2008-06-09, 16:06
  #8953
Medlem
Freedom Fighters avatar
Men angående neuroser. Jag är på intet sätt kunnig i ämnet, men var det inte så att pappan i Rödeby led av panikångest och utifrån detta tappade fattningen när han beskjöt de två killarna? Just panikångest borde väl sortera under avdelningen neuroser om jag förstått det rätt, och den mannen blev ju ansedd som psykiskt sjuk under tillfället för brottet, men frisk efteråt.. så, är inte neuroser en psykisk sjukdom i vissa fall?
2008-06-09, 16:12
  #8954
Medlem
Soppas avatar
Måste vara värmen som gör mig totalt slut, men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Det där med trappan tror jag beror på att E vill ha alternativa reträttvägar. En allmän fundering kring hur hon ska känna sig någorlunda säker i fortsättningen.
2008-06-09, 16:16
  #8955
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Men angående neuroser. Jag är på intet sätt kunnig i ämnet, men var det inte så att pappan i Rödeby led av panikångest och utifrån detta tappade fattningen när han beskjöt de två killarna? Just panikångest borde väl sortera under avdelningen neuroser om jag förstått det rätt, och den mannen blev ju ansedd som psykiskt sjuk under tillfället för brottet, men frisk efteråt.. så, är inte neuroser en psykisk sjukdom i vissa fall?

Panikångest sorterar enligt Cullberg under begreppet neuros. Vad Rödebypappan led av vet jag inte men domen mot honom var tydlig med att hans uppsåt inte var att döda vilket inte kan vara fallet här.
2008-06-09, 16:19
  #8956
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Panikångest sorterar enligt Cullberg under begreppet neuros. Vad Rödebypappan led av vet jag inte men domen mot honom var tydlig med att hans uppsåt inte var att döda vilket inte kan vara fallet här.
Fast det gäller ju även för vållande till annans död, och ibland tom för dråp...
2008-06-09, 16:40
  #8957
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Fast det gäller ju även för vållande till annans död, och ibland tom för dråp...

Möjligt men rubriceringen på dessa brott kommer med största sannolikhet att bli en annan.
2008-06-09, 16:43
  #8958
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Johan Cullberg, Dynamisk Psykiatri:
....
(nämnas bör att jag till stor del är "Cullbergare"..)
Kan du utveckla lite hur man kan fungera om man

blir övergiven som barn av sin pappa, som skaffar ny familj
blir ansedd som lite psykiskt krasslig av sin mor
(som fortfarande försörjer dig som 30åring) kanske lite bortskämd?
som inte accepterar att föremålet för din kärlek inte vill ha dig längre?

Kan man fungera så att den här gången ska det banne mig inte bli en ny familj, det ska jag stoppa! Jag vill ha det som tidigare.

Kan man regrediera så fast man är vuxen?
2008-06-09, 16:50
  #8959
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Kan du utveckla lite hur man kan fungera om man

blir övergiven som barn av sin pappa, som skaffar ny familj
blir ansedd som lite psykiskt krasslig av sin mor
(som fortfarande försörjer dig som 30åring) kanske lite bortskämd?
som inte accepterar att föremålet för din kärlek inte vill ha dig längre?

Kan man fungera så att den här gången ska det banne mig inte bli en ny familj, det ska jag stoppa! Jag vill ha det som tidigare.

Kan man regrediera så fast man är vuxen?


Nej, det kan jag inte, eller vill inte..
Det finns alldeles för lite att ta på vad gäller CS för att jag överhuvudtaget ska förstå mej på henne (tack o lov, tror jag.. )
Däremot tror jag att hon har en gripbar diagnos som vi får veta i slutänden, inte bara att hon är galen! (under förutsättning att CS är gm)

Obs! De flesta med ovanstående problematik mördar inte barn!
2008-06-09, 17:40
  #8960
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Det kanske bara är så att det hela hände i hallen och trappan var vad E hade framför ögonen.

Man kanske inte ska sila mygg när det finns elefanter....

Har hon haft rädsla för trappor tidigare?
2008-06-09, 17:46
  #8961
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Har hon haft rädsla för trappor tidigare?
Det tror jag inte! Det har inte framkommit någonstans.
2008-06-09, 17:55
  #8962
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Måste vara värmen som gör mig totalt slut, men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Det har diskuterats här i tråden, rätt nyligen också, tror det var igår, varför E inte vill bo i ett hus med trapp. Och det kom en del förslag om anledningen. Min tro i det fallet är att E strävar efter att inte riskera att trängas in i ett hörn. Ett hus med flera våningar har då en våning minst som endast erbjuder en reträttväg (om man nu saknar evakueringsstegar att kasta ut från fönster osv).

Jag kan förstå att man vill vara maximalt trygg efter trauman i hemmet (det kan räcka med inbrott) och ser över hur man bäst ska lösa det, ett trapplöst hus är en sak, att ordna inbrotts- och trygghetslarm, att se över belysning runt hus/garage några andra.

Syrran hade inbrott, mitt på blanka dan, ingen var hemma. Nu har hon timers på alla fönsterbelysningar så att hon kan lägga sig med sitt trygga ljus igång.

Nåväl, det var min teori om "trappan", andra här har haft helt andra
2008-06-09, 18:21
  #8963
Medlem
Soppas avatar
Trappan kommenterades för några veckor sedan av farbrodern, hon har inte blivit puttad ned för trappan men den har med dådet att göra...
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Det har diskuterats här i tråden, rätt nyligen också, tror det var igår, varför E inte vill bo i ett hus med trapp. Och det kom en del förslag om anledningen. Min tro i det fallet är att E strävar efter att inte riskera att trängas in i ett hörn. Ett hus med flera våningar har då en våning minst som endast erbjuder en reträttväg (om man nu saknar evakueringsstegar att kasta ut från fönster osv).

Jag kan förstå att man vill vara maximalt trygg efter trauman i hemmet (det kan räcka med inbrott) och ser över hur man bäst ska lösa det, ett trapplöst hus är en sak, att ordna inbrotts- och trygghetslarm, att se över belysning runt hus/garage några andra.

Syrran hade inbrott, mitt på blanka dan, ingen var hemma. Nu har hon timers på alla fönsterbelysningar så att hon kan lägga sig med sitt trygga ljus igång.

Nåväl, det var min teori om "trappan", andra här har haft helt andra
2008-06-09, 18:30
  #8964
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Trappan kommenterades för några veckor sedan av farbrodern, hon har inte blivit puttad ned för trappan men den har med dådet att göra...


Habba, habba!?
Av Emmas farbror? Av wildone?
Är du säker?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in