2014-06-15, 12:33
Medlem
MajorMajoness avatar
De äldre i släkten har flera gånger pratat om en nedlagd gruva precis vid våra fäbodar i blecket, norr om våmhus. Vet tyvärr inte kordinaterna eller exakt vart den ligger men ska dit med far snart och se om den ännu finns kvar. Kan skriva sen hur det blev och vart den ligger, tror inte att så många 12 åringar åker ut mitt i skogen och sabbar ett gammalt gruvschakt . Hur som helst om, kan ni inte hålla er så ligger den här någonstans 61°15'19.21"N 14°21'8.95"O (hoppas att kordinaterna är rätt "skrivna").
Citera
2016-04-10, 18:42
Medlem
Bartman777s avatar
Jag har aldrig sysslat med UE så som ni beskriver här, mest bara läst om det. Men jag tycker det är allmänt intressant att utforska... övergivna hus, anläggningar och natur etc.

Blev ju sugen att ta det här ett steg längre nu!
Är det några från Mora som håller på med detta än?

Finns förövrigt ett gammalt hus i Bergkarlås om man åker in där affären låg förut. Jag gick in där en gång med en kompis, dock var vi bara runt 10 år då. Hade varit intressant att gå in i huset igen.

Jag minns att det var väldigt spöklikt (tyckte jag då iaf), såg inte ut att ha varit någon där på väldigt väldigt länge. Det låg tomma mjölkkartonger i trappan minns jag tydligt. Vet inte vem som äger det eller hur det ser ut nu.

Men hade varit kul att åka dit igen. Nån annan som varit där?
Citera
2016-05-27, 00:27
Medlem
swelits avatar
Har ni fått någon uppfattning på ett ungefär var "berget" ligger någonstans?

Det finns gamla tunnlar runtom Tallheds flygplats ovanför Orsa. Om man går runt i krokarna i skogen dör så kan man hitta luckor i marken lite här och var som leder ner till små gångar som endast går att krypa igenom. Har även varit telefoner monterade i varje tunnel, kablar och uttag för telefon hänger kvar där.
Citera
2016-06-21, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swelit
Har ni fått någon uppfattning på ett ungefär var "berget" ligger någonstans?

Det finns gamla tunnlar runtom Tallheds flygplats ovanför Orsa. Om man går runt i krokarna i skogen dör så kan man hitta luckor i marken lite här och var som leder ner till små gångar som endast går att krypa igenom. Har även varit telefoner monterade i varje tunnel, kablar och uttag för telefon hänger kvar där.

Berget ligger mellan Ryssa och Gesunda. Har varit där några gånger men inte hittat något intressant. Någon som har lite mer information?
Citera
2020-07-20, 20:01
Medlem
spockens avatar
Dags att fara upp mot Dalarna nu till helgen. Någon som sitter på något nytt?
Citera
2021-12-26, 16:22
Medlem
Någon som vet nått nytt? jag har lite runtom särna trakterna.
Citera
2022-03-16, 10:20
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klemz
Berget ligger mellan Ryssa och Gesunda. Har varit där några gånger men inte hittat något intressant. Någon som har lite mer information?
Finns inget bergrum där!!!
Citera
2022-03-21, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Finns inget bergrum där!!!

Hur vet du det?
Citera
2022-03-21, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grannbarr
Hur vet du det?
Vågar påstå att det inte finns något av intresse i området efter halvdussinet sommarexpeditioner i området de sista 12-13 åren.
Men om man gillar dylika objekt så kan man leta i nästan rak kompasslinje mot närmsta tätort från angiven plats. Jag ogillar normalt att dylika utrymmen tillkännages men det här kan nog av alla bedömas som avvecklat sedan kalla kriget och därmed vara åtkomligt för allmänheten vilket jag sett har varit åtkomligt på nätet tidigare
Citera
2022-03-21, 08:13
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grannbarr
Hur vet du det?
Byt ut Mora mot Nora!
Citera
2022-03-21, 08:23
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbimbom
Vågar påstå att det inte finns något av intresse i området efter halvdussinet sommarexpeditioner i området de sista 12-13 åren.
Men om man gillar dylika objekt så kan man leta i nästan rak kompasslinje mot närmsta tätort från angiven plats. Jag ogillar normalt att dylika utrymmen tillkännages men det här kan nog av alla bedömas som avvecklat sedan kalla kriget och därmed vara åtkomligt för allmänheten vilket jag sett har varit åtkomligt på nätet tidigare
”I nästan rak kompasslinje mot närmsta tätort”
Vilken kompasslinje? Nord-syd eller väst-öst? Är det fd HC på Sollerön du menar?
Citera
2025-01-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stig88
visst det stora vita är ett grustag det har jag tagit reda på ! men det som är intressant är vägen som går vidare. har vart där ! Mer säger ja inte!

Vilket grustag talar vi om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in