Jag har bara läst lite om fallet under dagen så jag är inte jätteinsatt men några saker som förbrullar mig är följande:
1. Enligt DN (
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=807604) ser tidpunkterna då dådet skedde ut enligt följande:
18:54: Mamman chattar med ena systern.
19:05: Mamman chattar med sin andra syster.
19:07: Senaste tidpunkten för aktivitet på datorn.
19:07-19:17: Under denna tiominutersperiod utförs brottet.
19:18: Mammans sambo, som också är barnens styvpappa kommer hem.
19:20: Sambon ringer SOS Alarm.
19:22: För att hinna till järnvägsstationen måste den misstänkte kvinnan senast vid denna tidpunkt gått från huset.
Om man tänker sig att det tar någon minut att gå från datorn och öppna dörren och sedan enligt E så hade hon samverkat med gärningsmannen/kvinnan i ca fem minuter, då återstår bara fyra minuter att utföra dådet. Först slår vederbörande till E och sedan måste Han/hon ju leta efter det rum där barnen finns. Är det verkligen möjligt att hinna med detta på den här korta tiden, jag tvivlar starkt.
2. Varför begår man dådet vid en så sen tidpunkt som efter 19.00. Då är det ju stor risk att det finns fler i huset, sambon eller andra exempelvis. Hon hade ju inte hunnit spana eftersom hon just kommit dit med tåget.
3. Varför finns inget DNA på platsen. Det har kommit upp här mycket förut, men ingen har refererat till en expert som Aftonbladet tillfrågat (
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2960762.ab). Denna expert säger att det är nästan helt omöjligt att inte lämna några DNA-spår, och utan att själv vara expert känns det rimligt. Det var någon självutnämnd expert här tidigare i tråden som ansåg att det inte var konstigt.
4. Är det inte ett märkligt sammanträffande att sambon åker tillbaks för att hämta nycklar som han glömt, samtidigt som det inte finns DNA från tyskan på brottsplatsen.
Jag tycker det känns som att saker inte hänger ihop i fallet. Att hon skulle genomfört det här ensam med de tidramarna, utan underrättelser hur E och sambon jobbar eller rör sig det tycker inte jag verkar troligt. Dessutom har ju tyskan inte kunnat genomföra omfattande spaning, hon bor ju i Sthlm. En annan hypotes som säkert inte stämmer, men som jag presenterar som ett debattinlägg är följande: Jag håller med om att tyskan troligen är inblandad på något sätt, men skulle exempelvis inte sambon kunna ha hållit i skaftet, och hennes roll vara att dra på sig elden s.a.s. Ett motiv kanske då skulle vara att bli av med ungarna men behålla E, barnen var ju inte hans. Tyskan kanske fått betalt, hon hade ju lite dåligt ekonomiskt???