2008-04-01, 22:56
Medlem
redheadgirls avatar
känner även NJ sen många år tillbaka och tycker att han och hans familj bara ska få vara i fred nu och sörja detta hemska som hänt. tror ingen kan förstå hur dom mår skulle vara nån som vart med om samma sak som dom.. hur många är det tror inte det är särskilt många... mina tankar finns hos både E och T just nu samt NJ och hans familj..
2008-04-01, 23:00
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreud
Det verkar tyvärr inte så

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2163093.ab

"Visst är det viktigt för oss att höra vad hon säger, men det avgörs helt av läkarna. Vi kan inte ha poliser som sitter som tennsoldater runt hennes säng och väntar på att hon pratar, säger poliskommissarie Torbjörn Carlson."

Man undrar ju onekligen VARFÖR polisen inte kan ha någon sittandes vid hennes säng. Är det läkarna som säger nej till det? Kanske pga E:s minnesförlust. Läste ju att de inte vill berätta att hennes barn är döda eftersom hon inte har något korttidsminne, och att det skulle vara allt för traumatiskt för henne att få det berättat för sig om och om igen. Kan det vara detsamma med poliserna? Att E skulle undra varför de sitter där?

Fast ärligt talat så känns det mycket märkligt att det inte finns en polis närvarande hela tiden, och precis som någon skrev kan man ju misstänka att just det faktum skulle kunna användas som ett argument i rätten.

Kanske finns det polis närvarande och uttalandet om tennsoldater snarare betyder att de inte kan ha poliser sittandes där i tid och evighet, i fall det tar lång tid innan E börjar minnas?
2008-04-01, 23:01
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Det är helt riktigt. Mer behövs för fällande dom. Helst teknisk bevisning (vilket jag hyser gott hopp till att det finns). Men med nuvarande material bör man även kunna nå framgång med en stark, d.v.s. bevisad, motivbild. Frågan man ska ställa sig är: Står det utom allt rimligt tvivel att CS begått gärningen?

CS mejlhistorik + saknad hammare i Skarpnäck + mobillogg + kamerabilder + ännu ingen rimlig förklaring från CS = utom allt rimligt tvivel, i min värld.

I din värld ja, men inte i rättens. C måste kunna bindas till brottsplatsen, genom att E kan peka ut henne eller genom DNA i anslutning till offren/mordvapen/bortkastade kläder. Det är som sagt inte olagligt att vara i Arboga, ev. tappa bort en hammare eller ens att ljuga i mejl på det sätt som verkar ha gjorts i detta fall. Än mindre att vara olyckligt kär. Jag har då inte sett tillräckligt med bevis för att C har stalkat T. Det har vi väl bara trubadurens uppgifter på, eller?
2008-04-01, 23:03
Medlem
redheadgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
I din värld ja, men inte i rättens. C måste kunna bindas till brottsplatsen, genom att E kan peka ut henne eller genom DNA i anslutning till offren/mordvapen/bortkastade kläder. Det är som sagt inte olagligt att vara i Arboga, ev. tappa bort en hammare eller ens att ljuga i mejl på det sät som verkar ha gjorts i detta fall.

håller med fullständigt... kunde inte sagt det bättre själv!!!
2008-04-01, 23:05
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hondjävul
Jag länkade i den gamla tråden till en artikel där polisen sa att de inte vill säga hur de kom henne på spåren. Någonstans tror jag mig ha sett att det var vänner till T som nämnt henne.

Polisen frågar säkert inte: "Kan de finnas någon som vill döda E och barnen?". Utan snarare: "Finns det någon i Es eller Ts närhet eller förflutna som de kan ha förnärmat på något sätt?" Vips kommer CS upp som en tänkbar kandidat. Och kanske några fler som polisen säkert redan kollat.

Jo, det är ju ett tänkbart scenario, så var det nog. Hon kanske till och med dök upp från allra första början men polisen valde ändå biopappan i första hand eftersom han statistiskt sett hörde till de mest sannolika.
2008-04-01, 23:07
Medlem
Waadis avatar
Plockning av CS

Kan polisens tekniker muddra en, eller ett par datorer på den tid det tog tills CS anmäldes misstänkt?
Vad har de hittat för spår?

Förs sådant till utredningen?
Kommer alla vid sidan om skickade mail, kommentarer, etc. etc. publiceras? Elelr sitter det en slags jury som med det "SUNDA" förnuftet och sitt eget godtycke sorterar i o/intressant?
Vore ju en förödelse om allt i ens hemliga liv offentliggjordes? för de flesta?
2008-04-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Jo, det är ju ett tänkbart scenario, så var det nog. Hon kanske till och med dök upp från allra första början men polisen valde ändå biopappan i första hand eftersom han statistiskt sett hörde till de mest sannolika.
Jo, större sannolikhet att pappan hade gjort det än att en person som kanske bor i Sthlm och som om kanske har stalkat någon har gjort det. Hur många % stämmer in på det senare fallet? 0,01%? Ens mätbart? Så inte alls konstigt att de tog in biopappan först.
2008-04-01, 23:09
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
I din värld ja, men inte i rättens. C måste kunna bindas till brottsplatsen, genom att E kan peka ut henne eller genom DNA i anslutning till offren/mordvapen/bortkastade kläder. Det är som sagt inte olagligt att vara i Arboga, ev. tappa bort en hammare eller ens att ljuga i mejl på det sätt som verkar ha gjorts i detta fall. Än mindre att vara olyckligt kär.

Du har inte helt fel, men du har inte helt rätt heller.

Det finns flera exempel på misstänkta som friats trots att de kan bindas till brottsplatsen, t.ex. åtalet gällande mordet i en MC-klubbs lokaler för inte så länge sedan.

Standarden är rimligt tvivel. Inte binda till brottsplatsen. En annan sak är att dessa två ofta sammanfaller.

Citat:
Jag har då inte sett tillräckligt med bevis för att C har stalkat T. Det har vi väl bara trubadurens uppgifter på, eller?

Jag tänker framförallt på vad som framkommit om CS påstådda fabrikation av mejl från adoptionsfamiljen i Tyskland. Om dessa uppgifter är riktiga kan jag dock inte svara för.

Edit: "En annan sak är att dessa två ofta sammanfaller."
Senast redigerad av Muffin Man 2008-04-01 kl. 23:14.
2008-04-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Kan polisens tekniker muddra en, eller ett par datorer på den tid det tog tills CS anmäldes misstänkt?
Vad har de hittat för spår?

Förs sådant till utredningen?
Kommer alla vid sidan om skickade mail, kommentarer, etc. etc. publiceras? Elelr sitter det en slags jury som med det "SUNDA" förnuftet och sitt eget godtycke sorterar i o/intressant?
Vore ju en förödelse om allt i ens hemliga liv offentliggjordes? för de flesta?
Vad menar du med publiceras?
2008-04-01, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Man undrar ju onekligen VARFÖR polisen inte kan ha någon sittandes vid hennes säng. Är det läkarna som säger nej till det? Kanske pga E:s minnesförlust. Läste ju att de inte vill berätta att hennes barn är döda eftersom hon inte har något korttidsminne, och att det skulle vara allt för traumatiskt för henne att få det berättat för sig om och om igen. Kan det vara detsamma med poliserna? Att E skulle undra varför de sitter där?

Fast ärligt talat så känns det mycket märkligt att det inte finns en polis närvarande hela tiden, och precis som någon skrev kan man ju misstänka att just det faktum skulle kunna användas som ett argument i rätten.

Kanske finns det polis närvarande och uttalandet om tennsoldater snarare betyder att de inte kan ha poliser sittandes där i tid och evighet, i fall det tar lång tid innan E börjar minnas?

finns ett logiskt svar, e är inte såpass medvetande ännu att det anses behövas. den dagen hon börjar tänka logiskt och undrar: varför är jag på sjukhus? var är mina barn? först då är det aktuellt att en polis ständigt finns närvarande. innan dess är det fullständigt onödigt.
2008-04-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Du har inte helt fel, men du har inte helt rätt heller.

Det finns flera exempel på misstänkta som friats trots att de kan bindas till brottsplatsen, t.ex. åtalet gällande mordet i en MC-klubbs lokaler för inte så länge sedan.

Standarden är rimligt tvivel. Inte binda till brottsplatsen.

Jag tänker framförallt på vad som framkommit om CS påstådda fabrikation av mejl från adoptionsfamiljen i Tyskland. Om dessa uppgifter är riktiga kan jag dock inte svara för.
Det finns väl dessutom personer som har blivit dömda för mord utan att någon kropp har påträffats? Bland annat nåt mc-relaterat där fynd på platsen har pekat på att ett mord har inträffat men ingen kropp påträffats.
2008-04-01, 23:14
Medlem
redheadgirls avatar
man undrar ju när folk här inne ska sluta beskylla stackars T för detta han har det väll jobbigt nog som det är just nu... tror aldrig att en sån bra människa som han skulle kunna göra detta mot E och sen sitta vid hennes sida sen hela tiden.. som om inget hade hänt... speciellt inte när man såg hur lyckliga dom verkligen var tillsamans jämt när man såg dom. han är verkligen nått speciellt för E för annars skulle hon inte ha strålat som en sol jämt i hans tillvaro.. känner man E så vet man när hon e lycklig el inte ... har sett både olycka och lycka i hennes ansikte så jag vet!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in