Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I E:s fall hörs hon inte som edsvuret vittne i domstolen eftersom hon är målsägande och brottsoffer - men hon kan givetvis förhöras.
En av huvudprinciperna i rättegångar i brottmål är att de ska vara muntliga, koncentrerade och direkta. Enligt Rättegångsbalkens 35:14 är det principen om det bästa bevismaterialet som gäller, dvs att om inte särskilda skäl föreligger ska förhör vid en huvudförhandling hållas med den som tidigare lämnat en muntlig redogörelse. Det anses också viktigt att bägge parter ska ha möjlighet att ställa frågor i direkt anslutning till den berättelse som målsäganden/vittnet avger eftersom rätten måste beredas möjlighet att få utsagorna penetrerade och genomlysta av såväl åklagaren som försvararen.
Även om försvararen tidigare haft möjlighet att ställa vissa frågor är det ingenting som hindrar att han (eller hans klient) vid tidpunkten för huvudförhandling kan tänkas vilja komplettera sitt material med ytterligare frågor.
När jag läser detta så får jag spontant en känsla av att det är bättre att slå ihjäl en människa än att "bara" misshandla.
Om offret är så skadat att det tar tid innan allt som bör fungera i skallen fungerar, är chansen att man fabricerar mindre!
Ska det på något sätt vara till fördel till förövaren?
Om det fungerade som du vill påskina så går det en massa mördare lösa.
Liken kan ju inte vittna.
Visst kan det väl ställas kompletterande frågor till Emma.
Hennes vittnesmål på sjukhuset bör smälla högre än om man står vid skranket och vittnar iallafall.
Och det bör väl smälla högre än den som säger - jag har inte gjort något.
Fast bevis för att personen fanns på orten, nära, finns?