2008-06-20, 00:23
  #9553
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Är det inte mycket troligare att något gick fruktansvärt fel och accelererade till det tragedin som det är. Jag tror att vem som än är skyldig till detta inte hade någon plan att döda två små barn.
Att gm hade någon plan tror iaf jag, exakt vad är ju svårt att gissa sig till. Kanske blev en planerad misshandel mord.

Alltså, har man med sig en hammare så är nog anledningen att den ska användas, till vad får vi nog aldrig veta, att skrämmas, att slå sönder hemmet, att misshandla eller då det oerhörda, att ta någon av daga.

Folk går omkring med en massa olika konstiga saker för personligt skydd. Ett antal olika saker som skulle kunna användas för att döda. Jag får inte in hammare bland sådana skyddsföremål. Jag tänker alltså att om en människa utrustad med personskyddsprylar hamnar i en pressad situation kan jag lättare förstå att något gick snett. I Arboga var det en hammare och något skulle gå illa - tror jag
2008-06-20, 00:31
  #9554
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
När jag funderar på den här tragedin där två små barns liv har släckts och deras mor har blivit så skadad, så är det så lätt att koppla det till ondska.

Det är lätt att fastna i en tankefälla och tänka att resultatet är så ont så det måste finnas en ond tanke, en ond plan bakom detta. Ett exempel på hur en sådan tanke kan vara helt fel har vi här.

Är det inte mycket troligare att något gick fruktansvärt fel och accelererade till det tragedin som det är. Jag tror att vem som än är skyldig till detta inte hade någon plan att döda två små barn.

Från tankar på ondskan N så övergick detta några dagar senare på tyskan.
"Ska inte jag få så ska ingen annan ha"
Bra att du påminner om hur tankebanor var för någon månad sen.
2008-06-20, 00:35
  #9555
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Min fetmarkering.

Är vi inte lite väl bortom det? Den som har gjort detta har de facto mördat två små barn och nästan dödat deras mor och det är väl ändå det som räknas?

Din första fråga förstår jag inte alls. Bortom vadå?

Din andra fråga är jag också osäker på. Om du menar att en oplanerad gärning kan räknas som mord, så är svaret ja.

Men det var inte det mitt inlägg handlade om. Jag skriver om vad jag tror kan ha hänt.
2008-06-20, 00:42
  #9556
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Att gm hade någon plan tror iaf jag, exakt vad är ju svårt att gissa sig till. Kanske blev en planerad misshandel mord.

Alltså, har man med sig en hammare så är nog anledningen att den ska användas, till vad får vi nog aldrig veta, att skrämmas, att slå sönder hemmet, att misshandla eller då det oerhörda, att ta någon av daga.

Folk går omkring med en massa olika konstiga saker för personligt skydd. Ett antal olika saker som skulle kunna användas för att döda. Jag får inte in hammare bland sådana skyddsföremål. Jag tänker alltså att om en människa utrustad med personskyddsprylar hamnar i en pressad situation kan jag lättare förstå att något gick snett. I Arboga var det en hammare och något skulle gå illa - tror jag

Vet vi att gm hade med sig en hammare?
2008-06-20, 01:00
  #9557
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Din första fråga förstår jag inte alls. Bortom vadå?

Din andra fråga är jag också osäker på. Om du menar att en oplanerad gärning kan räknas som mord, så är svaret ja.

Men det var inte det mitt inlägg handlade om. Jag skriver om vad jag tror kan ha hänt.

Att mördaren i efterhand ev skulle anser att denne inte hade några planer på att mörda barnen har jag svårt att se som någon förmildrande omständighet med tanke på slutresultatet.

Det jag menar är att mördaren hade ett val, barnen var för små och värnlösa för att kunna utgöra någon form av hot, inte heller hade de, med tanke på deras låga ålder, kunnat användas som vittnen.
2008-06-20, 01:56
  #9558
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Att mördaren i efterhand ev skulle anser att denne inte hade några planer på att mörda barnen har jag svårt att se som någon förmildrande omständighet med tanke på slutresultatet.

Det jag menar är att mördaren hade ett val, barnen var för små och värnlösa för att kunna utgöra någon form av hot, inte heller hade de, med tanke på deras låga ålder, kunnat användas som vittnen.

Ok. Jag försöker inte få till det som att det var någon olycka. Det som hände på gärningsplatsen var grymt, hänsynslöst och onskefullt. Varje normal människa hade tid att besinna sig men gm fortsatte. Här finns inga förmildrande omständigheter.

Men att det var planerat långt i förväg har jag svårt att tro.
2008-06-20, 05:33
  #9559
Medlem
miapetters avatar
Jag önskar verkligen att det som hände inte var planerat,
att dessa bestialiska mord var något som hände på plats
att gm åkte dit med intentionen att "skälla ut", "skrämmas",
"klippa till T", vadsomhelst!

Jag tror inte många av de mord som sker på barn är noga planerade,
föräldrar som ruskar sina barn för hårt, som stampar på dem, som
gör en massa fruktansvärda saker...
T ex i ett så fruktansvärt fall som Bobby tror jag inte att det var
styvpappans mål att döda honom....

Vissa njuter av våld, vissa låter sig dras med eller stressas av skrik
från chockade offer, de saknar helt enkelt en spärr som gör att de fortsätter.

I det här fallet är jag säker på att gm hade varit i Arboga tidigare, av den
anledning att söka upp offren, vad gm sedan tänkt göra med dessa från början är däremot svårt att veta.

I o m det hastiga förloppet ser det dock ut som att intentionen var att skada o resultatet vet vi...

Att mörda två små barn är en ond handling, de kan aldrig, rättsligt, ses som ett hot, inte två i den åldern som dessa. Att det var mord är det ingen tvekan om anser jag men vi kan som sagt inte vara säkra på om det var överlagt mord.

Vad får en människa att gå över gränsen så till den milda grad?
Får vi någonsin en förklaring som gör att vi förstår vad som hände?

Jag förstår hur du tänker eloge, o det är inte alls otroligt att det du belyser är sant även om jag är övertygad om att en viss planering låg bakom.

Ondska som denna är fruktansvärd, obepriplig o mycket svår att förklara.
(med ondska menar jag då resultatet)
2008-06-20, 09:40
  #9560
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag önskar verkligen att det som hände inte var planerat,
att dessa bestialiska mord var något som hände på plats
att gm åkte dit med intentionen att "skälla ut", "skrämmas",
"klippa till T", vadsomhelst!

Jag tror inte många av de mord som sker på barn är noga planerade,
föräldrar som ruskar sina barn för hårt, som stampar på dem, som
gör en massa fruktansvärda saker...
T ex i ett så fruktansvärt fall som Bobby tror jag inte att det var
styvpappans mål att döda honom....

Jag tror nog att dådet var planerat, dessutom noga. Jag tror också att meningen var att E också skulle dö.

Jag tycker också att de som skakar, trampar mm på sina barn borde
förstå vad som kan hända om man gör så. Förstår man inte att våld kan döda så är man ju fullständigt "galen". Att tonåringar inte förstår är en sak, men vuxna människor bör förstå sånt.

När det gäller Bobby så tror jag nog att det var meningen att "han skulle bort" helt enkelt. Det fanns nog med i beräkningen. Har för mig att styvpappan var trött på Bobby.
2008-06-20, 10:20
  #9561
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vet vi att gm hade med sig en hammare?
Nej, det vet vi inte - och med ledning av tillgänglig information så kan varken polisen eller rättsläkaren utesluta "ett hammarliknande föremål". Detta "föremål" synes ha en skada eller skrovlighet av något slag; därav liknelsen med en skadad hammarklo.
2008-06-20, 10:51
  #9562
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
/.../ I det här fallet är jag säker på att gm hade varit i Arboga tidigare, av den anledning att söka upp offren, vad gm sedan tänkt göra med dessa från början är däremot svårt att veta. /.../
Och så fort MT fick se dem såg hon rött, menar du? – Men detta utesluter väl en hammare som mordverktyg eftersom ingen hammare sägs vara saknad i huset?

Frånsett MT: Vem mer kan ha sett rött och exploderat – eller fått ett hastigt påkommet och helt okontrollerat vredesutbrott? – Det behövs faktiskt inte så ”mycket mer” för att åstadkomma de skador som offren under kort tid tillfogats.
2008-06-20, 10:59
  #9563
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och så fort MT fick se dem såg hon rött, menar du? – Men detta utesluter väl en hammare som mordverktyg eftersom ingen hammare sägs vara saknad i huset?

Frånsett MT: Vem mer kan ha sett rött och exploderat – eller fått ett hastigt påkommet och helt okontrollerat vredesutbrott? – Det behövs faktiskt inte så ”mycket mer” för att åstadkomma de skador som offren under kort tid tillfogats.


Tror jag tyvärr många skulle kunna göra, fel plats, fel tid, fel svar etc...
I detta fall tror jag däremot att någon annan gm redan uteslutits,
pga allför många omständigheter, eller ännu mer...
2008-06-20, 11:00
  #9564
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vet vi att gm hade med sig en hammare?
Så vitt vi vet har inte polisen funnit mordvapnet och således kan vi inte veta att det är en hammare, en förenkling från min sida, my bad.

Det jag tror vi vet är att gm hade mordvapnet med sig och därav drar jag slutsatsen att mordvapnet hade ett syfte. Och då mordvapnet synes vara så unikt (hammarliknande) tror jag inte det var ett "personskydd" som jag skrev om i förra posten. Jag tror att föremålet ingick i (den ursprungliga?) planen för attacken.

Ett hammarliknande föremål passar liksom inte in bland pistoler, knivar, tasers, peppar- eller hårspray, visselpipor och allt vad det kan vara, inte i min sinnevärld iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in