• 1
  • 2
2008-04-01, 19:16
Medlem
malmömannens avatar
Hur kan jag bäst tända av mitt citodonmissbruk?
Har använt citodon i många år men läkarna skriver inte ut till mitt behov.
Måste söka efter alternativ som jag kan trappa ner själv.

Är uppe i 20/dag
Citera
2008-04-01, 19:29
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmömannen

Är uppe i 20/dag

Är allt citadon utskrivit av läkare, eller har du även köpt av en "kran"?

Råkar det vara så att allt kommer ifrån Läkaren så tycker jag att han har ett ansvar att hjälpa dig.

Har du sagt att du tar 20 citadon per dag till din läkare? Om du har gjort det så tycker jag även att han har ett ansvar att hjälpa dig. Sen finns nedtrappningsschema och liknade.

Du kan även besöka psykakuten på "mas" och berätta för dem, så kan de hjälpa dig med avgiftningen på olika sätt.

Om du har köpt det mesta av en kran och du tänker inte berätta för Läkaren hur mycket du tagit eller inte tagit något alls för att slippa missbrukarstämplen så är det svårare.

Du får gärna berätta mer om dig och ditt missbruk så kanske lite mera kontruktiva svar kan "dycka" upp!

Värsta fall och du inte klarar det, ring taxi eller 112 och ta dig till sjukhuset, be en kompis köra dig så länge du själv inte sitter bakom ratten.

Själv har jag bara "tänt av" efter en långre tids treo comp missbruk men inte i närheten av den tid eller kvantitet som du, utan bara efter en skön sommar.
Senast redigerad av fentsson 2008-04-01 kl. 19:32. Anledning: Tangentsbordsproblem
Citera
2008-04-01, 22:40
Medlem
malmömannens avatar
Har både läkare och kran. Kranen har dock sinat och jag försöker därför tagga ner.
Jag har haft Citodon i ca 10år och det har eskalerat utav H-e.
Trots upprepade försök trillar jag dit igen.

MEN
Som "tur" är har ju kranen sinat och försvunnit vilket innebär att den inte heller kan påverka mig åt varken det ena hållet eller det andra.

Jag har nu trappat ner så pass att jag klarar mig med 6-7/dag utan att man har lust att slänga in handuken.

Dock måste jag hitta alternativ om det finns så jag kan kontrollera min nertrappning.
Har kollat runt på nätet men hittar ingen sajt som jag riktigt fattar.

Hade varit tacksam för alla idèer.
Citera
2008-04-01, 22:52
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Har både läkare och kran. Kranen har dock sinat och jag försöker därför tagga ner.
Jag har haft Citodon i ca 10år och det har eskalerat utav H-e.
Trots upprepade försök trillar jag dit igen.

MEN
Som "tur" är har ju kranen sinat och försvunnit vilket innebär att den inte heller kan påverka mig åt varken det ena hållet eller det andra.

Jag har nu trappat ner så pass att jag klarar mig med 6-7/dag utan att man har lust att slänga in handuken.

Dock måste jag hitta alternativ om det finns så jag kan kontrollera min nertrappning.
Har kollat runt på nätet men hittar ingen sajt som jag riktigt fattar.

Hade varit tacksam för alla idèer.

Har du ett arbete att sköta? För en avgiftning på egen hand kan ta tid. Sköta ett arbete och samtidigt trappa ner sitt missbruk är svårt. Annars så får du ta en tripp till psykakuten och säga att du lider av en kraftig depression och har någon gång haft självmordstankar! Berskrib din ångest rädsla, kryppingar i kroppen osv. Alltså du käser lite om depressoin så du vet vad det handlar om och att du varit nedstämnd i över ett halv år. Då kan de sjukskriva dig och aventuellt få någon benz som hjälper dig att sova! Alltså du känner ju dig dåkig och då är det inte så svårt att spela dålig! På det sättet vinner du tid att sluta rakt upp och ner! Ta ett par jobbiga dagar/veckor men du är ren sen!
Jag är lite lätt påverkad just nu, men du kansje förstår vad jag menar!
Citera
2008-04-01, 23:27
Medlem
Fiskpajs avatar
förlåt för att jag lånar tråden men du verkar ha den erfarenhet jag söker, vad är ett rimligt pris per tablett citodon när man köper av sin lokala kran?
Citera
2008-04-01, 23:35
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpaj
förlåt för att jag lånar tråden men du verkar ha den erfarenhet jag söker, vad är ett rimligt pris per tablett citodon när man köper av sin lokala kran?

Ska du bara ha en tablett eller kanske tusen tabletter, då kan priset ändas! Vart su bor soelar ocksp in! Hur lätt kurad du är osv osv!
Citera
2008-04-01, 23:43
Medlem
malmömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskpaj

Beror helt på hur många som finns tillgängliga och hur gärna du vill ha dom.
Citera
2008-04-01, 23:44
Medlem
Fiskpajs avatar
Citat:
Beror helt på hur många som finns tillgängliga och hur gärna du vill ha dom.

jo självfallet men 10kr per piller är det ett rimligt pris? om man då säger att man ska köpa citodon och endast 1dos. 1dos = ca 8tabletter
Senast redigerad av Fiskpaj 2008-04-01 kl. 23:46.
Citera
2008-04-01, 23:52
Medlem
finns ju annars några svenska sajter som säljer kodein i olika former,kanske inte vad ts söker vad personen i fråga skulle göra är att söka efter nedtarppnings schema o lämna tab till någon nästående som också följer schemat o ger dig efter det dagligen så du inte kan missbruka dem.Annars har vårdcentralen nästan en skyldighet att trappa ned dig.jag fick faktiskt en hel sommars nedtrappning på dolcontin,startade på 320mg efter tre dagar drog de bort 6omg sen gradvis plockade de bort mindre o mindre så jag har svårt o tro att de skulle dissa en sån mild sak som treo comp,kan hända de ger dig remiss till missbruks men där blir det cold turkey med theralen till natten så då gör man det faktiskt bättre själv med lite benzo o så införskaffar du ett par dexofen till de första dagarna.efter ca tio dar mår du ganska hyffsat igen faktiskt.vad som kan vara till hjälp är någon form av antidepp typ sertralin då du inte blir så satans deppig av o vara utan genom att du stängt av din egen produkltion av serotonin medans du missbrukat o medicinen sätter fart på hjärnan igen dock har du ju nu ett nytt beroende men dock så allvarligt..pm om du behöver hjälp med att finna den svenska sidan.Ha de bra o lycka till
Citera
2008-04-02, 00:08
Medlem
Hasse Heroins avatar
Citat:

Är uppe i 20/dag

Det som jag verkar vara mest oroande med ditt citodon bruk är all paracetamol som du stoppar i dig. Förutom kodein så innehåller som bekant 1 citodon 500 mg paracetamol och 20 x 500 mg paracetmol/dag kan inte var bra för levern!

För att tända av från kodein/citodon så kan man antingen trappa ner eller bryta helt. Jag har själv brytit kodeinmissbruk så många gånger att jag tappat räkningen.

För mig har nertrappning aldrig funkat något vidare för jag har upplevt det som att man bara drar ut på lidandet, varför jag har brutit helt. Man får då räkna med ca: 1 vecka lidande innan det värsta är över. Sen kommer det svåraste att inte trilla dit igen.

Observera att detta bara är mina erfarenheter.
Jag önskar dig lycka till!
Citera
2008-04-02, 00:51
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:

Är uppe i 20/dag

Stackars

Jag vet nästan hur det känns... men jag har aldrig varit uppe i 20 tabletter/dag och för mig är det bara i 9 år... snart. Jag har legat på hälften av din dos ungefär. Vissa perioder bara 6 om dagen, men några enstaka ggr 15/dagen.

Finns en del som inte tror att abstinens på Citodon är något att bry sig i, men jag har haft helvetiska abstinens. Jag vet inte om mina är värre än andras då jag är väldigt mottaglig för Kodein. Behöver inte stora doser för att bli påverkad, vilket förmodligen gör att jag får abs lättare också.

Men den värsta jag haft... då yrade jag t.o.m. Var ju sängliggande då (som man alltid blir) & tillslut trodde jag att jag var en trädrot under vattenytan. Kände att jag behövde luft & började klättra över sänggavlarna & under sängen & hit och dit. På detta fruktansvärd mage, superont precis överallt, febervärk, kallsvettningar. Låg & gungade i sängen i flera dygn

På senare tid har jag lärt mig att trappa ned iaf lite innan dom tagit slut, men absen har jag aldrig kommit undan. Alltid rejäla sådana. Flera dagars sängliggande och efter det ytterligare nån vecka av mildare abs. Så ta det väldigt långsamt!

Jag har iaf gått över till annat då levern inte mår så bra av Cittar... För jag kommer aldrig kunna sluta.
Citera
2008-04-02, 01:16
Medlem
SinCitys avatar
Ignorera inlägget om det känns som ni läst det redan för då har ni säkert även redan gjort så.

Baserat på personliga erfarenheter samt med grund i material jag läst om ämnet så tar jag mig återigen friheten att tipsa om något som verkar fungera på en del personer om än inte alla tyvärr.

Med risk för att låta som en trasig skiva tar jag ändå och återger några eventuellt fungerande tips mot opiat/opioid-avtändningar igen, samma text plitades ned i en tråd tidigare idag angående avtändningen från Subutex, men jag tror(utan att ha några medicinska kunskaper alls och endast utgår från vad jag läst och själv upplevt) på att bl a Kratom kan vara ett hjälpmedel för att lindra besvären något iaf. Sedan tror jag att Hasse H besitter lite mer erfarenhet generellt angående detta och jag har för mig att han även testat Kratom som ett hjälpmedel, men utan de riktigt positiva resultat jag själv upplevt av Kratom som substitution om jag inte missminner mig då det var något år sedan det testades av HH sist. Dock menar jag bara att HH antagligen kan ge en något annorlunda bild av hur det funkade för tex honom och att jag är medveten om att det inte täcker så stor del av spektrat som vore önskvärt kanske. Jag har inte haft så långa perioder sammanhängande av opiatanvändning/missbruk själv, men det har istället resulterat i intensiva och många något kortare avtändningar, främst från då Dolcontin samt även Poppy-tea(Vallmo-te).

Skumma igenom texten om den verkar på ens något litet sätt användbar för er situation då den tydligen sett/ser lite annorlunda ut än min. Jag klipper/klistrar in den från den förra tråden och redigerar den endast lite lätt genom att byta ut substanserna bara...

Nu kommer jag att verka enkelspårig och kanske som en försäljare som pushar för en vara, men så är långt ifrån fallet. Jag känner bara att det kanske är värt att nämna Kratom som ett ev. alternativ även i denna tråd såsom i den tidigare om at klara en Subutex-AT. Då jag erfarit goda resultat med Kratom tycker jag att det kan vara väl värt att prova i alla fall. Man kan ju alltid börja med att köpa en liten testmängd så man inte slösar bort dyra kronor på något som inte ens man reagerar på själv, och det är väldigt individuellt hur man svarar på Kratom. Vissa erhåller ett mildare avslappnande rus medans andra enbart drabbas av biverkningarna såsom t ex magont, vomeringar, huvudvärk, ångest på att ha kastat iväg ett par hundra som man kunde köpt något erkänt effektivare för med en jämnare nivå på individers reaktion på ämnet. Vill man prova så rekomenderar jag Kratom 15x Extraktet som jag erfarit är mest prisvärt samt håller jämnast kvalitet. Har man testat Kratom i russyfte tidigare utan att ens känt av något alls så är det troligen ingen idé att ens testa det igen mot AT-besvär då man skall vara rädd om sina pengar..Men, om man tror sig ha nytta av Kratomet så skall man definitivt testa enligt min mening iaf. Det finns säkert en mängd människor som inte håller med mig alls om detta dock. Funkar det som avsett så har man en betydligt lättare resa att kliva av Kratom än någon opiat alla dagar och i alla väder då en Kratom-AT är mkt mild i jämförelse och är över på 2-3 dagar vilka under man kan känna obehag lite liknande dem under en opiat-AT fast i en mildare och om inte angenäm form så i alla fall uthärdlig, med lite svettningar, frossor, risig mage, lätt för att falla i gråt(lite annorlunda effekt) mm som symptom.

Vet inte om Kratom kanske kan komma tillhands när det gäller att lindra alla symptomen vid en opiat-at. Jag har dock själv använt det i brist på sub när jag klivit av Dolcontin och det har iaf fungerat hyfsat mkt bättre än att vara helt utan någonting alls. Kratom extrakt hjälper mot frossorna, svettningarna, den dåliga kistan, illamåendet, lite mot ångesten och stabiliserar situationen lite grand helt enkelt. Sen bör du kanske ha någon benso tillhands tillika? De sorter som brukar rekomenderas är Xanor(Alprazolam), Iktorivil(Klonazepam), Diazepam m fl. Jag skulle nog slå ett slag för Temesta(Lorazepam) här, fast det kanske är bara för att den tar bra på mig och jag är jävig, annars kanske Nitrazepam är lämplig så du får lättare att sova. Catapressan är en blodtrycksmedicin som brukar användas vid opiat-avvänjning, finns någon tråd om detta om man söker på det. Annars kanske Inderal funkar mot den värsta hjärtklappningen? Det är en betablockerare och ofarlig om man inte slänger i sig nån karta då kanske för vad som kan hända då vet jag ej. Räcker inte Kratomet mot kistan tillräckligt så funkar Imodium(finns även Imodium + som ska vara ännu bättre), sen går det kanske att komplettera med Postafen mot illamående om inte Kratomet räcker där heller. Får man ont i kroppen så skadar det inte att ta t ex Ipren, Bufren, Treo eller nåt annat receptfritt samt att kanske köpa något starkt linnement som tydligen finns lite diskret i vissa hälsokostbutiker under disk, det tipset fick jag av någon och har inte testat själv, men enligt honom så tog det bort en del av smärtan eller distraherade det hela kanske med hjälp av värmen så man inte tänkte på det lika intensivt.

Vet att folk har fått avgiftats från de flesta opiater/opioider med hjälp av Dexofen och det hjälper definitivt mot Kodein-AT säger min lilla logik då jag läst att den används vid Heroin-avgiftningar som ju bör vara lite värre ändå? En AT på opiater kan kännas långdragen även om en vecka inte kanske låter som så speciellt lång tid så betänk hur lång en minut känns när man sitter i tändläkarstolen och det sätts igång med borren. Då kan en minut aldrig bli för kort känns det som. Det är likadant när man genomlider en AT så upplevs en vecka säkerliger ofta som att vara lika lång tid som ett år. Det är kanske vid sådana här tillfällen läkemdlet Dexofen kan komma väl till pass då det är svagare än Kodeinet och om man långsamt byter ut dem mot varandra så går det säkerligen lite lättare att köra på Dex istället för att sedan trappa ut den vilket borde vara något enklare i jämförelse. När Dexofenet sedan skall bort så kanske Kratom äntligen kommer till sin verkliga rätt om det inte gjort så tidigare, eller iaf träder fram i en fördelaktigare och effektivare dager, med avsikten att lindra den något mildare avtändningen från Dexofenet istället.

Den sista utvägen som jag egentligen inte rekomenderar är GHB/GBL för att användas måttligt när du är på väg att slänga in en ett gäng Citadon, men lyckas hejda dig pga att du kan ta några ml gobbe och må ok i några timmar och eventuellt få sova lite på den med. GHB är lite bättre än rävgiftet GBL som förvisso gör jobbet det med, men det är så sjukt lätt att det bara rullar på med påfyllningar varannan timme och slutar kanske på psyket med delirium/psykos pga sönderbombade GABA-receptorer. Kan man dock hålla det till något intag per dygn när det är kris och på väg att spricka så kan det ju vara värt att ta lite gobbe och rädda situationen istället för att kliva tillbaks på opiaten/opioiden och få starta om från scratch igen. Har du någon som kan hålla i doseringen av gobben så är det absolut bäst då man inte kan lita på sig själv när det gäller den, polare/syskon/sambo kan förvara flaskan och dela ut några doser om dagen och sen stopp. Användes helst inte längre än typ 4 dagar i rad heller, och är som sagt sista utvägen som jag känner till. Själv skulle jag tänka mig för några gånger innan dock då jag haft mkt dåliga erfarenheter av GBL, men det har även varit en livräddare några gånger under AT.

Dessa råd har funkat för mig under opiat-AT, hur en Kodein-AT ev skiljer sig från en på t ex Dolcontin vet jag inte dock, men Kratomet bör inte påverka det hela negativt iaf, och bens och Catapressan bör funka som de skall, och den vanskliga sörjan GBL/GHB fungerar på det mesta, gäller bara att vara jävligt försiktig...
Senast redigerad av SinCity 2008-04-02 kl. 01:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in