2008-04-05, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Att jag tänker tandläkaren är för de är gamla vänner, han känner henne.
Han kanske var med henne när hon mådde dåligt sist? Eller hon har berättat för henne?
Om hon varit kär i T så lär tandläkaren fått höra det otaliga gånger. Han är nog hennes kompis både på Internet och IRL. Han kanske har försökt få henne lugn när hon spytt galla över familjelyckan. Han såg att hon hade en annan "Blick" när han hämtade henne på flygplatsen. Vem vet hon kanske sa: Vad tror de på flygplatsen? Att jag slår ihjäl barn o kärringar?
Han gick ju till polisen, de förstod inte allvaret. Men man kollar, ringer sina kollegor...

Det där med att hotat barnen tidigare, Var inte det ett missförstånd här med översättningen?

Helt klart har någon som haft kontakt med henne slagit larm. I den här artikeln står det om det tidigare hotet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2101313.ab?service=print
2008-04-05, 16:24
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Att lita på att polisen har rätt person som huvudmistänkt och utgår från det i diskussionerna här, är nog inte lika illa som att föra fram egna gärningsmän, personer som därtill är offer i den här tragedin.

Jag såg justitiekanslern på TV, häromdagen, han talade om yttrandefriheten och sa att den har sina begränsningar, att man exempelvis inte får kränka någon.

Att utan belägg och utan bevis driva teser om att de, som för tillfället är avskrivna/inte intressanta för polisens utredare som gärningsmän/medbrottslingar är upplevs säkerligen som kränkande för NJ, T och E.

Jag uppmanar fortfarande inte till självcensur. Istället vill jag påpeka och varna för det faktum att det, om man ska gå på det justitiekanslern säger, att det är straffbart att kalla någon för mördare.

För min egen del skulle jag aldrig polisanmäla någon för dessa tillmälen/spekulationer, men jag kan bara tala för mig själv.

Jag ser det som en möjlighet att T ännu skulle kunna vara en tänkbar GM och att han därför borde synas mycket mer i sömmarna. Jag har inte påstått att han är. Men det finns så mycket öppningar för hans del in i GM-profilen och at dessa borde penetreras.

Sedan tycker jag att det som hitills har presterats mot CS i bevisväg är för tunt för att rimligen kunna anse henne vara GM med någon fastställd säkerhet.

Jag tror mer på scenariot att random GM har gjort det. Dagen efter morden togs en mycket förvirrad och psykiskt sjuk person in hos V-åspolisen. Har den personen gåtts genom?

Men mest tror jag på att ingen GM kommer att kunna dömas för morden.
2008-04-05, 16:27
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Det borde då har varit från någon närstående om det inte var direkt från T själv.
Det kan ha varit från NJ
Om man blir ifrågasatt själv så hjälper man nog till. Arboga är är inte stort som många säger. CS kanske agerat skumt. Och pratet går i alla samhällen. Så han säger kolla in tyskan istället för jag har inte gjort det här.
Det stod tidigt i tidningarna att polisen sa att han hade ett alternativ.
2008-04-05, 16:31
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Det kan ha varit från NJ
Om man blir ifrågasatt själv så hjälper man nog till. Arboga är är inte stort som många säger. CS kanske agerat skumt. Och pratet går i alla samhällen. Så han säger kolla in tyskan istället för jag har inte gjort det här.
Det stod tidigt i tidningarna att polisen sa att han hade ett alternativ.
Inte omöjligt. Förutsatt att han kände till henne genom E och T
2008-04-05, 16:33
Medlem
Några tycks fundera på hur gm kunde välja just den tidpunkten för dådet. Kan det inte vara så att E lämnade datorn för att det ringde på dörren?
En annan sak jag funderar på är varför Cs använde sin telefon i Arboga. Kan hon ha ringt hem till E före dådet eller vem skulle det vara viktigt att ringa just då? Situationen är inte sådan att Cs borde ha behov att prata med någon människa just då, kan man tycka.
Mest troligt har hon väl tagit emot ett oväntat samtal.
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
Men hallå! Kan det vara en Svensk pzykdoktor som känt sej tvungen att tipsa om CS, detta med att skada E och barnen kanske har kommit upp i hennes besök hos doktorn.

Är det inte så att sekretessen bara får brytas för att förhindra mycket allvarliga brott, inte för att lösa brott som redan har begåtts?
Medlem
grisöras avatar
Dna

Finns ingen anledning att polisen skulle hemlighålla ev. DNA resultat för gm sitter ju redan bakom lås och bom.... eller ?
2008-04-05, 16:34
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag ser det som en möjlighet att T ännu skulle kunna vara en tänkbar GM och att han därför borde synas mycket mer i sömmarna. Jag har inte påstått att han är. Men det finns så mycket öppningar för hans del in i GM-profilen och at dessa borde penetreras.

Sedan tycker jag att det som hitills har presterats mot CS i bevisväg är för tunt för att rimligen kunna anse henne vara GM med någon fastställd säkerhet.

Jag tror mer på scenariot att random GM har gjort det. Dagen efter morden togs en mycket förvirrad och psykiskt sjuk person in hos V-åspolisen. Har den personen gåtts genom?

Men mest tror jag på att ingen GM kommer att kunna dömas för morden.
Är du medveten om att det inte (från polisen) har presterats ett enda bevis ännu? Polisen håller på med att sammanställa bevisen, inklusive eventuella DNA-spår, för att kunna presentera det vid en rättegång.

När det gäller T som gärningsman har han fullgott alibi vid tidpunkten för mordet och är han inblandad som anstiftare till mordet kommer det med all säkerhet fram vid förhören med CS.

Jag vet att jag inte skulle svara dig mer, men du är för mycket...
2008-04-05, 16:34
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Uppenbarligen ser inte polisen någon anledning till att han ska synas mer i sömmarna än han redan har gjort, och dom borde ju ha bättre underlag för att anse det än vad du har.
Senast redigerad av Arabesque 2008-04-05 kl. 16:36.
2008-04-05, 16:36
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Men om hon då transporteras till tyskland för vård vad händer då med utskrivningsprövningen? Gör en tysk läkare det eller är det tyska regler för den vården som då gäller - hur nu deras rättspsykiatriska vård ser ut?

Det har skrivits några inlägg om att hon kanske kan bli överförd till Tyskland men i princip finns det inte något system för att överföra personer inom psykvården mellan länder utan man måste skriva ut personen och sedan kan ev nästa land göra motsvarigheten till LPT men då måste det hålla rättsligt dvs personen måste fortfarande vara tillräckligt sjuk. Jag citerar också ett tidigare inlägg av mig som kan vara av intresse i sammanhanget:

Citat:
Jag tänkte uppmärksamma er på en intressant lucka i lagen som troligen kommer att påverka CS. Om en person döms till både rättspsykiatrisk vård och utvisning så gäller inte förfarandet med särskild utskrivningsprövning hos länsrätten utan läkaren bestämmer själv när patienten är frisk nog att skickas hem och då släpps denne vid ankomst till hemlandet. Här är en post på FB och en tidningsartikel som beskriver ett liknande fall http://www.flashback.org/showpost.php?p=9995537&postcount=41 samt http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20021212_12_1_3.html
2008-04-05, 16:36
Medlem
healer1s avatar
Fakta om skallskador

För att bryta trenden här inne och ett evinnerligt tjatande om hammare och minuter.....
För er som vill veta fakta

I hollywood filmer och serier typ days of our lives vaknar den svårt skadade plötsligt upp en dag efter att ha legat i koma hur länge som helst och vips minns han/hon ALLT som hänt - eller också TRÄNAS de till att minnas. Han/hon kan genast ta sig upp ur sängen och ta itu med sitt liv

I den riktiga världen - där i alla fall jag lever är ovanstående scenario i princip omöjligt.

Så här brukar det normala förfarings sättet se ut - vill understryka att jag på intet sätt är involverad i just detta fallet - utan beskriver skalltrauma rent generellt
Vid en svår skallskada uppstår en blödning i hjärnan, det absolut viktigaste att göra initialt är att stoppa blödningen. Självfallet sövs patienten undertiden. När sedan blödningen är stoppad är läget ofta mer stabilt - men läget är fortfarande kritiskt och patienten har dels ett dränage för att avleda ryggmärgsvätska, dels elektroder som mäter trycket i hjärnan.

För det som händer efter en svår skallskada är att hjärnan svullnar, denna svullnad orskakar tryck, trycket kan i värsta fall orsaka nya blödningar.
Oftast håller man patienten nedsövd under en tid för att ge hjärnan en chans att återhämta sig.
Alla våra funktioner i hjärnan styrs av elektriska impulser "kopplas" allt på för snabbt, ökar risken för "kortslutning" (enkelt uttryckt)

När sedan patienten väcks igen, innebär det helt enkelt att man minskar på medicinerna i lugn takt och låter patienten vakna succesivt.

Det är inte helt ovanligt med spasmer och ryckningar i samband med att patienten väcks och detta kan vara en jobbig period för de anhöriga.

Utan att veta säkert i detta fallet, men troligtvis så har den operation E genomgått inneburit att man avlägsnat benrester, tagit bort hematom (blödning), och/eller tagit bort en del av skallbenet för att lämna plats för hjärnan att svullna.

Denna benbit om den är intakt vill säga, återinstätts sedan, men det kan dröja ett år eller mer innan hjärnan helt återgått till det normala.

Vad gäller huruvida E någonsin kommer att återfå minnet, detta kan man omöjligt veta. Även om jag förstår relevansen i detta ärendet så är det i själva verket underordnat för E i hennes situation.

För henne börjar nu en kamp tillbaka till livet. Att återerövra sina kroppsliga funktioner. Att kunna gå på toaletten själv, röra armar och ben, tala, se och förstå.
Vad hon eventuellt får för men beror på vilken del av hjärnan som blivit skadad. Detta vet man heller inget om än.

Det finns ingen anledning att ha en polis sittande vid en nedsövd skallskadad persons säng. Sannorlikheten att hon plötsligt vaknar upp och rapar ur sig "SANNINGEN" eller vad ni nu väljer att kalla den - är i princip obefintlig.

I den riktiga världen fungerar det inte så - only in hollywood
2008-04-05, 16:40
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Finns ingen anledning att polisen skulle hemlighålla ev. DNA resultat för gm sitter ju redan bakom lås och bom.... eller ?

Kan vara så att de DNA-profiler man vill inte inte finns där man vill hitta dessa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in