Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Kan någon förklara varför de tyska och svenska DNA-proverna inte kan jämföras.

En DNA-profil består av det samlade resultatet från ett antal olika väldigt variabla DNA-segment, som inte är genetiskt kopplade till varandra. De mest genetiskt variabla segment vi har är mini- och mikrosatellit-DNA som består av samma korta DNA-sekvens upprepad ett antal gånger - men olika antal gånger i en population, så att de flesta individer inte har samma antal. Sedan väljer man ut så många olika sådana här variaböa segment, att man får en tillräckligt gopd sannolikhet på att någon som matchar profilen verkligen är identisk.Mikrosatelliterna är enklast att analysera, för de är så korta att det går utmärkt att köra konventionell PCR-analys på dem.
Men det finns en förskräcklig massa
olika mikrosatelliter i den mänskliga arvsmassan. Man brukar uppskatta det totala antalet till sådär 100 000, varav mer än 8 000 är så välkarakteriserade att de skulle kunna användas i en DNA-profil. Och man brukar bara använda 10-16 stycken i en profil, så det finns en hel del valmöjligheter - även om man i fösta hand vill ha dem med allra störst variation, och mad allra störst skillnad på de olika varianterna. Och har man valt olika mikrosatelliter, går resultatet inte att jämföra alls.
Men vad som är lite skumt är att jag trodde att det fanns en europeisk standard för DNA-profiliering på tio mikrosatelliter, som alla skulle följa, så att man faktiskt använde precis samma mikrosatelliter, åtminstone i botten. Och om inte SKL, som är jätteoficiella och jättebyråkratiska, använder den europeiska standarden skulle jag bli direkt chockad. De kan möjligen komplettera den, men de mikrosatelliter som ingår i den bara
måste de använda.
Labbet i Hannover är inte ett dedicerat myndighetslab, utan en del av universitetet i Hannover. Och universitetsfolk är mycket mindre för att slaviskt följa standarder, och betydligt mer benägna att tycka att det som de har hittat på själva är betydligt bättre. Så min gissning är att det är det tyska labbet som har kört ett bitvis hemkokt system, och att SKL inte har haft en tanke på att så kunde vara fallet. Men det är konstigt ändå, för Hannoverfolket borde ju kunna samarbeta friktionsfritt inom Tyskland.