2008-04-02, 22:54
Medlem
Vad tror ni om http://www.openmoko.org/ när den kommer?
Kommer den kunna konkurera mot iphone eller bara bli en flopp?
tycker det verkar rätt lockande med en mobil med linux lite tjock bara.
Citera
2008-04-02, 23:46
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Vad tror ni om http://www.openmoko.org/ när den kommer?
Kommer den kunna konkurera mot iphone eller bara bli en flopp?
tycker det verkar rätt lockande med en mobil med linux lite tjock bara.

Kommer dominera marknaden...
Citera
2008-04-03, 10:18
Medlem
divinings avatar
Tror inte att Openmoko har en chans mot Googles Android. Dessutom så kommer nog Intel ta allt större del av mobilmarknaden i framtiden - så Ubuntu mobile kanske får sin chans då också.

Openmoko är dock ett rätt intressant projekt i sig själv. Dock så tror jag att du har tolket det fel. De säljer nämligen ingen färdig produkt, det som de säljer är själva platformen - en testdevice. Dock en helt fungerande lösning, men fortfarande tänkt för utvecklare.

Som en framtidsplatform - nej. Openmoko kommer nog aldrig att bli särskilt stort.
Citera
2008-04-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divining
Tror inte att Openmoko har en chans mot Googles Android. Dessutom så kommer nog Intel ta allt större del av mobilmarknaden i framtiden - så Ubuntu mobile kanske får sin chans då också.

Openmoko är dock ett rätt intressant projekt i sig själv. Dock så tror jag att du har tolket det fel. De säljer nämligen ingen färdig produkt, det som de säljer är själva platformen - en testdevice. Dock en helt fungerande lösning, men fortfarande tänkt för utvecklare.

Som en framtidsplatform - nej. Openmoko kommer nog aldrig att bli särskilt stort.

Just nu så säljer de en "testdevice". Men de ska sälja en för konsumenter när plattofmen blir stabil. Mobilen kommer att heta Neo Freerunner och kommer att ha 500MHz processor, 256 flashminne, 802.11 bg, 2D och 3D grafikkrets. Alltså bättre än Neo1973.

Den planeras att släppas någon gång under våren...

http://wiki.openmoko.org/wiki/Neo_FreeRunner
Senast redigerad av core84 2008-04-05 kl. 16:33. Anledning: länk
Citera
2008-04-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core84

Den planeras att släppas någon gång under våren...

Dom har väl sagt dom sista 2 åren att den släpps snart
Citera
2008-04-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toorima
Dom har väl sagt dom sista 2 åren att den släpps snart

sant, tyvärr. Troligen kommer vi få se den nya telefonen med utvecklingsplattformen ett tag innan en stabil kommer.

Citat:
03/18/2008 - The Freerunner design is currently staged to go through Production Validation Test (PVT). The hardware design A5 is, we believe, solid. We are updating this design to A6 to maximize production yields.

Hoppas på att telefonen släpps snart.
Citera
2008-04-06, 00:19
Medlem
Santa Clauss avatar
Som sagt tror jag inte att det kommer att slå så stort. Inte bland vanligt folk iallafall.
Utvecklare och "nördar" kommer nog att sukta efter den.

Google med Android kommer nog att slå hårdare. Förhoppningsvis.
Citera
2008-04-14, 22:38
Medlem
http://wiki.openmoko.org/wiki/Community_Updates

$399 och kommer nu till april. Kan det bli bättre? Det skulle va 3g då.. men för oss nördar som fortfarande inte blivit sålda på det och ska köpa nytt så är ju detta ett klockrent val. will buy

EDIT: Såg nu att det faktiskt inte står nått där om att skeppa till allmänheten i april.. http://www.mobil.se/ArticlePages/200...MOB409.dbp.asp men här står det iaf så, och visst litar vi på dem och deras privatblogg källor! Börjar iaf röra på sig. Good work!
Senast redigerad av busharmy 2008-04-14 kl. 22:44.
Citera
2008-04-15, 13:41
Medlem
Men den är så gräsligt ful att ingen vill ha den? Telefoner ska va fyrkantiga, på så sätt får man plats med större skärm. Tyvärr omöjliggörs detta direkt med dessa skumma halvcirkelkanter som OpenMoko telefonerna har.

En Linux-baserad telefon med ett C API hade dock vart trevligt. Android är ju Java så det intresserar inte direkt, även om Java nu är snabbt med JIT och allt. Känns helt enkelt för inlåst och begränsat och det döljer hela det underliggande operativsystemet. Då skulle man lika gärna kunna köra Android Java implementationen på Windows Mobile, ingen skulle märka någon skillnad.

När jag startar en framtida Linuxtelefon vill jag se en terminal där jag måste skriva användarnamn och lösen på en virtuell keyboard istället för att knappa in en pinkod
Senast redigerad av zynius 2008-04-15 kl. 13:44.
Citera
2008-04-15, 14:07
Medlem
jo, i design synpunkt finns det ju lite att önska. Men jag tycker man ska tänka på att det väl endå ganska "underground" det här.. Det är väl några nördar som försöker passa in in billiga komponenter på så liten yta som möjligt. Dem har väl inte direkt nokias RD avdelning tillhanda

Jag trodde att telefonen kunde kompilera och köra C.. Om inte annat så lär det bara vara runt hörnet

Och att behöva logga in i terminalen och därifrån eventuellt starta x (eller vad man nu vill göra med nallebjörnen) är ju bara lite kodknackning bort.

This telephone is almost the shit! =)
Citera
2008-04-16, 16:56
Medlem
Siktirs avatar
Jag väntar också på den här telefonen. Den är ful som stryk men att ha kontroll över sin egen telefon är rätt trevligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in