2008-06-18, 00:36
  #9469
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1193869/
Publicerad: 10 juni

"Polisen vill i nuläget inte säga vem skon misstänks ha tillhört, men är intresserade av alla skor av den aktuella modellen i olika storlekar, från storlek 36 och uppåt."

Har man en alternativ GM på G?

Har man CS nu frihetsberövad bara för hennes egen säkerhet? Vissa har ju framfört direkta hot mot henne såsom ansedd skyldig till dådet.

Har polisen span mot någon särskild person tro?
Det kan väl aldrig vara de här skorna du menar?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2654610.ab
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Har man en alternativ GM på G?
Om det visar sig att skoavtrycket härrör från någon som har mindre eller större storlek än MT så får man nog tänka om.
2008-06-18, 01:02
  #9470
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tack för det inlägget och tack för citatet där en åklagare uttalar sig. Jag har länge försökt föra fram att en häktning kan ske på misstanke och inte nödvändigtvis på bevis, men hela tiden fått mothugg av de som med en aktoritet hävdat att en häktning är ett bevis på att det finns bevis.

Hur många har inte de lurat. Hur många har inte skrivit och trott att hon måste vara skyldig för att hon blivit omhäktad så många gånger.

Jag har försökt förklara det innan:
Det krävs sannolika skäl för att hålla någon häktad mer än en vecka. Det innebär ungefär 75% säkerhet. Med andra ord kan det saknas bevis i vart fjärde häktningsfall. Att hon häktas om gång på gång är inte heller konstigt - även om hon skulle vara oskyldig. När hon första gången häktades på sannolika skäl gick man igenom fallet ordentligt. Sedan blir omhäktningsförhandlingarna bara en transportsträcka där samma beslut tas på grundval av samma fakta som vid förra häktningen.

Däremot tror jag (efter att ha hört från ett par så förhatliga hemliga källor) att det räcker för åtal. Den som lever får se.
2008-06-18, 01:05
  #9471
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tack för det inlägget och tack för citatet där en åklagare uttalar sig. Jag har länge försökt föra fram att en häktning kan ske på misstanke och inte nödvändigtvis på bevis, men hela tiden fått mothugg av de som med en aktoritet hävdat att en häktning är ett bevis på att det finns bevis.
Hur många har inte de lurat. Hur många har inte skrivit och trott att hon måste vara skyldig för att hon blivit omhäktad så många gånger.

Tackar också för att alla deltagare i tråden äntligen förstått vad grund för häktning är. Vår dna-professor i tråden här har grymt vileslett pigorna avseende detta.
2008-06-18, 01:42
  #9472
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ca va
Jag vet inte hur jag ska förklara så att ni förstår, men det kan finnas skäl till att förhörsledaren agerar som han gör. Den tyska tjejen har en dålig bild av en fadersgestalt och varit starkt känslobunden till sin sjuka mamma som dessutom nu har dött. Att förhörsledaren plockas ut och är en äldre man som gör typiskt manliga saker med henne kan vara ett sätt att inte ersätta en fadersgestalt men något i den vägen så att hon kan börja skapa tilliten. Det handlar så oerhört mycket om psykologi här. Hon är ensam nu och då är hon som mest emottaglig. Det handlar inte om att knäcka henne, hon är en människa och ska behandlas därefter och tills hon är dömd ska hon behandlas som en oskyldig. Alla ni som gör er lustiga över hennes facebook mm, ni borde skämmas. Hon sitter inne med restriktioner och har ingen möjlighet att försvara sig i media och berätta sin version utan mamman, åklagaren och polisen har stått helt oemotsagda med undantag för advokaten som står under förundersökningssekretess. Jag säger inte att hon är oskyldig, jag säger inte att hon är skyldig, jag säger bara att det finns saker som ni här inte har en aning om och därför tycker jag ni ska sansa er med högafflarna.
Självklart har kontakt med advokaten och jag tycker ni är förjävliga i den här tråden som okritiskt utgår från skuld innan saken är prövad.

Jag har lärt mig här i tråden att skall man få igenom sitt budskap så måste man vara övertydlig. Därför tar jag mig friheten att fetmarkera i citatet.

När det gäller att okritiskt utgå från skuld så är det inte bara moraliskt förkastligt utan också logiskt idiotiskt. Utgår man sedan från skuld plus en lämplig påhittad psykisk sjukdom blir det dubbelidiotiskt.

Då har man den mest bekväma förklaringsmodell till alla omständigheter som tänkas kan. Allting kan förklaras med de två kriterierna uppfyllda, men det betyder ingenting innan minst ett av dem är faktiskt bevisat.
2008-06-18, 06:11
  #9473
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
08. Inga vittnen, varken i grannskapet eller på tågstationen, kan peka ut MT.

Polisens talesman konstaterade så sent som den 11 juni att det inte finns några vittnen:
http://nyhetskanalen.se/1.497065/2008/06/11/atal_i_arbogamorden_drojer_en_manad

Motsäjs av att AB talat om ett vittne som sett gm på garageuppfarten.
Motsäjs av att ploisen nu ska göra bevisupptagning med vittnen som ska åka bort senare i sommar.
Jag tror att polisens talesman menade i sitt uttalande ovan att det inte finns vittnen till själva brottet...



Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tack för det inlägget och tack för citatet där en åklagare uttalar sig. Jag har länge försökt föra fram att en häktning kan ske på misstanke och inte nödvändigtvis på bevis, men hela tiden fått mothugg av de som med en aktoritet hävdat att en häktning är ett bevis på att det finns bevis.

Hur många har inte de lurat. Hur många har inte skrivit och trott att hon måste vara skyldig för att hon blivit omhäktad så många gånger.

Eftersom flera av oss känner till omständigheter som inte är officiella ÄN så är det dessa vi lutar oss på då vi envist hävdar att omhäktningar sker därför att det finns bevis...


Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
fick skadestånd för att de suttit oskyldigt häktade förra året. Det vet journalisten men säger inget om.

Är detta månne ett "statiskt" bevis?
Skulle gärna se siffrorna i relation till de häktade som sedan blev dömda för brottet de häktats för...

Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag har lärt mig här i tråden att skall man få igenom sitt budskap så måste man vara övertydlig. Därför tar jag mig friheten att fetmarkera i citatet.

När det gäller att okritiskt utgå från skuld så är det inte bara moraliskt förkastligt utan också logiskt idiotiskt. Utgår man sedan från skuld plus en lämplig påhittad psykisk sjukdom blir det dubbelidiotiskt.

Då har man den mest bekväma förklaringsmodell till alla omständigheter som tänkas kan. Allting kan förklaras med de två kriterierna uppfyllda, men det betyder ingenting innan minst ett av dem är faktiskt bevisat.

Jag tycker inte heller att man ska "anta" att CS är skyldig "därför att hon flinar vid häktningsförhandlingarna" eller för att "hon verkar helsjuk".
Min övertygelse om hennes skuld kommer från annat håll, då faller det naturligt att med lupp studera vad hon gör för övrigt. Men , som sagt, det är inte därför jag är övertygad om hennes skuld!

Jag försöker däremot få er att okritiskt granska polisens arbete o det tycker jag att jag misslyckats grymt med..
Den dagen kommer då vi får veta vad de gjort eller inte gjort, vad de har eller vad de inte har, då kommer min dom att bli hård...
2008-06-18, 07:13
  #9474
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan väl aldrig vara de här skorna du menar?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2654610.ab
Om det visar sig att skoavtrycket härrör från någon som har mindre eller större storlek än MT så får man nog tänka om.

Det normala hitills har varit att polisen kategoriskt har sagt att det är tyskan som avses.
2008-06-18, 07:18
  #9475
Medlem
Det verkar som att tyskan har tur. Alla vet att det är hon men kan inte bevisa det.
2008-06-18, 07:26
  #9476
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
fick skadestånd för att de suttit oskyldigt häktade förra året. Det vet journalisten men säger inget om.

Ersättningar till oskyldigt frihetsberövade är den kostnad som ökar mest för skattebetalarna för de oantastliga inom rättsväsendet uppbär inget personligt ansvar, d.v.s. kan inte straffas för sina fel. Det är därför som åklagare och domstolar kan vara så givmilda med att hålla folk frihetsberövade.

Jag anser att polis och åklagare har låst sig alldeles för mycket vid CS som GM, precis som man gjorde i Palmefallet mot CP. Som det ser ut i dagsläget med sådant som är känt kommer CS inte att kunna fällas för brottet. En alternativ GM har 3 månaders försprång i dag och spåren är numera kallare än Antarktis om natten.
2008-06-18, 07:34
  #9477
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SannaEmilsson
Det verkar som att tyskan har tur. Alla vet att det är hon men kan inte bevisa det.

Nej, du har rätt...
ALLA kan inte bevisa det, men det räcker att Gummesson kan, i slutänden...
2008-06-18, 07:43
  #9478
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nej, du har rätt...
ALLA kan inte bevisa det, men det räcker att Gummesson kan, i slutänden...

Jag undrar hur hennes plädering kommer att se ut.

"Att CS har varit häktad under tiden är det första beviset och att folk i Arboga är övertygade om att det är hon är det andra beviset på att hon är skyldig till...eh...eh...brottet, eh få se nu vad det var...javisst ja, mordet, nej morden i Arvika...eh nej, i Arboga. Dessutom har Aftonbladet skrivit om att E har pekat ut henne, det är också ett mycket viktigt bevis. Ytterligare bevis är att vi har hittat en hammare i Skavsta utan spår. Dessutom har vi ett manligt vittne som har vittnat om att han har två väninnor som sett skumma saker som är viktiga bevis".
2008-06-18, 07:48
  #9479
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag undrar hur hennes plädering kommer att se ut.

"Att CS har varit häktad under tiden är det första beviset och att folk i Arboga är övertygade om att det är hon är det andra beviset på att hon är skyldig till...eh...eh...brottet, eh få se nu vad det var...javisst ja, mordet, nej morden i Arvika...eh nej, i Arboga. Dessutom har Aftonbladet skrivit om att E har pekat ut henne, det är också ett mycket viktigt bevis. Ytterligare bevis är att vi har hittat en hammare i Skavsta utan spår. Dessutom har vi ett manligt vittne som har vittnat om att han har två väninnor som sett skumma saker som är viktiga bevis".


Ja? Vi har ju sagt att hon fälls!
2008-06-18, 08:15
  #9480
Medlem
enrA Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Motsäjs av att AB talat om ett vittne som sett gm på garageuppfarten.
Motsäjs av att ploisen nu ska göra bevisupptagning med vittnen som ska åka bort senare i sommar.
Jag tror att polisens talesman menade i sitt uttalande ovan att det inte finns vittnen till själva brottet...

Eftersom flera av oss känner till omständigheter som inte är officiella ÄN så är det dessa vi lutar oss på då vi envist hävdar att omhäktningar sker därför att det finns bevis...


Är detta månne ett "statiskt" bevis?
Skulle gärna se siffrorna i relation till de häktade som sedan blev dömda för brottet de häktats för...

Jag tycker inte heller att man ska "anta" att CS är skyldig "därför att hon flinar vid häktningsförhandlingarna" eller för att "hon verkar helsjuk".
Min övertygelse om hennes skuld kommer från annat håll, då faller det naturligt att med lupp studera vad hon gör för övrigt. Men , som sagt, det är inte därför jag är övertygad om hennes skuld!

Jag försöker däremot få er att okritiskt granska polisens arbete o det tycker jag att jag misslyckats grymt med..
Den dagen kommer då vi får veta vad de gjort eller inte gjort, vad de har eller vad de inte har, då kommer min dom att bli hård...

Inget annat än ett utpekande från E borde var intressant som "hemlig omständighet" för att göra folk övertygade om CS skuld.
Att någon sett någon på en garageuppfart i mörkhuvtröja som kan vara eller inte vara en man eller en kvinna känns inte så övertygande.
Om nu den vittnesuppgiften stämmer, den förkom i någon av de gamla trådarna om jag inte minns fel.

Vad hände förresten med våtservett kvinnan?
Och han som ringde in om att hans bekant sett någon kasta något i ån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in