2008-04-03, 10:15
Medlem
MikaelaHs avatar
Har någonstans läst att Sobril 25mg skulle hjälpa mot flygrädsla. Jag har fått det ordinerat av läkare och undrar om det verkligen kommer hjälpa mig - jag ogillar verkligen och flyga.

Är skitnervös redan och har varit det den senaste veckan. Flyger på söndag.

Enligt läkaren ska jag ta en om dagen men jag känner att jag kan ta två. Enligt apoteket är det egentligen ingen fara att ta två.

Hur ska jag ta dem? Flyger tidigt på morgonen.

Hur är effekten på sobril 25mg?
Citera
2008-04-03, 10:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelaH
Har någonstans läst att Sobril 25mg skulle hjälpa mot flygrädsla. Jag har fått det ordinerat av läkare och undrar om det verkligen kommer hjälpa mig - jag ogillar verkligen och flyga.

Är skitnervös redan och har varit det den senaste veckan. Flyger på söndag.

Enligt läkaren ska jag ta en om dagen men jag känner att jag kan ta två. Enligt apoteket är det egentligen ingen fara att ta två.

Hur ska jag ta dem? Flyger tidigt på morgonen.

Hur är effekten på sobril 25mg?

Man blir ju rätt dämpad av sobril så..Fast det allra bästa är väl at bara slappana av å "enjoy the ride" . Varför är du flygrädd egentligen?
Citera
2008-04-03, 10:29
Medlem
MikaelaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Man blir ju rätt dämpad av sobril så..Fast det allra bästa är väl at bara slappana av å "enjoy the ride" . Varför är du flygrädd egentligen?

Jag är så fruktansvärt höjdrädd kanske. Jag vet inte egentligen, men bara tanken av ett flygplan får mig att handsvettas.

En vecka innan resan går jag och har svårt och sova om nätterna och känner mig som ett lik.

Hur ska jag göra för att kunna ta det lugnt och inte vara rädd?
Citera
2008-04-03, 10:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag är så fruktansvärt höjdrädd kanske. Jag vet inte egentligen, men bara tanken av ett flygplan får mig att handsvettas.

En vecka innan resan går jag och har svårt och sova om nätterna och känner mig som ett lik.

Hur ska jag göra för att kunna ta det lugnt och inte vara rädd?

Fast höjdrädd kan väl inte påverka när du sitter i planet, du behöver ju inte titta ut precis efter starten. sen ser du ju int ett skit. Hur länge skall du flyga?

Asså, jag är ingen fan av piller, ta det bara lugnt, finns inget att vara rädd för. Typ 100 ggr större chans att du cyklar å trillar.
Citera
2008-04-03, 11:14
Medlem
MikaelaHs avatar
Jag vet inte.

Ingen annan som kan hjälpa mig med hur många tabletter jag kan ta?
Citera
2008-04-03, 11:20
Medlem
Packans avatar
Citat:
Jag vet inte.

Ingen annan som kan hjälpa mig med hur många tabletter jag kan ta?

Hatar själv att flyga, pga att man är instängd med massa människor.
Har klarat 3st thai-flygningar med hjälp av alprazolam och ett par öl. Du kan även försöka sjunka in i någon bok/film. Brukar underlätta.

Böra med en tablett av medlem du fått, någon timme innan lyft. Ta ett par öl, och känn efter.
Citera
2008-04-03, 11:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Sobril fungerar iaf bra för att få tiden att gå snabbare under flygresan, om det hjälper till 100% mot rädslan vet jag dock inte då jag inte är flygrädd själv, men lindrar gör det åtminstone...
Citera
2008-04-03, 11:23
Medlem
Sobril dämpar panikångest så ja.
Däremot är 25 mg en hög dos, och jag vet inte hur fiffigt det är med tanke på trycket där uppe. Du kanske rentav svimmar.
Citera
2008-04-03, 12:02
Medlem
I_O_Us avatar
25 mg är väl knappast en hög dos i det sammanhanget? Jag är sjukt flygrädd och 25 mg sobril hade inte hjälpt mig ett smack. Skulle nog bli tvungen att smälla i mig hela paketet om det skulle hjälpa något.
Citera
2008-04-03, 12:31
Medlem
Hur många har du fått? Du kan ju trots allt ta en och se vad som händer. Nog för att de är beroendeframkallande, men en tablett extra har inte skadat någon (så länge som det inte är en extra, bara en extra till... ).
Citera
2008-04-03, 12:44
Medlem
MikaelaHs avatar
Jag har fått 25 stycken i antal och risken för att jag fastnar för det mer än när jag reser är minimal eller rättare sagt omöjlig!

Men vad jag har förstått så ska sobrilen ta väck den obehagliga känslan i magen och plocka bort all ångest.

Ni som inte är flygrädda, vad bör jag tänka på för att inte tycka det är lika obehagligt.

Det måste väl finnas något sätt att inte tuppa av helt?
Citera
2008-04-03, 13:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag har fått 25 stycken i antal och risken för att jag fastnar för det mer än när jag reser är minimal eller rättare sagt omöjlig!

Men vad jag har förstått så ska sobrilen ta väck den obehagliga känslan i magen och plocka bort all ångest.

Ni som inte är flygrädda, vad bör jag tänka på för att inte tycka det är lika obehagligt.

Det måste väl finnas något sätt att inte tuppa av helt?

Tja, bara att tänka att det är som vilket transportmedel som helst. tänk inte alls på det. Fast det är ju lätt för mig att säga, JAG är ju inte flygrädd..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in