

Thanks.. Ja det där med att 1mg clona motsvarar ca 20mg diazepam läste jag på wiki nyss..

Men vad tror du då om att dela 2st och ta en halv varannan/var tredje dag där nånting?

Jag hade tänkt testa en självmedicinering för at se om det ger en bestående effekt, dock inte över 3 veckor denna gång.
Citera
2008-04-03, 15:32
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Thanks.. Ja det där med att 1mg clona motsvarar ca 20mg diazepam läste jag på wiki nyss..

Men vad tror du då om att dela 2st och ta en halv varannan/var tredje dag där nånting?

Jag hade tänkt testa en självmedicinering för at se om det ger en bestående effekt, dock inte över 3 veckor denna gång.

Tre veckor är nog ingen större fara men ta dom inte längre än så. Vad menar du med bestående effekt? Benso löser inga problem dom skjuter endast upp dom. Och risken är stor att problemen rent av blir värre när du väl slutar med medicinen. Jag brukar jämföra benso med penicilin. Har du en infektion i kroppen så tar antibiotikan bort den. Har du ångest eller oro så skjuter benson upp den men den löser egentligen inga problem.
Citera
2008-04-03, 15:39
Medlem
46&2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Tre veckor är nog ingen större fara men ta dom inte längre än så. Vad menar du med bestående effekt? Benso löser inga problem dom skjuter endast upp dom. Och risken är stor att problemen rent av blir värre när du väl slutar med medicinen. Jag brukar jämföra benso med penicilin. Har du en infektion i kroppen så tar antibiotikan bort den. Har du ångest eller oro så skjuter benson upp den men den löser egentligen inga problem.

Okok, tackar för svaren. =)
Joo, efter min självmedicinering av alprazolam så mådde jag betydligt bättre ett bra tag framöver när jag så småningom la ner dom, sen blev det inte värre efter det utan bara samma ängslan igen, främst när jag åker på fullpackade tåg.

Men den här medicinen känns som ett substitut för mig att slippa käka stilnoct för att kunna somna och sedan någon svagare benzo för att få bort paniken.. rivotril känns så all-round för mig. Men jag ska ha stor respekt för den här medicinen och jag har redan lovat bort 400 stycken så det inte ska gå allt för mycket överstyr iaf.

Vad är nästa steg isåfall? Är det nitrazepam då?
Citera
2008-04-03, 18:08
Bannlyst
Citat:
Okok, tackar för svaren. =)
Joo, efter min självmedicinering av alprazolam så mådde jag betydligt bättre ett bra tag framöver när jag så småningom la ner dom, sen blev det inte värre efter det utan bara samma ängslan igen, främst när jag åker på fullpackade tåg.

Men den här medicinen känns som ett substitut för mig att slippa käka stilnoct för att kunna somna och sedan någon svagare benzo för att få bort paniken.. rivotril känns så all-round för mig. Men jag ska ha stor respekt för den här medicinen och jag har redan lovat bort 400 stycken så det inte ska gå allt för mycket överstyr iaf.

Vad är nästa steg isåfall? Är det nitrazepam då?

Har man problem att vara på fullspäckade tåg(Eller vistas bland stora folksamlingar) så lider du antagligen av Agorafobi, en mer vardaglig term är torgskräck. Då kan du ju gå till en läkare och berätta hur du känner och kanske få hjälp den vägen...
Citera
2008-04-03, 18:18
Jag äter 4 mg Iktorivil per dag o har gjort så i ca 4 år. Jag är beroende av dem, men har inte fått någon toleransökning.
Citera
2008-04-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falupundare
Har man problem att vara på fullspäckade tåg(Eller vistas bland stora folksamlingar) så lider du antagligen av Agorafobi, en mer vardaglig term är torgskräck. Då kan du ju gå till en läkare och berätta hur du känner och kanske få hjälp den vägen...
Är det piller man är ute efter så är risken stor att man blir besviken... KBT är väl lösningen för de flesta åkommor just nu.... men lider du av social fobi, ed, så kan nog KBT vara en mycket bättre lösning än mediciner, vet många som fått normala sociala liv efter kbt-behandling...
Citera
2008-04-03, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baksatet
Är det piller man är ute efter så är risken stor att man blir besviken... KBT är väl lösningen för de flesta åkommor just nu.... men lider du av social fobi, ed, så kan nog KBT vara en mycket bättre lösning än mediciner, vet många som fått normala sociala liv efter kbt-behandling...

Och jag vet många som KBT inte funkar alls för...
Citera
2008-04-03, 22:24
Medlem
Citat:
Självklart är det så... det var väl lite det jag menade med att man använder det mot alla åkommor just nu, eller hur jag nu skrev.... Men fortfarande, KBT har fått ett extremt genomslag runt just social fobi o många har fått ett nytt liv utan mediciner, vilket väl de som har problem egentligen helst vill. Antar jag.... ha, ha, själv trivs jag rätt bramed medicinering, men skulle ju hellre klara mig utan... hur som helst, man ska inte undeskatta KBT som behandlingsform om personen i fråga verkligen vill.
Citera
2008-04-03, 22:32
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:

Jag vet flera stycken som idag ångrar att de någonsin började med benso. Självmedicinering med piller slutar sällan lyckligt, och som någon redan påpekat så skjuter du bara problemen framför dig. Du tar bort symptomen, inte problemet.

Bättre att ta sig i kragen och söka hjälp den "vanliga" vägen först, t.ex KBT-behandling. Det skadar inte att prova - självmedicinering är betydligt mer riskfyllt.
Senast redigerad av Ett Hund 2008-04-03 kl. 22:36.
Citera
2008-04-12, 14:22
Medlem
46&2s avatar
Okok, jag vet inte riktigt hur mina fobier ska beskrivas.. agorafobi tror jag inte att jag har.. Min sociala kompetens är helt klart under medel, te.x när man stöter på nån gammal bekant eller när det är stor släktuppslutning backar jag gärna undan..

Fullpackade torg har jag inga som helst problem att vistas på, då tänker jag bara ungefär "alla dom här människorna är på väg nånstans och ingen lär lägga märke till mig ändå."

Tågen som sagt, där är min grövsta fobi.. det känns som att alla sitter och blänger på mig och känslan av att dom tänker typ "vafan är det där för en pissluffare" infinner sig.. (fan va sjuk jag framstår nu när jag tänker efter) men det kanske inte är ovanligt?

Hursomhaver har jag testat ALLT (förrutom nitrozepam) som jag inte har någon större koll på vad fan det är för något egentligen. Men klonazepamet är väl besläktat med det? också ett sk nitrobenzo? rätta mig om jag har fel.

Det som hjälpte bäst var väl xanaxen då (ett tag) tills jag hittade den här, i mina ögon, guldgruvan (rivotril)..

Och angående KBT så har jag pluggat psykologi A,B & C och måste säga att jag litar inte riktigt på konceptet, orkar inte gå in på vad jag grundar det på just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in