[quote=Tuesday]
Citat:
Uppdelningen av pro- respektive anti-CS-grupperingar i tråden finner jag fånig.
Att enligt någon sorts kålsuparprincip dela in postarna i [undersförstått ungefärligen lika fåniga] pro- och anti-CS-falanger är de facto att spela med i T-trollarnas elaka spel. Skyttegravarna har grävts
uteslutande av den ena sidan och dennas typ av argumentation, och syfte med argumentationen.
Citat:
Jag ser att det finns flera som liksom undertecknad diskuterar huruvida bevisen mot CS kommer att hålla i rätten eller ej. Utifrån vad vi känner till hittills - inte mycket - går hon fri.
Det är faktiskt inte trivialt. Det beror på vad man menar med "utifrån vad vi känner till". Vi vet att CS' mobil är spårad till Arboga under morddagen. Vi vet också att hon skulle vara avförd från utredningen om hennes mobilloggningar visade att hon bevisligen inte kunde ha befunnit sig i E:s och T:s radhus vid sjublecket. Vi vet också att Arboga är en stad med ett inte helt obetydligt antal mobilmaster, vilket möjliggör en relativt noggrann positionering. Vad vi inte vet i dagsläget är exakt hur god positioneringen var. En person kunnig i mobilspårning, som är eller kan göra sig väl bekant med Arbogas masttopografi skulle kunna göra sig en ganska god uppfattning om hurpass exakt polisen har CS position i Arboga. Någon sådan person har inte materialiserat sig i tråden, och det skulle förmodligen också vara högst olämpligt att släppa den typen av uppskattning innan CS har kunnat förhöras av svensk polis relativt ingående.
Utifrån "vad vi vet" skulle alltså CS inte kunna fällas, men det är trivialt och ointressant i ett sånt här utredningsläge. Mer intressant är huruvida CS skulle kunna fällas utifrån
vad vi vet att polisen vet.
Och svaret på den frågan är att det faktiskt kan räcka.
Sedan tycker jag att det är lite väl defaitistiskt att utgå från att CS kommer att tiga sig igenom utredningen när hon väl blir förhörd. Det är ytterst sällsynt att andra än förhärdade yrkeskriminella gör - i synnerhet inte om polisen har en hel del på dem.