Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nja, de tror jag inte. Tystnadsplikt du vet? Däremot får de lämna ut uppgifter till polisen, men jag är ganska säker på att det krävs tillstånd för detta.
Vet inte om något hunnit svara:
Den enda i Sverige som egentligen har absolut rätt att aldrig bryta sin tystnadsplikt är en präst (eller motsvarande i andra religioner) som mottagit något i en bikt eller andligt själavårdssamtal. Detta kan inte ens en domstol bryta. Dvs de är de enda som har s k "absolut tystnadsplikt".
Så det finns vissa fall inom olika myndigheter (skola, social, vård etc) där man får bryta sekretessen t ex vid vissa brott. Jag tror det är baserat på brottets art och straffsats, men är inte uppdaterad på vad.
Men i korta ordalag: Behöver ni prata med någon om era planer om ett brott eller erkänna ett brott så är en bikt eller ett enskilt själavårdssamtal enda sättet. Och ni måste fråga efter detta samtal så både du och den som tar emot din "bikt" vet att det är ett sånt samtal. Dvs präster har inte absolut tystnadsplikt mot sånt de hör utanför "bikten". Om de hör om ett brott vid kyrkkaffet så gäller det inte. Dessutom behöver ni ta reda på vad det "trossamfundet" har för regler för en del har t ex lagt på sina präster/pastorer att den absoluta tystnadsplikten inte gäller vid t ex bikt som rör övergrepp på barn etc.