2008-04-03, 13:48
Medlem
Tja! Är arbetssökande och egentligen lite desperat efter jobb. Jag har tidigare jobbat i en fransk-italiensk restaurang där jag assisterade kocken och serverade mkt, jag har även praktiserat på en åhlens restaurang och gått ett år på HR.

Jag vågar knappast säga att jag kan något fancy restaurangrecept lol men visst jag är duktig att jobba i köket....

Så nu har jag fått en jobbintervju som kock på ett hak och jag menar, ska jag ljuga eller vad ska jag göra? är det verkligen svårt?, dom kommer ju troligen ge mig recept på allt som ska lagas eller? för dom förväntar sig väl inte att jag ska ha alla egna recept eller???
Citera
2008-04-03, 13:55
Medlem
klybans avatar
Någonstans måste du väl veta hur pass stora dina egna kunskaper är, och från dom så kommer du få svar på dina frågor.

Hak kanske inte ens bryr sig om någon prov lagning, medans andra får du en hög med grejor som du ska hitta på nått med på 15min eller nått.

Ljuger du och du inte kan speciellt mycket, så kommer dom märka det mer eller mindre direkt.
Citera
2008-04-03, 14:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urfunktion
dom kommer ju troligen ge mig recept på allt som ska lagas eller? för dom förväntar sig väl inte att jag ska ha alla egna recept eller???
Både och. De har sina recept som serveras deras kunder, men förmodar att du också har en viss kunskapsnivå.

Det är bara du som kan avgöra hur hög den nivån är. Rent allmänt blir man aldrig fullärd. Därför är mitt råd att inte direkt ljuga, utan anpassa sanningen en smula .

~Paul~
Citera
2008-04-03, 14:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Tja! Är arbetssökande och egentligen lite desperat efter jobb. Jag har tidigare jobbat i en fransk-italiensk restaurang där jag assisterade kocken och serverade mkt, jag har även praktiserat på en åhlens restaurang och gått ett år på HR.

Jag vågar knappast säga att jag kan något fancy restaurangrecept lol men visst jag är duktig att jobba i köket....

Så nu har jag fått en jobbintervju som kock på ett hak och jag menar, ska jag ljuga eller vad ska jag göra? är det verkligen svårt?, dom kommer ju troligen ge mig recept på allt som ska lagas eller? för dom förväntar sig väl inte att jag ska ha alla egna recept eller???
Inte sjutton får du recept på det som ska lagas, det är ju det man har kocken till!
Nej, var du ärlig och förklara vilken din nivå är men säg att du gärna tar det som en utmaning att vara provanställd en viss tid, osv. Men ljug inte.
Citera
2008-04-03, 14:07
Medlem
hetzzs avatar
Som klyban är inne på så kan det ge rejäla bakslag att ljuga, det bör ju märkas förr eller senare om de faktiskt har några krav på dig.

Om det verkligen är svårt? tja, det beror ju helt på vad de serverar. Du kankse borde kolla upp det innan. Serverar de endast hamburgare,korv och lite husmanskost så behöver du ju inte dra på stora ljugarmössan men kanske kan känna dig lite säkrare då du vet att du klarar att laga maten. Ser du att de serverar lite mer "finare" mat så kankse det är dumt att påstå att du kan hantera det hela för att sen på första lunchen "fucka" upp allt rejält.
Citera
2008-04-03, 14:56
Medlem
ok jag tror fan jag skiter i det då, för det är en italiensk restaurang och jag vet inte ens hur man gör hemmagjord pasta
Citera
2008-04-03, 15:03
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
ok jag tror fan jag skiter i det då, för det är en italiensk restaurang och jag vet inte ens hur man gör hemmagjord pasta

du kan ju åtminstånde gå dit och se vad de säger, de kanske letar efter någom med relativt låg kunskap så de kan utbilda dig till deras egna lilla kock (mindre troligt men chansen finns ju )
Citera
2008-04-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
du kan ju åtminstånde gå dit och se vad de säger, de kanske letar efter någom med relativt låg kunskap så de kan utbilda dig till deras egna lilla kock (mindre troligt men chansen finns ju )

mjo mitt ända problem är väl att jag inte har den grundläggande kunskapen som andra kockar har, alltså jag kan ju skära lök osv och vet hur man steker kött på rätt sätt och massa sånt där basic haha,
Citera
2008-04-03, 15:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
mjo mitt ända problem är väl att jag inte har den grundläggande kunskapen som andra kockar har, alltså jag kan ju skära lök osv och vet hur man steker kött på rätt sätt och massa sånt där basic haha,
Men varför kan du inte framhäva dessa goda kunskaper i din jakt på anställning?

Dra på! Säg att du är jäkligt bra på det här. Dessutom kan du slunga pannan med båda händerna, ofta två på en gång. Du klarar också av att julienna med både vänster och höger, dvs du hanterar kniven med båda händerna
. Om allt detta är sant eller inte lär ingen ta reda på eftersom det är ytterst få som klarar detta, inklusive din arbetsgivare .

~Paul~

PS Lycka till, unge man!
Citera
2008-04-03, 22:48
Medlem
meepers avatar
Håller med det som sagts.

Ärlighet varar längst. Speciellt då de kommer att märka om du ljuger, om inte nu så senare. Poängtera dina goda sidor istället.
Citera
2008-04-03, 23:12
Medlem
Squalos avatar
Citat:

Det verkar som att du lagar mat som den genomsnittlige flashbackaren. Men du kanske kan hitta jobb som assistent eller på donken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in