2008-04-02, 20:20
Medlem
Akdrs avatar
TP-kabel förlängare på Clasohlsson 79kr. Där har du svaret!
Citera
2008-04-02, 23:12
Medlem
jaeger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Får du fler än en ip adress från din ISP så ser jag ingen orsak till varför det inte skulle fungera att göra som du beskriver det...

Datorerna som är kopplade till switchen får t.ex. IP

Dator 1 IP: 88.168.83.101
Dator 2 IP: 88.168.83.102
Dator 3 IP: 88.168.83.103
Router WAN IP: 88.168.83.104

Router LAN IP: 192.168.0.1
Dator 4 IP: 192.168.0.2
Dator 5 IP: 192.168.0.3
Dator 6 IP: 192.168.0.4

Varför skulle inte det fungera ?

Du blockar visserligen skriv och fildelning mellan WAN o LAN men det finns andra sätt att komma runt det...

Lewl vilken oändligt slöseri av IPv4 det skulle vara, högt otroligt att det är så. 172.16/192.168 är reserverade för lokala IP för att kunna spara IP adresser.
Citera
2008-04-02, 23:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaeger-
Lewl vilken oändligt slöseri av IPv4 det skulle vara, högt otroligt att det är så. 172.16/192.168 är reserverade för lokala IP för att kunna spara IP adresser.
Jag får 5 ip adresser i mitt abonnemang, andra får 3 och vissa får betala extra...

Varför skulle det vara slöseri? Eftersom dom är dynamiskt tilldelade så är dom ju allokerade i det stora hela ändå... EN ISP har fått ett antal IP's vad han/hon gör med dom påverkar inte det totala antalet

T.ex. Bredbandsbolaget 5 dynamiska IP-adresser ingår
Senast redigerad av kimdah2002 2008-04-02 kl. 23:50.
Citera
2008-04-03, 00:32
Medlem
katten189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaeger-
Har 12 st externa IP.n
Citera
2008-04-03, 01:59
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggen_spliff
okej då är det väl bara att lämna tilbaka routern. är det någon som har en bra lösning på problemet eftersom ja inte kan ha en trådlös router i källaren.
typ om det finns trådlösa switchar som man kan sätta efter den första switchen.

Beskriv problemet och din tänkta lösning bättre. Hur hjälper switchen dig? Om du därifrån kan dra en kabel till routern (där du vill placera routern) så är det ju bara att bra kabeln direkt dit. Sedan drar du en kabel tillbaka till källaren om du skall ansluta något annat där. Switchen skall sitta efter routern om du behöver fler portar.

Eller, så skaffar du en separat router ETH-ETH, och en separat WiFi-AP. Så placerar du routern först på inkommande linje och sedan dra du en kabel till en bra placering och sätter APn där.

/capmac
Citera
2008-04-03, 03:17
Medlem
midnighttrains avatar
det kan inte vara så att det du i själva verket referar till som en switch är ett adsl-modem/router/switch och att dens interna ipadress helt enkelt krockar med den trådlösa routern när du kopplar in den då de flesta har 192.168.1.1 som fabriksinställning.
Citera
2009-09-06, 12:36
Medlem
GhosteNs avatar
Jag slänger upp denna igen.. Mitt problem är:

Modem --> Apple Time Capsule (Router och nätverkshårddisk) --> Switch --> Router (Här ger den inte ut en fungerande anslutning mot internet)

Jag kan ansluta mig till den sista trådlösa routern men jag kan som sagt inte få en anslutning mot internet... Finns det någon möjlighet att få det?

Rotuern är en Netgear WGT(något) historia..
Citera
2009-09-06, 13:37
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhosteN
Jag slänger upp denna igen.. Mitt problem är:

Modem --> Apple Time Capsule (Router och nätverkshårddisk) --> Switch --> Router (Här ger den inte ut en fungerande anslutning mot internet)

Jag kan ansluta mig till den sista trådlösa routern men jag kan som sagt inte få en anslutning mot internet... Finns det någon möjlighet att få det?

Rotuern är en Netgear WGT(något) historia..

Som jag ser det så har du ju problemet i din Apple-pryl som verkar vara en
router. Sätter du en router bakom en router får du dubbel adressöversättning vilket aldrig är roligt.

Det du kan göra är att bygga om kedjan lite så det blir

Modem -> Switch port 1
Switch port 2 -> Apple
Switch port 3 -> Netgear

Det kan behövas korskopplade kablar mellan dessa.

Denna lösning kräver dock att du har en ISP som delar ut minst 2 externa IP-adresser. Kontrollera också att ditt modem är bryggat, men det verkar det ju vara eftersom internetuppkopplingen funkar bakom din Apple-router.
Senast redigerad av GrooveMerchant 2009-09-06 kl. 13:40.
Citera
2009-09-06, 14:26
Medlem
GhosteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Som jag ser det så har du ju problemet i din Apple-pryl som verkar vara en
router. Sätter du en router bakom en router får du dubbel adressöversättning vilket aldrig är roligt.

Det du kan göra är att bygga om kedjan lite så det blir

Modem -> Switch port 1
Switch port 2 -> Apple
Switch port 3 -> Netgear

Det kan behövas korskopplade kablar mellan dessa.

Denna lösning kräver dock att du har en ISP som delar ut minst 2 externa IP-adresser. Kontrollera också att ditt modem är bryggat, men det verkar det ju vara eftersom internetuppkopplingen funkar bakom din Apple-router.

Grejen är det att jag bara har routern för att förlänga det trådlösa nätverket så jag får det över hela huset. Finns det inget sätt att bara få den att agera som en "förlängare"?
Citera
2009-09-06, 15:39
Medlem
GrooveMerchants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhosteN
Grejen är det att jag bara har routern för att förlänga det trådlösa nätverket så jag får det över hela huset. Finns det inget sätt att bara få den att agera som en "förlängare"?

Stäng av DHCP-servern i den och koppla in kabeln från switchen till en lan-port.
Citera
2009-09-06, 16:05
Medlem
GhosteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrooveMerchant
Stäng av DHCP-servern i den och koppla in kabeln från switchen till en lan-port.

Skall göra ett försök senare idag!
Citera
2009-09-06, 16:41
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Det går inte. routerns uppgift är ju just att kommunicera ett bredband med flera lokala datorer. Därför måste den sitta närmast bredbandet.
Struntprat.

Det bör gå alldeles utmärkt att göra som TS vill. Förutsatt att du har lite koll på vad du gör. Om du t.ex. bara får en IP adress från din ISP så kan du inte koppla routern och en t.ex. dator till switchen. Du måste då koppla alla datorer till routern och bara ha routern i switchen. Det är allt jag kommer på som kan strula nu på rak arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in