• 1
  • 2
2008-04-01, 19:57
Medlem
Vad är skillnaden mellan de vanliga människorna och de intellektuella?
Citera
2008-04-01, 19:59
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Vad är skillnaden mellan de vanliga människorna och de intellektuella?

De intellektuella är socialt handikappade, men ändå socialt accepterade och hyllade då ingen orkar bry sig.
Citera
2008-04-01, 20:04
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Så en vanlig människa kan inte vara intellektuell?
Citera
2008-04-01, 20:06
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyrabbit

Huvudet på spiken
Citera
2008-04-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyrabbit
med vanlig menade jag en människa med en intellektuell kapacitet av genomsnittet,

skillnaden mellan "vanliga" människor och intellektuella är enligt min mening att intellektuella läser och skriver mer än vanliga människor som bara "slapar"
Citera
2008-04-01, 20:17
Medlem
Spår av nötters avatar
Tror att intellektuella människor ifrågasätter saker mer än vad "vanliga" gör.

"Normala" vanliga människor är blinda och flyter bara med vad som än händer. Bryr sig inte lika mycket.

Go wikimon! "Intellektuell kallas en person som ägnar sig åt tänkande och analys av olika ting." - Vanliga människor är alltså sådana som inte tänker själva och ej analyserar omvärlden?
Senast redigerad av Spår av nötter 2008-04-01 kl. 20:21.
Citera
2008-04-01, 20:29
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Tror att intellektuella människor ifrågasätter saker mer än vad "vanliga" gör.

"Normala" vanliga människor är blinda och flyter bara med vad som än händer. Bryr sig inte lika mycket.

Go wikimon! "Intellektuell kallas en person som ägnar sig åt tänkande och analys av olika ting." - Vanliga människor är alltså sådana som inte tänker själva och ej analyserar omvärlden?
Vanliga människor är alltså de som inte tänker själva, utan citerar andra?
Citera
2008-04-01, 20:54
Medlem
Wagners avatar
Vi får ju även se skillnad på de mediokra, de som tror annat och de som verkligen är intellektuella. Jag är alltför pinsamt medveten om hur “vanliga” personer tror att de är fritänkande och klipska, i synnerhet om de kan rapa upp lite kunskaper i form av namn och årtal (vilket en apa kan göra), men i själva verket är de lika medelmåttiga som andra. Dessa är emellertid särskilt arroganta och betraktar sin påstådda visdom som en “helig ko”, hur mycket den än är motbevisad, om och om och om igen. Ack!

“Intellektuell” är ett tämligen svårplacerat epitet. Vem är intellektuell? I mina ögon, enligt min egen definition, är intellektuell något av en synonym till skapande. Intellektuella använder medelmåttorna som verktyg för att uppnå vissa mål. Det kan vara allt från arkitektur, statskonst, krigskonst, företag, och så vidare. Det gör också “intellektuell” till ett jävligt dåligt och generellt begrepp!
Senast redigerad av Wagner 2008-04-01 kl. 21:00.
Citera
2008-04-02, 00:03
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wagner
Intellektuella använder medelmåttorna som verktyg för att uppnå vissa mål.

Detta skulle jag inte alls vilja hålla med om. Snarare har intellektuella ett moraliskt ansvar att inte använda "medelmåttor" som ett verktyg.

Jag skulle vilja säga att det som utmärker en intellektuell är dennes analytiska nyfikenhet - och förmågan att utnyttja denna för att hantera och sortera en mängd information.
Citera
2008-04-02, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Vanliga människor är alltså de som inte tänker själva, utan citerar andra?
Spot on
Citera
2008-04-02, 03:16
Medlem
TrialByErrors avatar
"Skillnaden" mellan en intellektuell person och en "vanlig" människa torde ju vara att den tidigare funnit ett sätt att livnära sig på sina skriverier och analyser. Att de på något sätt skulle vara intellektuellt överlägsna är naturligtvis nonsens, de kan bara möjligtvis uttrycka sig smidigare i skrift/tal.

Många intellektuella ser jag snarare som mycket godtrogna människor, de verkar ibland stödja rent befängda teorier och ideér enbart för att de kan.
Citera
2008-04-02, 09:37
Medlem
Brynstens avatar
Intellektuell är väl ett av världens mest missbrukade uttryck. Idag används det främst som ett synonym för världsfrånvarande, flummande, rödvinskommunist. Dessa personer är för det mesta urusla tänkare som saknar all form av integritet och självständigt tänkande. De är i själva verket bara flockdjur och höns som upprepar samma gamla idiotier om och om igen, endast för att de vet att "intellektuella tycker ju så här". Om någon "intellektuell" bryter mot normen och är ärlig så blir denne snabbt utfryst och idiotförklarad, och så kan man ju också alltid kalla denna person för rasist eller nazist om man saknar andra argument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in