2008-07-20, 21:32
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Accepterad som bonusinvånare? Fy fan vilken håla. Han blotade alltså till trollen under Kapellbron?

Skumt att överhuvudtaget hitta på att hon var inne och pratade med en kvinna med hästsvans. Vad skulle det tjäna för syfte? Om hon ville ha någon som bekräftade att hon var där i syfte att kolla fornlämningar så skulle det väl inte vara så svårt att verkligen knalla in på turistbyrån? Har det skett en språkförbistring i tolkarbetet?
Ska bli intressant att få reda på hur pass skeva hennes tidsangivelser är också gällande fornminnesbesöken, och hur polisen kollat detta. Har CS bibehållt sin atletiska ådra? Sände polisen ut några pluffsiga utredare för att kolla tiderna? Hade CS kvast? Cykel? Åkte hon buss? Är hon ninja? Ser fram emot när någon hyfsat vältränad på FB kollar tiderna.

Jag tycker det luktar efterkonstruktion lång väg...
2008-07-20, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Accepterad som bonusinvånare? Fy fan vilken håla. Han blotade alltså till trollen under Kapellbron?

Skumt att överhuvudtaget hitta på att hon var inne och pratade med en kvinna med hästsvans. Vad skulle det tjäna för syfte? Om hon ville ha någon som bekräftade att hon var där i syfte att kolla fornlämningar så skulle det väl inte vara så svårt att verkligen knalla in på turistbyrån? Har det skett en språkförbistring i tolkarbetet?

Ska bli intressant att få reda på hur pass skeva hennes tidsangivelser är också gällande fornminnesbesöken, och hur polisen kollat detta. Har CS bibehållt sin atletiska ådra? Sände polisen ut några pluffsiga utredare för att kolla tiderna? Hade CS kvast? Cykel? Åkte hon buss? Är hon ninja? Ser fram emot när någon hyfsat vältränad på FB kollar tiderna.

Jag funderade också på brister i tolkningen. Men att dels beskriva hur tjejen på byrån såg ut och sen säga att hon fick platsen med stenen exakt utritad på en karta är ju lite väl mycket information att missförstå?
jag antar att polisen exakt vet när CS kom till Arboga och alla vet när hon for.
Hon har ju tydligen sagt att hon gick till stenen? Allting hänger ju på när hon kom till Arboga och om tiden däremellan är rimlig för en långpromenad fram och tillbaka.
2008-07-20, 21:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag funderade också på brister i tolkningen. Men att dels beskriva hur tjejen på byrån såg ut och sen säga att hon fick platsen med stenen exakt utritad på en karta är ju lite väl mycket information att missförstå?
jag antar att polisen exakt vet när CS kom till Arboga och alla vet när hon for.
Hon har ju tydligen sagt att hon gick till stenen? Allting hänger ju på när hon kom till Arboga och om tiden däremellan är rimlig för en långpromenad fram och tillbaka.
Det är en jäkla skilnad på om historien hänger ihop den 12 mars eller om den hänger ihop den 17 mars. Att hon ljuger om den 12 mars betyder väldigt lite jämfört med om hon kan beslås med lögn om sina förehavande 17 mars.
2008-07-20, 22:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag roar er så länge vinet flödar i fontänen!

Angående Expressens artikel idag så börjar jag också höja på ögonbrynen åt tyskan.
Men det som står är knappast hela förhöret utan endast ett axplock som plockats ut till publicering.
Ska bli intressant att se helheten i förhöret då FUn släpps.
Frågan är om expressen kommit över hela FUn. Eller en stor del av materialet. Är det så och detta är godbitarna de publicerar så ser det tunt ut.
2008-07-20, 22:21
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Frågan är om expressen kommit över hela FUn. Eller en stor del av materialet. Är det så och detta är godbitarna de publicerar så ser det tunt ut.
De jag reagerar på är om FUn ska läcka innan den ges ut den 23 juli.
Har polisen medvetet lämnat ut detta till Expressen så att dom kan ta upp lite smaskigheter mot tyskan inför åtal.
2008-07-20, 22:24
Medlem
Tuesdays avatar
FUn är sekretessbelagd än så länge. Någon enstaka person har läckt någon del.
2008-07-20, 22:26
Medlem
Läckorna i FU imponerar inte på mig så här långt. Det har inte förändrat min bild av det som hänt. Möjligen kan jag ana att något mer än ånga sipprar ur den häktade tyskan.
2008-07-20, 22:41
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
FUn är sekretessbelagd än så länge. Någon enstaka person har läckt någon del.
Finns det skivor färdiga för distribution så vore det inte konstigt om expressen kommit över en piratkopia. Vi får se om det kommer nya avslöjande i morgon och i övermorgon. Gör det det så har nog expressen hela FUn.
2008-07-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Finns det skivor färdiga för distribution så vore det inte konstigt om expressen kommit över en piratkopia. Vi får se om det kommer nya avslöjande i morgon och i övermorgon. Gör det det så har nog expressen hela FUn.

I så fall... undrar vad det kostade.
2008-07-20, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
De jag reagerar på är om FUn ska läcka innan den ges ut den 23 juli.
Har polisen medvetet lämnat ut detta till Expressen så att dom kan ta upp lite smaskigheter mot tyskan inför åtal.
Det är nog inte en tillfällighet att Aftonbladet, som varit mycket kritiska och rapporterat om sprickor i spaningsledningen, CS gymbesök och dålig bevisning får stryk i arbogamålet. Detta dessutom på en söndag, som är den absolut viktigaste nyhetsdagen.
En kvalificerad gissning är att det är någon i centrala spaningsledningen som släppt detta. I och med att det är citat så är det inte fråga om meddelarfrihet. Den kan man nämligen inte använda till att lämna ut dokument.
Formellt kan dock någon i spaningsledningen anse att det inte kan utgöra men för utredningen att lämna ut uppgifter till Expressen, eftersom FUP ändå blir offentlig tre dagar senare.
Advokaten kan skrika sig blå, men det finns inget han kan göra åt detta.
2008-07-20, 23:46
Medlem
Tuesdays avatar
Ja, Expressen har ett försprång. Det var även dit som Eklund-förhören läckte och publicerades dagen före åtal.
2008-07-20, 23:53
Bannlyst
Gammalt trick

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ja, Expressen har ett försprång. Det var även dit som Eklund-förhören läckte och publicerades dagen före åtal.
I det fallet berodde det, enligt vad jag hört, på dåliga Bladet-reportrar.
Om åtalet ska vara tingsrätten tillhanda en viss dag måste det ju postas en dag tidigare från åklagarmyndigheten. När åtalet skrivs under anses det expedierat och blir i samma ögonblick offentligt.
Då kan en vaken krimreporter, (som jag hört Expressen hade i det här fallet) helt enkelt vänta tills en sekreterare knatar iväg med förundersökning och åtal. Sedan är det bara att knacka på hos åklagaren och be att få en kopia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in