2011-11-28, 20:29
Medlem
SkoterBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spocken
Nej den skulle tydligen ligga i Vinäs, söder om wibe tydligen.

Det finns väl ingen bunker där?
Enda jag vet ganska säkert är att det finns en gammal barrack som hemvärnet använde förut någonstans i skogen mellan Vinäs,Wibe och Flygplatsen.

Någonstans här:
http://oi41.tinypic.com/2ql4lmg.jpg
Enligt vad som sagt i denna tråd, samt vad man hört på annan väg så ska det ligga i närheten av där pilen är ritad.
Senast redigerad av SkoterBengt 2011-11-28 kl. 20:38.
Citera
2012-09-29, 17:51
Medlem
Är det någon som vet något mer om "Bergakungens sal"? Förövrigt finns det en tunnel någonstans i älvdalen som används/använts till testsprängning med olika vapen. Den ägs av FOA och nämns i litteratur som KLOTZ club-tunnel in älvdalen.
Senast redigerad av Khylfen 2012-09-29 kl. 18:25.
Citera
2012-12-28, 22:28
Medlem
SkoterBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khylfen
Är det någon som vet något mer om "Bergakungens sal"? Förövrigt finns det en tunnel någonstans i älvdalen som används/använts till testsprängning med olika vapen. Den ägs av FOA och nämns i litteratur som KLOTZ club-tunnel in älvdalen.

Bergakungens sal ligger i Trängslet.
Kan tänka mig att det finns någon tunnel där i området som används för provsprängning också.
Citera
2013-01-02, 19:15
Medlem
Det finns två tunnlar för provsprängning, de ligger på höger sida av vägen när man åkt några kilometer in på skjutfältet från Trängslet-hållet. Stället kallas fantasifullt för "Sprängslet" också.

Jag har varit in i den ena en gång på tidigt 90-tal när det byggdes en stor stödmur framför tunnelmynningen.
Citera
2013-10-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khylfen

Var in i Bergakungens sal igår på kvällen, vattenfyllt så man tog sig inte så långt in :/ Var där en gång förut också då det inte var fullt med vatten, men då utan ficklampa
Citera
2013-10-05, 18:55
Medlem
Med "Bergakungens sal" menas tunneln som går in till höger, vid dammens fot?

Citat:
Ursprungligen postat av Daemonicus
Var in i Bergakungens sal igår på kvällen, vattenfyllt så man tog sig inte så långt in :/ Var där en gång förut också då det inte var fullt med vatten, men då utan ficklampa
Citera
2013-10-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totto
Med "Bergakungens sal" menas tunneln som går in till höger, vid dammens fot?

Japp, som jag har förstått det så är det den tunneln/grottan Och man förstår varför när man är där inne, är ganska så mäktigt
Citera
2013-10-05, 23:22
Medlem
Ja, personligen har jag bara varit in några meter p g a ingen ficklampa, mycket vatten och allmän feghet.

Har fått för mig att det ska vara en avloppstunnel av något slag, men har egentligen ingen aning...

Citat:
Ursprungligen postat av Daemonicus
Japp, som jag har förstått det så är det den tunneln/grottan Och man förstår varför när man är där inne, är ganska så mäktigt
Citera
2013-10-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totto
Ja, personligen har jag bara varit in några meter p g a ingen ficklampa, mycket vatten och allmän feghet.

Har fått för mig att det ska vara en avloppstunnel av något slag, men har egentligen ingen aning...

Har inte heller någon aning om vad som finns där eller vad det är, googlade lite på det men hittar inget förutom nån som skriver så här på ett annat forum "Det är ingången till "bergakungens sal" ett ställe där militären höll till lång nere i berget." Men hur sant det är har jag inte en aning om.
Citera
2013-10-10, 08:46
Medlem
Något militärt tror jag knappast det är iaf, eftersom kraftverket byggdes innan det blev skjutfält i Trängslet. Någon form av avloppstunnel från kraftverket har jag hört sägas...
Citera
2014-01-07, 20:54
Medlem
Ingen som vet några mer ställen i mora/orsa man kan leta upp nu när vintern inte verkar vilja komma?
Citera
2014-06-10, 04:22
Medlem
SkoterBengts avatar
Ingen som har något?

Vad hände med "berget" som vi snackade om tidigare i tråden?
Ingen som sitter inne på lite idéer om hur man kan få fram lite information om gamla nedlagda bergrum eller så? Finns säkert något fränt i ovansiljan-regionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in