2008-04-10, 16:32
  #2593
Medlem
ooooos avatar
Hur kan det här:

När polisen i Västmanland väl hade insett sitt misstag i Arboga så begärde de ju också hjälp från Riksmordkommissionen. Och detta kan få tjäna som ett gott exempel. Jag har nämligen sett alltför många revirpinkande kommissarier och polismästare i liknande situationer som med ett barns envishet lever efter principen ”kan själv!” Resultatet av sådan statstjänstemannaprestige är, bedrövligt nog, att ett otal mördare går fria i Sverige.

...ses som NEGATIV kritik av utredningen om Arbogamorden? Kritiken är riktad mot hur det brukar vara, när man INTE tar hjälp av RMK. Krönikan är ju snarare positivt vinklad.
2008-04-10, 16:36
  #2594
Medlem
swixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
O-FATT-BART!
Snälla poliser vad är det som gör att ni inte vill se NÅGON annan som potentiell GM? VARFÖR låta en barnamördare gå fri av rent jävla godtycke och prestige??????

Polisen har garanterat en massa andra spår de jobbar med , men de är inte lika starka som CS. Dessutom kan de väl inte gå ut i media om alla spår de har.

Om de nu ska jämföra DNA från CS:s nagelskrap med E och barnens DNA så beytder det väl att det hittat nåt under naglarna som inte tillhör CS.
2008-04-10, 16:42
  #2595
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swix
Polisen har garanterat en massa andra spår de jobbar med , men de är inte lika starka som CS. Dessutom kan de väl inte gå ut i media om alla spår de har.

Om de nu ska jämföra DNA från CS:s nagelskrap med E och barnens DNA så beytder det väl att det hittat nåt under naglarna som inte tillhör CS.

Vad exakt är det som du tycker pekar på att "Polisen har garanterat en massa andra spår de jobbar med "? När de gång på gång på gång säger att det enda de gör är att försöka binda tyskan till morden?
Jag ser inga tecken alls på att det skulle vara på annat sätt.
Men visst man kan ju hoppas.

Att man flera dar senare hittar nåt under CS naglar som inte tillhör henne är väl inte konstigt? Hon har väl haft rätt och möjlighet att röra vid andra personer under all denna tid eller röra vid något som har nån annans dna på sig eller?
Det där är ju bara halmstrån.
2008-04-10, 16:46
  #2596
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
O-FATT-BART!
"– De ska analyseras för att se om vi kan hitta någonting som kan visa att den misstänkta var på brottsplatsen, säger Klinge."

I det här läget så MÅSTE polisen börja se sig om efter fler möjliga GM!!!
De har ju tydligen inget alls som binder henne till brottsplatsen.
Snälla poliser vad är det som gör att ni inte vill se NÅGON annan som potentiell GM? VARFÖR låta en barnamördare gå fri av rent jävla godtycke och prestige??????

Det är väl bra att de fortsätter med analyserna. Oavsett vems dna de hittar (utöver det som bör finnas) på brottsplatsen så pekar det på en trolig mördare. Om det tillhör CS så binder det henne vid platsen. Om de hittar dna från någon okänd så får de börja söka efter en annan mördare.

Så länge de inte hittar något främmande dna så har de problem. Så det är bara att fortsätta med analyserna.
2008-04-10, 16:53
  #2597
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
En fråga till dig som verkar kunnig i DNA-träsket.

Varför har dom inte hittat någonting på hammaren från Skafta flygplats? Vad är det som gör att det tar så lång tid att hitta dna på den? Kan hon ha tvättat bort det?

Är hon smart så har hon doppat hammaren i klorin. Då är allt DNA förstört. fast om hon vore smart så hade hon väl knappast släpat med sig hammaren....?
2008-04-10, 16:54
  #2598
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl bra att de fortsätter med analyserna. Oavsett vems dna de hittar (utöver det som bör finnas) på brottsplatsen så pekar det på en trolig mördare. Om det tillhör CS så binder det henne vid platsen. Om de hittar dna från någon okänd så får de börja söka efter en annan mördare.

Så länge de inte hittar något främmande dna så har de problem. Så det är bara att fortsätta med analyserna.

Så länge man inte hittar något främmande dna så är det läge att titta närmare på T.
2008-04-10, 16:55
  #2599
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Så länge man inte hittar något främmande dna så är det läge att titta närmare på T.
Ska du inte kolla hans pappa också?
2008-04-10, 16:57
  #2600
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ska du inte kolla hans pappa också?
Absolut, Ts pappa var väl där innan ambulansen.
2008-04-10, 16:58
  #2601
Medlem
rinakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Så länge man inte hittar något främmande dna så är det läge att titta närmare på T.
Jag undrar fortfarande HUR han skulle ha haft tid att döda barnen och nästan E!?
2008-04-10, 16:59
  #2602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ska du inte kolla hans pappa också?
Finns säkert DNA från E:s föräldrar och E & T:s vänner. Men T-hatarna vill bara kolla T (som är kollad och har alibi)
2008-04-10, 16:59
  #2603
Medlem
rinakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Absolut, Ts pappa var väl där innan ambulansen.
Ja han hade säkert några sekunder på att slå ihjäl sina barnbarn och försöka ha ihjäl sin dotter eller hur?
2008-04-10, 17:00
  #2604
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Kan någon förklara varför de tyska och svenska DNA-proverna inte kan jämföras.
En DNA-profil består av det samlade resultatet från ett antal olika väldigt variabla DNA-segment, som inte är genetiskt kopplade till varandra. De mest genetiskt variabla segment vi har är mini- och mikrosatellit-DNA som består av samma korta DNA-sekvens upprepad ett antal gånger - men olika antal gånger i en population, så att de flesta individer inte har samma antal. Sedan väljer man ut så många olika sådana här variaböa segment, att man får en tillräckligt gopd sannolikhet på att någon som matchar profilen verkligen är identisk.Mikrosatelliterna är enklast att analysera, för de är så korta att det går utmärkt att köra konventionell PCR-analys på dem.

Men det finns en förskräcklig massa olika mikrosatelliter i den mänskliga arvsmassan. Man brukar uppskatta det totala antalet till sådär 100 000, varav mer än 8 000 är så välkarakteriserade att de skulle kunna användas i en DNA-profil. Och man brukar bara använda 10-16 stycken i en profil, så det finns en hel del valmöjligheter - även om man i fösta hand vill ha dem med allra störst variation, och mad allra störst skillnad på de olika varianterna. Och har man valt olika mikrosatelliter, går resultatet inte att jämföra alls.

Men vad som är lite skumt är att jag trodde att det fanns en europeisk standard för DNA-profiliering på tio mikrosatelliter, som alla skulle följa, så att man faktiskt använde precis samma mikrosatelliter, åtminstone i botten. Och om inte SKL, som är jätteoficiella och jättebyråkratiska, använder den europeiska standarden skulle jag bli direkt chockad. De kan möjligen komplettera den, men de mikrosatelliter som ingår i den bara måste de använda.

Labbet i Hannover är inte ett dedicerat myndighetslab, utan en del av universitetet i Hannover. Och universitetsfolk är mycket mindre för att slaviskt följa standarder, och betydligt mer benägna att tycka att det som de har hittat på själva är betydligt bättre. Så min gissning är att det är det tyska labbet som har kört ett bitvis hemkokt system, och att SKL inte har haft en tanke på att så kunde vara fallet. Men det är konstigt ändå, för Hannoverfolket borde ju kunna samarbeta friktionsfritt inom Tyskland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in