2008-07-10, 10:50
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Omförhandling

Kommer det bli häktningsförhandling imorgon den 11 eller siktas det högt nu till den 23 juli då åtal ska väckas?
2008-07-10, 10:59
Bannlyst
Minnet....

Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kommer det bli häktningsförhandling imorgon den 11 eller siktas det högt nu till den 23 juli då åtal ska väckas?
Är bra men kort. Har dock för mig att försvaret för första gången gick med på dubbel häktningstid, eftersom de behöver tiden för att läsa igenom förundersökningen.
2008-07-10, 12:45
Medlem
Revoltades avatar
Tid avsatt för rättegången

Undrar om någon här vet hur lång tid som brukar avsättas för förhandling när förundesökningen omfattar flera tusen sidor.
Som jag förstår det blir det möjligen presskonferens nästa vecka sedan väcks åtal 23 juli, start för huvudförhandlingen veckan därpå eller?
2008-07-10, 14:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltade
Undrar om någon här vet hur lång tid som brukar avsättas för förhandling när förundesökningen omfattar flera tusen sidor.
Som jag förstår det blir det möjligen presskonferens nästa vecka sedan väcks åtal 23 juli, start för huvudförhandlingen veckan därpå eller?

Huvudförhandling i brottmål ska påbörjas inom en vecka efter att åtal har väckts när den tilltalade sitter häktad. Sker så inte måste personen släppas. Har förhandlingen väl inletts kan det dröja någon vecka till rättegångsdag två. Det är inte heller ovanligt eftersom rättegångssalarna snabbt blir bokade.

Dagar/tid för rättegången sätts inte efter antal sidor i FUP utan efter hur många målsägande/åtalade/vittnen/experter som det finns och som ska höras, tolkbehov osv. Det finns suveräna simultantolkar som inte fördröjer föehandlingen en sekund, men det är svårt att veta i förväg hur det flyter på.

Ett FUP kan innehålla mycket som inte berörs under huvudförhandlingarna, så längden säger inte automatiskt så mycket. T ex kan det vara flera hundra sidor patientjournaler och fotografier som sammanfattas i ett läkarutlåtande senare. Det finns då oftast ingen orsak att dra upp dessa var för sig.

Klart är att denna rättegång kommer att ta ett tag, utifrån målets karaktär och det faktum att tyska myndigheter är inblandade. Om nu åtal väcks. Är åklagaren inte säker ska denne vänta. Det skulle dock inte förvåna mig om FG hamnar i samma sits som åklagaren i nordvästra Skåne nu är. Åtalade en man för mord på ett par, han friades och nu när kropparna har återfunnits kan mannen inte prövas för samma brott igen. Oklart om det kommer någon resning i det fallet. Inga paralleller i övrigt.

Säg att det saknas bevis och tillräckliga indicier för fällande dom idag och att det framkommer mer om ett halvår. Då är det bättre att släppa CS nu och fälla henne för dubbelmord och mordförsök senare, än att dribbla bort allt för envishets skull.
2008-07-10, 14:50
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltade

Japp, ska bli spännande att läsa igenom hela förundersökningen. Beställningen görs direkt hos lantis TR.
2008-07-10, 15:33
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Japp, ska bli spännande att läsa igenom hela förundersökningen. Beställningen görs direkt hos lantis TR.

Ställ dej på kö...
Den var inte billig att få ut heller....
2008-07-10, 15:43
Medlem
Tantaloras avatar
förundersökningsprotokollet

Miapetter vad kostade den att få?
2008-07-10, 15:43
Medlem
Tuesdays avatar
Västmanlandspolisen gör inte som Dalapolisen i Eklundmålet, och släpper allt på CD?
2008-07-10, 17:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Västmanlandspolisen gör inte som Dalapolisen i Eklundmålet, och släpper allt på CD?

Ingenting de sagt i alla fall, men det vore ju smidigt!
2008-07-10, 18:04
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ingenting de sagt i alla fall, men det vore ju smidigt!

De får nog gå ut i media och fråga om någon kan hjälpa dem med det tekniska. Jag har en CD-skrivare att låna ut om de behöver!

Nej, västmanlands polis står inte högt i mina tankar.
2008-07-10, 18:16
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
De får nog gå ut i media och fråga om någon kan hjälpa dem med det tekniska. Jag har en CD-skrivare att låna ut om de behöver!

Nej, västmanlands polis står inte högt i mina tankar.

Nu tror jag kanske inte att deras högsta prio är att vara allmänheten tillhanda...nog för att det är offentliga handlingar (blir!) men det var ju snällt av dej att erbjuda din hjälp!
Jag funderar mer över om AB har några läskunniga reportrar som kommer att publicera intressanta delar av FUn, men det är nog inte heller att ge sig 17 på! (att de kan läsa alltså, publicerar gör de nog ändå!)
2008-07-10, 19:48
Medlem
Revoltades avatar
Tillvägagångssätt

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ställ dej på kö...
Den var inte billig att få ut heller....

Snälla, hjälp en i sammanhanget amatör. Hur får jag ut protokollet? jag arbetar i Västerås och har nära till tingsrätten.

Ytterligare fråga: det förefaller som om denna förhandling kommer att bli offentlig - brukar det vara "kölappar" till platserna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in