2008-04-03, 12:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanserill
Givetvis hoppas jag - som alla andra att E ska återhämta sig mentalt och på alla vis, men är det inte stor risk att hon blivit ...åh vad är det politiskt korrekta uttrycket...? hämmad intellektuellt? Jag har en bekant till bekant som av olyckshändelse fick en motorsåg i huvudet, efter all tid på sjukhuset kom han tillbaka som en annan människa Han är på en 10årings nivå.
Det finns naturligtvis en klar risk, men det är inte på något sätt självklart. (Det är heller inte bara försämring av den kongitiva kapaciteten som kan inträffa. Patienter med hjärntrauma kan också drabbas av personlighetsförändringar, så att de inte är samma person som tidigare, också om kognitionsförmågan är intakt.) Men människor har gjort fullständiga tillfrisknanden också från långt mer dramatiska trauman mot hjärnan än det som E förefaller ha utstått. Hjärnan är ett mysteriöst organ, som vi än så länge vet långt ifrån allt om.

Det är inte mycket annat att göra än att vänta och se. Oavsett hur långt E kommer tillbaka, kommer det att ta lång tid för henne att göra det.
2008-04-03, 12:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lily83
Jag tror polisen visste när och hur hon hade lämnat landet. för att:

1. Dom visste ATT hon hade lämnat landet.
2. Dom visset VAR (varför skulle dom annars skickat en arresteringesorder till tyskland?).
De hade fått reda på av CS hyrestant att hon hade sagt att hon skulle till Tyskland över påsken. Helt i blindo var de således inte.

Men om de nu visste, varför i alla helgons namn inte förhöra personalen där ordentligt för att höra om någon hade iakttagit någonting? Sex fot långa vaggande tyskor borde man ju kunna komma ihåg, också utan nedblodade hammare i handbagaget, om man bara blir tillfrågad så nära inpå händelsen som möjligt?
2008-04-03, 13:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Men det jag funderar på är att polisen redan tidigt visste flyktvägen och att det var flyg via Skavsta. Men då avresan var dagen(nästan dygnet) efter så kanske, liksom jag själv tänkte, att då är man väl inte "dum nog" att ha mordvapnet i sitt handbagage... Man kanske t o m pratade med någon på flygplatsen, (incheckningen kanske) men de inte brydde sig om att vidarebefodra info till säkerhetspersonalen...

Skulle polis alltid arbeta så skulle knappt några brott uppklaras. Men måste uttömma alla möjligheter, även de osannolika. Nu har det efter drygt två veckor även kommit fram vittnen som kontaktat polisen och berättat att de sett kvinnan lämna ifrån sig vapnet i säkerhetskontrollen, enligt media igår iallafall.

Lika sanslöst är det som att Skavsta inte reagerade tidigare. Man gör inget annat i kön i säkerhetskontrollen än att stå och vänta och titta sig omkring; framåt för att se hur kön rör på sig och hur folk tvingas lämna ifrån sig än det ena än det andra i metallådan vid röngtenapparaten. Jag har flugit en hel del. Skulle jag se att någon stoppas med en hammare som denne tvingas lämna ifrån sig skulle undertecknad reagera. Eller är jag bara ovanligt observant?

För min egen och mina medpassagerares säkerhet finner jag det olustigt att bevittna om en medpassagerare framför mig försöker ta med sig ett vapen in i flygplanet. Är dessa vittnen drabbade av efterhandskonstruktion eller varför reagerade inte även de tidigare? Det har inte kunna undgått någon i Sverige, eller Tyskland, att en tysk kvinna 31 år gammal med långt brunt hår (syns på de mest maskerade bilder i pressen i båda länder) har häktats, misstänkts för och åter häktats för morden. Samt flydde bodde i Stockholmsområdet och reste till Tyskland dagen efter morden. Ändå kommer vittnen på att just denna kvinna stoppats med hammare aktuell dag, först nu.

Svensk polis missade kanske Palmevapnet för att de glömde kolla efter det på närliggande ställen längs Sveavägen, och sedan var det för sent när sopbilen kom.
2008-04-03, 13:06
Bannlyst
hon kommer att dömmas till fängelse.....hon verkar väldigt planerande (förutom efteråt då)...det här är inget vansinnesdåd - det är ett kallblodigt och beräknande dåd av en förvissligen sjuk människa, men inte tillräckligt för att inte veta vad hon gör för nått. livstid. kanske vore det bättre om hon fick avtjäna straffet i tyskland. vet inte om straffen är hårdare, men det vore bra isåfall.

om man kan dömma mijaijlovic till fängelse i nått som var ett impulsivt psykopatdåd så borde nog fan cs också in där.
2008-04-03, 13:22
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/1.1109139/23-aringens-pappa-inga-tvivel-langre
2008-04-03, 13:38
Medlem
carrolajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
hon kommer att dömmas till fängelse.....hon verkar väldigt planerande (förutom efteråt då)...det här är inget vansinnesdåd - det är ett kallblodigt och beräknande dåd av en förvissligen sjuk människa, men inte tillräckligt för att inte veta vad hon gör för nått. livstid. kanske vore det bättre om hon fick avtjäna straffet i tyskland. vet inte om straffen är hårdare, men det vore bra isåfall.

om man kan dömma mijaijlovic till fängelse i nått som var ett impulsivt psykopatdåd så borde nog fan cs också in där.

nej nej nej jag hoppas det blir i sverige hon kommer få ett helvete av de intagna, hoppas det blir fängelse då kommer hon nog få sig en omgång eller två
2008-04-03, 13:47
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruttan65
http://www.expressen.se/nyheter/1.1109139/23-aringens-pappa-inga-tvivel-langre
Varför skulle reporten skriva att han verkade nedstämd?
Är det konstigt?
Luften går nog ur Morfar när den stora anspänningen av att den som gjort detta mot dotter och barnbarn är gripen och det är rätt vapen som hittats.

Den sorg de nu kommer att känna blir så tung. Gå där och vänta att E ska läka såpass att hon vaknar. All väntan. Alla tankar.All ilska. Allt jobb. Alla resor. Jag avundas dem inte.
2008-04-03, 13:57
Medlem
Tantaloras avatar
CS, har ingen sett Tine?

Jag vill verkligen veta mer om henne!
Vara i Stockholm i ett halvår och ingen har träffat på henne?
Hon har väl iallafall handlat mat?
Gick hon på Sportsbarer här i Stockholm? Drack hon öl på lokalpuben här också?
Var hon på biblioteket?

Tack till Melkol och Räjsersnigeln! Vi vet nu att man kan ta sig runt i Stockholm utan att promenera på Stockholm Central.
2008-04-03, 14:13
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
I två veckor har det nu hetsats mot CS. Jag har väldigt svårt att förstå varför. Känn gärna vrede mot gärningen och mot den GM som döms för detta brott. Men återigen:
I det här landet är man oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Herregud rättegången (om det ens blir någon) har ju inte ens börjat.

Så länge polisen inte går ut med att det inte finns bevis för att hon var i Arboga är hon skylldig. Då har hon åtminstone gjort det. OJ Simpson var ju också skylldig enligt allt sunt förnuft men hade råd med Advokater so visste hur man förvränger ett bevis. Det finns inte en chans på miljonen att Cs varit i Arboga denna dag och inte gjort det!
2008-04-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
I två veckor har det nu hetsats mot CS. Jag har väldigt svårt att förstå varför. Känn gärna vrede mot gärningen och mot den GM som döms för detta brott. Men återigen:
I det här landet är man oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Herregud rättegången (om det ens blir någon) har ju inte ens börjat.
"om det ens blir någon" Om det inte blir någon i det här fallet med all bevisning som finns kan vi lägga ner domstolarna eftersom det aldrig kommer bli några fler rättegångar.
2008-04-03, 14:20
Medlem
SingleStars avatar
Den nya fadäsen på Skavsta där man hittade tio hammare och bara ansåg att tre var intressanta nog för att med i utredningen. Dessutom kan man heller inte koppla någon av de upphittade hammarna till någon specifik avgång då dessa låg huller om buller. Man har heller inte sett genom resten av det material som finns. Enligt uppgift skall två vakter ha kommit ihåg tyskan bland alla andra beslag som gjordes. Om nu vakterna trodde sig att hammaren kunde ha med mordet att göra, som de ringde om till polisen enligt uppgift, dagen efter så förvånar det mig att den lades i en samlingsbehållare.

Jag tror att den här utredningen kommer att haverera hårdare än Twin Towers i NYC 11 september 20o1.

Alla ni troll som vill kommentera det här, skaffa er på fötter istället för att komma med svävande teser om att polisen skulle veta något säkert och sluta referera till hemliga bevis som inte har presenterats.
2008-04-03, 14:35
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Den nya fadäsen på Skavsta där man hittade tio hammare och bara ansåg att tre var intressanta nog för att med i utredningen. Dessutom kan man heller inte koppla någon av de upphittade hammarna till någon specifik avgång då dessa låg huller om buller. Man har heller inte sett genom resten av det material som finns. Enligt uppgift skall två vakter ha kommit ihåg tyskan bland alla andra beslag som gjordes. Om nu vakterna trodde sig att hammaren kunde ha med mordet att göra, som de ringde om till polisen enligt uppgift, dagen efter så förvånar det mig att den lades i en samlingsbehållare.

Enligt uppgift användes bägge sidorna på hammaren och i och med det orsakade den skador med ett specifikt utseende. Utredarna är inte dummare än att dom jämför skadorna med utseendet på hammarens bane & klo och därigenom kan utesluta alla hammare i hinken med utformning som skiljer sig från skadorna.

Om du blivit påkörd och har svara färgflagor i pannan, är det då rimligast att polisen tittar på en svart bil först eller en röd bil?

Citat:
Jag tror att den här utredningen kommer att haverera hårdare än Twin Towers i NYC 11 september 20o1.

hm, dom har hittat en hammare vars utforming passar skadorna, en hammare som dessutom enligt uppgift var kladdig. Denna hammare hittades på den flygplats där den misstänkte gärningsmannen reste ifrån. Jag tror verkligen inte på ett haveri.

Citat:
Alla ni troll som vill kommentera det här, skaffa er på fötter istället för att komma med svävande teser om att polisen skulle veta något säkert och sluta referera till hemliga bevis som inte har presenterats.

Men det är ju du om är trollet.. Och vad betyder "skaffa er på fötter"? Det finns inget sådant talesätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in