2008-04-02, 16:19
Medlem
hej har lite problem här, det är så att ja nyligen inskaffat en trådlös router men problemet är att ja måste sätta switchen före routern eftersom bredbandet ligger på källarnivå.

så jag får inte täckning där det behövs om ja sätter routern i källarn.

men problemet är att routern blir arg när ja försöker sätta den efter swithcen den vill helt enkelt inte släppa igenom internet.

för att göra det enkelt så visar ja lite lätt hur ja tänkt.

BredBand<---->Switch<------>Router

så undrar om det är någon som vet hur man löser problemet och ja är inte specielt avancerad när det kommer till sånt här.

MVH/ Dogge
Citera
2008-04-02, 16:25
Medlem
Tagelbergs avatar
Det går inte. routerns uppgift är ju just att kommunicera ett bredband med flera lokala datorer. Därför måste den sitta närmast bredbandet.
Citera
2008-04-02, 16:26
Medlem
Zimlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggen_spliff
hej har lite problem här, det är så att ja nyligen inskaffat en trådlös router men problemet är att ja måste sätta switchen före routern eftersom bredbandet ligger på källarnivå.

så jag får inte täckning där det behövs om ja sätter routern i källarn.

men problemet är att routern blir arg när ja försöker sätta den efter swithcen den vill helt enkelt inte släppa igenom internet.

för att göra det enkelt så visar ja lite lätt hur ja tänkt.

BredBand<---->Switch<------>Router

så undrar om det är någon som vet hur man löser problemet och ja är inte specielt avancerad när det kommer till sånt här.

MVH/ Dogge

Internet måste in i switchen först, i och med att en switch inte har någon inbyggd bredbands delare
Citera
2008-04-02, 16:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Får du fler än en ip adress från din ISP så ser jag ingen orsak till varför det inte skulle fungera att göra som du beskriver det...

Datorerna som är kopplade till switchen får t.ex. IP

Dator 1 IP: 88.168.83.101
Dator 2 IP: 88.168.83.102
Dator 3 IP: 88.168.83.103
Router WAN IP: 88.168.83.104

Router LAN IP: 192.168.0.1
Dator 4 IP: 192.168.0.2
Dator 5 IP: 192.168.0.3
Dator 6 IP: 192.168.0.4

Varför skulle inte det fungera ?

Du blockar visserligen skriv och fildelning mellan WAN o LAN men det finns andra sätt att komma runt det...
Citera
2008-04-02, 16:47
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Får du fler än en ip adress från din ISP så ser jag ingen orsak till varför det inte skulle fungera att göra som du beskriver det...

Nomalt får man bara ett IP-nummer.
Citera
2008-04-02, 16:56
Medlem
okej då är det väl bara att lämna tilbaka routern. är det någon som har en bra lösning på problemet eftersom ja inte kan ha en trådlös router i källaren.
typ om det finns trådlösa switchar som man kan sätta efter den första switchen.
Citera
2008-04-02, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Nomalt får man bara ett IP-nummer.

Nah jag får 3 st ip-adresser från min ISP och det borde funka utan problem att sätta en switch före routern ifall du inte har några datorer inkopplade till switchen som snor ip-adresserna.

Du kan ju alltid förlänga sladden från jacket till modemt och dra upp den på ovan våningen
Citera
2008-04-02, 16:59
Medlem
Tagelbergs avatar
Har du flera datorer måste du väl ha en bredbandsdelare av något slag?

Hursomhelst så kan man skaffa en trådlös accesspunkt som man drar en kabel till.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufta
Nah jag får 3 st ip-adresser från min ISP och det borde funka utan problem att sätta en switch före routern

Jaha? Jag har två IP och får betala 20 spänn extra för det.
Senast redigerad av Tagelberg 2008-04-02 kl. 17:01.
Citera
2008-04-02, 17:04
Bannlyst
Citat:
Har du flera datorer måste du väl ha en bredbandsdelare av något slag?

Det går ju att kopppla in switch direkt in i modemt och få ip på sin/sina(i mitt fall 3 datorer) datorer ialla fall så det borde funka att koppla in en router i modemet direkt.

Citat:
Jaha? Jag har två IP och får betala 20 spänn extra för det.

Illa jag betalar inget extra
Citera
2008-04-02, 17:50
Medlem
[quote=Tagelberg]Har du flera datorer måste du väl ha en bredbandsdelare av något slag?

japp en bredbandsdelare har jag
Citera
2008-04-02, 18:10
Medlem
Cediss avatar
hade fel
Senast redigerad av Cedis 2008-04-02 kl. 18:20.
Citera
2008-04-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedis
Borde fungera att köra Bredband --> Wan på router <-- Switch till någon lokal port på routern.
'

läs before post
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här