2008-05-17, 21:35
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kursledaren var en tekniker från RPS. Enligt honom har nästan alla kort en spärr nu för tiden, så att de inte kan fyllas till hundra procent. Är de det går det nämligen inte att få ut bilderna, eftersom det inte längre finns arbetsutrymme. Ska tilläggas att mina uppgifter har några år på nacken och jag är definitivt beredd att backa om de inte stämmer.
När det gäller mobiler har de i regel 1-3 MP på bilderna och det kan tänkas att små bilder ty 1 MP kan återskapas om det är ont om plats men då mobiler mer och mer är som datorer i miniatyr så används nog alla resurser som finns tillgängliga men med någon säkerhets buffert för att inte mobilen skall låsa sig pga minnesbrist. Det är nog ändå så att det tillgängliga minnet där bilder kan sparas är avsatt så det har inget att göra med mobilens OS, men det kan vara på något annat vis också det beror på vilken mobiltelefon det är frågan om, och det vet vi inte än...
2008-05-17, 21:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Nja, nu är det ju faktiskt så att det finns fall där sådana omständigheter som Räjsersnigeln räknar upp, s k indicier, har lett till fällande domar.

Nja, en omständighet i sig bör nog vara ganska säkerställd innan det duger som indicium. Inte bara att det stått i tidningen.
2008-05-17, 21:40
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Rent allmänt så tycker jag att skall man teoritisera om CS skuld så måste man bestämma sig för om hon är psykotisk eller om hon är en mastermind. Inte använda en förklaringsmodell för den ena omständigheten och en annan för en annan omständighet.

Det finns väl i o f s inget hinder mot att man även där håller alla dörrar öppna och kan tänka sig antingen en psykotisk CS, en planerande CS, eller en planerande CS som fått en psykos under resans gång.

Även om jag för min egen del inte riktigt faller för teorin om att någon form av psykos skulle ligga bakom, jag tycker att det ser planerat ut.
Senast redigerad av DeBaly 2008-05-17 kl. 21:58.
2008-05-17, 21:55
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
...så hade hon inte fyllt upp minnet på mobilen med något annat och då skulle det teoretisk kunna gå att återskapa bilderna, men det hann gå rätt många timmar om inte flera dagar innan CS överlämnade sig till polisen

om hon tagit fler bilder efter hon raderat "ruin"-bilderna skulle de nya kunnat skriva över det mesta resterna av dem under den tiden även om det är mindre sannolikt, men inte omöjligt, och då skulle det alibiet försvinna även om hon var tog dessa "ruin"-fotografier

om mobilen däremot var så gott som oanvänd efter hon tagit bort bilderna finns det gott hopp om att återskapa dem, i regel ligger bilder själva bilden då kvar som en fil på mobilminnet som inte visas då första bokstaven i filnamnet är ersatt med ett ? typ och är ett tillgängligt minne som kan skrivas över om det blir ont om plats på mobilminnet

Är det inte så, lite förenklat att när man tar bort en bild, så tar man bort adressen till där datan är lagrad och överskrivningsskyddet till den datan? Och att det sedan kan vara lite slumpartat om just den datan blir överskriven?
2008-05-17, 21:58
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det finns väl i o f s inget hinder att man även där håller alla dörrar öppna och kan tänka sig antingen en psykotisk CS, en planerande CS, eller en planerande CS som fått en psykos under resans gång.

Även om jag för min egen del inte riktigt faller för teorin om att någon form av psykos skulle ligga bakom, jag tycker att det ser planerat ut.
Planering som nästan gick snett pga några nycklar som skulle hämtas, men det som talar emot det är att hon då skulle hunnit fly från platsen i panik då hon upptäckt att T var utanför dörren, på väg in och då skall hon lämna BT utan att ses av T mfl...

Det var många omständigheter som måste sammanfalla och dessutom inte lämna några DNA-spår på BT, om det hade funnits mer tid hade det verkat mer logiskt och planlagt, nu tydde iofs det bestialiska sättet som morden begått på som mer panikartat, långt ifrån en "grand master plan", ett rent ursinne, märkiligt minst sagt att inte lämna spår efter sig under sådana omständigheter... något slags byte av kläder/handskar etc måste använts men det är inte lika enkelt som i CSI etc att reda ut en sådan BT
2008-05-17, 21:59
Medlem
vårblommas avatar
Aftonbladet

Nytt i Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2490515.ab
2008-05-17, 22:06
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Är det inte så, lite förenklat att när man tar bort en bild, så tar man bort adressen till där datan är lagrad och överskrivningsskyddet till den datan? Och att det sedan kan vara lite slumpartat om just den datan blir överskriven?
Jo den adressen blir en tillgäng "pool" av data som först blir tillgänglig för överskrivning enligt "cache":ens regler när minnet börjar ta slut

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cache
Om cacheminnet har begränsad lagringskapacitet fylls det så småningom upp med cachade datavärden. Cacheminnet måste radera andra datavärden för att få plats för nya värden. Varje cacheminne har en speciell heuristik för att bestämma vilka datavärden som raderas. En vanlig sådan, least recently used eller LRU raderar de äldsta inläggen i cacheminnet; eftersom gamla inlägg inte använts på länge är det troligt att de inte kommer att användas snart i framtiden heller.

Därför kan i värsta fall väldigt många bilder bli nästan helt överskriva, det beror lite på hur fragmenterat minnet och utspritt den här "pool:en av data" är men det det är mer vad vad jag vet hur det hanteras då

...på en hårddisk märker man när det börjar bli fragmenterat när hårdisken väsnas och blir långsammare men det märks inte alls lika mycket på ett "flashminne" därför finns inte behovet av att formatera minnet egentligen mer än att det står i någon manual etc

Hur ser programvaran ut för mobiltelefoner generellt sett nuförtiden som används för att föra över bilder från mobil till dator, om raderingen av bilderna var gjorda i telefonen och det var många bilder kan det varit enklare att formatera minnet men ofta försvinner olika inställningar etc vid sådana åtgärder om det är teman etc i mobilen och ändras till något default-tema, så man kanske undviker det och väljer bilderna en och en i taget?
Senast redigerad av -X-hellfire 2008-05-17 kl. 22:28.
2008-05-17, 22:33
Medlem
Citat:
Nja, en omständighet i sig bör nog vara ganska säkerställd innan det duger som indicium. Inte bara att det stått i tidningen.
Och vilken/vilka av punkterna är inte ganska säkerställd/säkerställda menar du? Ange gärna punkt samt förklaring till varför du anser att punkten inte är "ganska säkerställd".
2008-05-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Nytt i Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2490515.ab

Varför ställer familjen upp för skvallerpressen, som bara utnyttjar dem. Till och med vlt frossar ju i deras elände fastän tidningen inte ens bevakar Arboga vanligtvis.
2008-05-17, 23:02
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmerlip
Varför ställer familjen upp för skvallerpressen, som bara utnyttjar dem. Till och med vlt frossar ju i deras elände fastän tidningen inte ens bevakar Arboga vanligtvis.
Håller inte kvällsblaskorna grytan puttrande tappar folk intresset för arbogafallet då det hela tiden finns folk som mördas etc

...och en fall som folk engagerat sig i säljer nästan sig självt, det gäller bara att dra ut på det likt en dokusåpa, där inget direkt händer, tills rättegången kan börja...
2008-05-17, 23:04
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det finns väl i o f s inget hinder mot att man även där håller alla dörrar öppna och kan tänka sig antingen en psykotisk CS, en planerande CS, eller en planerande CS som fått en psykos under resans gång.

Som jag skrev så bör man hålla sig till en förklaringsmodell, men visst en psykos under resans gång kan vara ok. Jag vet att en psykos kan komma som en blixt från en klar himmel för en utomstående. Däremot har jag svårt att tro att en psykotisk människa frivilligt söker vård.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att när i en en förklaringsmodell utgår från att det man försöker bevisa är sant så blir förklaringen så mycket trovärdigare än den är.

Ett exempel:

Får jag tretton rätt på tipset så beror det på att jag tippat alla matcherna rätt.

Det låter ju som en sanning. En självklarhet.

Men vad är det?

Lögn och förbannad dikt.
2008-05-17, 23:32
Bannlyst
Indiciemål

Citat:
Det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att göra en sannolikhetsbedömning från din lista.

Först och främst måste man bedöma sannolikheten för att varje påstående är sant. Sen skall man sätta ett värde på i hur stor grad varje påstående pekar på att CS är skyldig respektive oskyldig. Det blir många bedömningar och till slut får man endast fram en sannolikhet.

Vi skall nog vara glada att inte denna typen av bedömningar utgör grunden för domar i Sverige.
En gång till:
Det kryllar av indiciemål i Sverige.
Om indicierna bildar en sammanhängande kedja som inte går att rucka på, samtidigt som det saknas uppgifter som pekar på motsatsen går det utmärkt att fälla. Är indicierna tillräckligt entydiga kan det nämligen till slut anses vara ställt utom allt rimligt tvivel att gm är skyldig - utan teknisk bevisning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in