2008-04-28, 13:32
  #5641
Medlem
miapetters avatar
I Arboga Tidning idag stod lite klargörande om tysk vs svensk förhörsrätt som i alla fall inte jag riktigt hade fattat...

I Tyskland har den anklagade rätt att vägra svara på frågor, dvs då behöver hon inte ens träffa polisen.
Medan hon här i Sverige fortfarande har rätt att vägra svara på frågor men däremot inte att inte träffa förhörande polis - vilket då innebär att de kan ställa sina frågor.
2008-04-28, 13:46
  #5642
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
I Arboga Tidning idag stod lite klargörande om tysk vs svensk förhörsrätt som i alla fall inte jag riktigt hade fattat...

I Tyskland har den anklagade rätt att vägra svara på frågor, dvs då behöver hon inte ens träffa polisen.
Medan hon här i Sverige fortfarande har rätt att vägra svara på frågor men däremot inte att inte träffa förhörande polis - vilket då innebär att de kan ställa sina frågor.

Nu kanske min minnesbild sviktar men jag har för mig att en tysk åklagare/polis uttrycke sig ungefär såhär: "Nu måste vi ha nya uppgifter innan vi kan erbjuda henne ett nytt förhör."
2008-04-28, 13:50
  #5643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
I Arboga Tidning idag stod lite klargörande om tysk vs svensk förhörsrätt som i alla fall inte jag riktigt hade fattat...

I Tyskland har den anklagade rätt att vägra svara på frågor, dvs då behöver hon inte ens träffa polisen.
Medan hon här i Sverige fortfarande har rätt att vägra svara på frågor men däremot inte att inte träffa förhörande polis - vilket då innebär att de kan ställa sina frågor.

Jag förstår inte hur man tänker om man är oskyldig och vägrar svara på frågor. Hade det varit jag som suttit häktad misstänkt för mord på två små barn i över en månad, så hade jag garanterat inte varit tyst. Jag hade försökt berätta om allt som kan bevisa att jag är oskyldig. För mig så tyder det i alla fall lite på att CS nog är gärningsmannen.
2008-04-28, 14:02
  #5644
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag förstår inte hur man tänker om man är oskyldig och vägrar svara på frågor. Hade det varit jag som suttit häktad misstänkt för mord på två små barn i över en månad, så hade jag garanterat inte varit tyst. Jag hade försökt berätta om allt som kan bevisa att jag är oskyldig. För mig så tyder det i alla fall lite på att CS nog är gärningsmannen.
Ja, jag håller med!

MEN det kan ju vara så att CS faktisk har varit i arboga (som framkommit i media/från polisen) och att hon faktisk har smygit runt bland husen i området, men att hon INTE har gjort det. inte så troligt men inte helt otroligt. Om hon då samtidigt vet att hon inte har något som helst alibi och dessutom lämnat spår efter sig så kanske hon känner att det är kört, hon mår ju inte så bra.

Men ja, som sagt, det luktar skyldig lång väg.
2008-04-28, 14:41
  #5645
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Ja det är pressens egen anka. CS vän tipsade polisen om att CS skulle ha nämnt något om att hon, alternativt att hon SÅG någon på Skavsta som blev ifråntagen sin hammare vid incheckning.
Uppgiften att CS möjligen skulle ha sagt att hon såg någon annan som blev ifråntagen en hammare är en ren Flashback-tolkning, som inte förekommer på annat håll. . Enligt tysk press sa CS vän att CS hade sagt att hon själv fick lämna ifrån sig en hammare.
2008-04-28, 14:45
  #5646
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Många [kvinnliga löpare] rör sig lika graciöst som gaseller.
Distansfråga. Kvinnliga sprinters rör sig ofta synnerligen graciöst - Wilma Rudolph och Merlene Ottey är extrema exempel. Kvinnliga långsdistanslöpare rör sig däremot ofta kantigt och oskönt.

Vad gäller CS sprang hon alltså maraton.
2008-04-28, 14:57
  #5647
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Distansfråga. Kvinnliga sprinters rör sig ofta synnerligen graciöst - Wilma Rudolph och Merlene Ottey är extrema exempel. Kvinnliga långsdistanslöpare rör sig däremot ofta kantigt och oskönt.

Vad gäller CS sprang hon alltså maraton.

Finns det några vetenskapliga belägg för att långdistanslöpare brukar ha vaggande gång eller att de rör sig "kantigt och oskönt"? Och finns det något som tyder på att CS vaggar när hon går?
2008-04-28, 15:00
  #5648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Finns det några vetenskapliga belägg för att långdistanslöpare brukar ha vaggande gång eller att de rör sig "kantigt och oskönt"? Och finns det något som tyder på att CS vaggar när hon går?
Om de finns något som tyder på att CS har en "annorlunda" gångstil? Tja, uppgifter från de som träffat henne?
2008-04-28, 15:09
  #5649
Moderator
Hamilkars avatar
[quote=Tuesday]
Citat:
Uppdelningen av pro- respektive anti-CS-grupperingar i tråden finner jag fånig.

Att enligt någon sorts kålsuparprincip dela in postarna i [undersförstått ungefärligen lika fåniga] pro- och anti-CS-falanger är de facto att spela med i T-trollarnas elaka spel. Skyttegravarna har grävts uteslutande av den ena sidan och dennas typ av argumentation, och syfte med argumentationen.

Citat:
Jag ser att det finns flera som liksom undertecknad diskuterar huruvida bevisen mot CS kommer att hålla i rätten eller ej. Utifrån vad vi känner till hittills - inte mycket - går hon fri.
Det är faktiskt inte trivialt. Det beror på vad man menar med "utifrån vad vi känner till". Vi vet att CS' mobil är spårad till Arboga under morddagen. Vi vet också att hon skulle vara avförd från utredningen om hennes mobilloggningar visade att hon bevisligen inte kunde ha befunnit sig i E:s och T:s radhus vid sjublecket. Vi vet också att Arboga är en stad med ett inte helt obetydligt antal mobilmaster, vilket möjliggör en relativt noggrann positionering. Vad vi inte vet i dagsläget är exakt hur god positioneringen var. En person kunnig i mobilspårning, som är eller kan göra sig väl bekant med Arbogas masttopografi skulle kunna göra sig en ganska god uppfattning om hurpass exakt polisen har CS position i Arboga. Någon sådan person har inte materialiserat sig i tråden, och det skulle förmodligen också vara högst olämpligt att släppa den typen av uppskattning innan CS har kunnat förhöras av svensk polis relativt ingående.

Utifrån "vad vi vet" skulle alltså CS inte kunna fällas, men det är trivialt och ointressant i ett sånt här utredningsläge. Mer intressant är huruvida CS skulle kunna fällas utifrån vad vi vet att polisen vet.

Och svaret på den frågan är att det faktiskt kan räcka.

Sedan tycker jag att det är lite väl defaitistiskt att utgå från att CS kommer att tiga sig igenom utredningen när hon väl blir förhörd. Det är ytterst sällsynt att andra än förhärdade yrkeskriminella gör - i synnerhet inte om polisen har en hel del på dem.
2008-04-28, 15:11
  #5650
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Om det nu blir något åtal ja...hennes svenske advokat tror ju inte att det kommer bli något.
Det har han betalt för att säga. Han överklagade häktningen till hovrätten också. Och det hade han absolut ingenting för.
2008-04-28, 15:19
  #5651
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Om de finns något som tyder på att CS har en "annorlunda" gångstil? Tja, uppgifter från de som träffat henne?

Budda2006 som sett henne, eller?
2008-04-28, 15:28
  #5652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Budda2006 som sett henne, eller?
Det vet jag inte om h*n har gjort. Men om man inte får återge uppgifter från någon annan så faller ju hela den här tråden. Det blir ju t ex mer eller mindre omöjligt att ens diskutera om det faktiskt har hänt något i Arboga eftersom de flesta som skriver här har fått information om det från någon annan (eller något annat=media) och inte som förstahandsinformation direkt på plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in