2008-08-03, 00:38
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Frågan är varför denna påse fanns anträffad i Arboga så nära anslutning till brottsplatsen och vilket samband den kan sättas i samband med att Christine inte hade lång resväg till någon av butikerna som kassen kom från. Finns det ett samband eller är det bara en ren slump. Måste nog kolla genom hennes kontoköp igen och se om hon gjorde något inköp i någon av dessa butiker.

Hahaha, har ni reflekterat över hur stört det egentligen är att vi kan sitta här och gå igenom någons kontoutdrag etc med ett par få klick?

Sorry för lite off-topic kanske, men jag bara fick den känslan av "måste nog kolla genom hennes kontoköp igen".
2008-08-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Å andra sidan går det inte att komma ifrån tanken att tidsrymden spelade gm i händerna med en makalös tur. Den korta tiden, det fruktansvärda brottet och att sedan hinna undan utan upptäckt. Märkligt...

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Den korta tiden kan förklaras med att det var ett snabbt dåd gjort i affekt. Det är väl inte konstigt? Det vore mer underligt om det hade pågått i, säg, en timme. Vilken 'tur' det finns i 'det fruktansvärda' får du förklara mer, om du menar något med det. Upptäckt, slutligen: det finns ju vittnen och bilder på övervakningskameror, och observationer av mobilsamtal. Så troligen är vandringen till stationen och tågresan väl 'upptäckt', och det är inget märkligt i att 'hinna undan' genom att på detta vis promenera till en järnvägsstation.

Dessutom har du inte svarat på varför det skulle vara en så 'makalös tur' m.m. att tidsmarginalerna blir ännu snävare om CS vet att T snart kommer hem. Det är ok att spekulera, men den spekulationen är som flera förutom mig hunnit påpeka nu, motsägelsefull.

Jag kan ju inte svara på din fråga innan du ställer den, eller hur!?
Den korta tidsrymden brottet kunde begås på handlade om max 20 minuter om man är generös. Förutom själva händelsen ingår några korta steg fram mot dörren, en kort väntan på att någon öppnar och sedan själva dådet.
Efter dådet ska gärningsmannen ta sig ut ur huset och vidare ett par kvarter.
Hela händelsen borde ta åtminstånde 8-10 minuter i anspråk.
Det jag tycker är märkvärdigt och "tur" för gärningsmannen är att denne lyckades pricka in händelsen i ett tidsperspektiv som uppstod efter barns lek på gatan och Ts hemkomst. Att tiden var kort vet vi genom Es kontakt med sin syster via msn och Ts hemkomst.
Vidare hade gm tur att ingen upptäckte denne vid flykten. Jag tror dessutom inte att gärningsmannen hade någon större koll på var T höll hus just då mer än att denne kanske var på ingång tiden framöver.
Detta är "tur" för gärningsmannen, menar jag.

Det anser jag är en kort tidsrymd.
2008-08-03, 00:40
Medlem
Harry_s avatar
när man kollar bilderna ser man hur mkt blod som finns överallt
så j*vla konstigt att hon inte har fått nåt på sig

kan hon inte ha använt skyddskläder som poliserna har när dom ska säkra bevis

hur ska polisen kunna gå vidare om hon blir frikänd?
tänk om hon blir oskyldig dömd sen 10år senare dyker det upp en ny Anders Eklund som erkänner mordet på barnen
Senast redigerad av Harry_ 2008-08-03 kl. 00:43.
2008-08-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Den uppgiften tycker jag låter mer än väl märklig! Jag antar att det är lägenhetsägaren som påstår det? Varför använder hon sin hammare varje dag? Om hon inte använder den varje dag, hur kan hon märka att den är borta vissa dagar? Om en hammare existerar eller inte är väl bara något man uppmärksammar när man behöver en hammare.
Vem har sagt att hon använde den varje dag? Räcker väl med att hon skulle använda den en dag och den dagen stämde överens med en dag som CS var i Arboga? Den kan givetvis ha varit borta fler ggr. Men det skrev jag inget om. Inte heller att den varit borta samtliga gånger CS varit i Arboga.
2008-08-03, 00:42
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Mitt bidrag till debatten, raketforskare som jag är:

Vans är ju kända och säljs mer eller mindre överallt. I min förorts centrum finns det iallafall en tre-fyra butiker som säljer dem. Jag är ingen skatare och tycker de är fula men det är ju mängder med människor som bär sådana. Om inte annat bör man ju ha hört talas om dem via amerikanska program... Hade inte Aftonbladet tom en artikel med rubriken "Hallå, titta polisen - här säljs skorna!" (eller något sådant) och sen en lista på ställen där man kunde köpa sådana?

Ang. haschdebatten - hade hon rökt hasch den där dagen hade nog allt slutat mycket lyckligare. För alla. Hasch/cannabis gör den som använder det "fredlig" (dvs lugn, tillfreds och framförallt rätt lat). Inte direkt forum för att ta den här debatten, men att låta rena fördomar och felaktigheter påverka ens eventuella åsikt om CS är galet. Som någon tidigare skrev, det är snarare mera ovanligt för en person med hennes bakgrund (tysk, norra Tyskland, Västeuropa, student) att inte ha haft någon kontakt med cannabis.

Glöm inte att CS använde även alkohol och andra mediciner och JA, bara hasch dämpar personen- dock är det inte alls säkert att du blir "lycklig" av att röka på. Beror ju på hur du mår innan+ i vilket sällskap du röker och vad har i "bagaget".
Sen också, det beror på vad det är för bindningsmedel i haschet, kan ju vara opium, heroin eller t.o.m koskit. Hasch är inte en ren drog.
Det är inga fördomar, som jag gett uttryck för.
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
när man kollar bilderna ser man hur mkt blod som finns överallt
så j*vla konstigt att hon inte har fått nåt på sig

kan hon inte ha använt skyddskläder som poliserna har när dom ska säkra bevis

hur ska polisen kunna gå vidare om hon blir frikänd?
tänk om hon blir oskyldig dömd sen 10år senare dyker det upp en ny Anders Eklund som erkänner mordet på barnen

Ja, E & T kan verkligen ha dragit på sig någon knäppgök utan relationen till dem - allt tack vare deras bloggande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Frågan är varför denna påse fanns anträffad i Arboga så nära anslutning till brottsplatsen och vilket samband den kan sättas i samband med att Christine inte hade lång resväg till någon av butikerna som kassen kom från. Finns det ett samband eller är det bara en ren slump. Måste nog kolla genom hennes kontoköp igen och se om hon gjorde något inköp i någon av dessa butiker.

Tror knappast att hon hade tid att kajka runt i Stockholm för att köpa mat. Vad jag vet finns ingen särskilt märklig livsmedelsbutik i Högdalen eller Hagsätra (båda lågstatusområden). Det finns visserligen en bra fiskbutik i Högdalen, men CS hade ju fullt upp med att resa Arboga och Tyskland tur och retur.

Ett råd: sluta snöa in på betydelselösa detaljer.
2008-08-03, 00:43
Bannlyst
Var hittar man bilder på det hela?
2008-08-03, 00:44
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Citat:

Foto nr 1 visar den plastkasse i vilken
stövlarna anträffades. Kassen är av
konventionell typ som erhålles i
matbutiker.
Kassens reklamtryck visar att den kan
komma från någon livsmedelsbutik i
Stockholms området.
Kassen har undersökts vid tekniska
roteln i Västerås avseende fingeravtryck.
Några fingeravtryck anträffades inte
på påsen.

Citat:
Läderstövlarna vilka är ofodrade saknar fabrikationsmärkning. Den text som anträffas
anger ” made in Portugal”. Någon storleksangivelse finns inte. Stövlarna är små till
storleken. Storleken uppskattas till 37 – 38.
Den 080328 erhålles muntligt besked från SKL att inget blod anträffas på stövlarna .
Undersökningen fortsätter dock med eftersök av DNA från bäraren av stövlarna.

Jag tycker man ska berömma polisen för deras grundlighet fast de måste ha bedömt stövlarna som irrelevanta. Nån småväxt person - en tonårsflicka?- har tappat ett par stövlar i en kasse någonstans i Arboga och man undersöker både kasse och stövlar för fingeravtryck, blod och DNA.

Kanske kan de hitta ägaren till stövlarna via DNA? Via PKU-registret borde det gå...

Som redan sagts är stövlarna för små för mördaren. Jag fattar inte varför du drog upp dem.

Hade polisen varit grundlig hade man noterat hur nära platserna var för Christine att nå.
2008-08-03, 00:44
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Var hittar man bilder på det hela?

FUP

hur långt ifrån huset var hennes telefon enligt polisen?
borde kunna krysspejla o veta exakt var hon var när allt hände
2008-08-03, 00:45
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Vem har sagt att hon använde den varje dag? Räcker väl med att hon skulle använda den en dag och den dagen stämde överens med en dag som CS var i Arboga? Den kan givetvis ha varit borta fler ggr. Men det skrev jag inget om. Inte heller att den varit borta samtliga gånger CS varit i Arboga.

Ja, men om du läser ditt inlägg igen så ser du att du använde pluralis istället för singularis. Du skrev alltså "tillfällen" och inte "tillfälle".
2008-08-03, 00:46
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Hahaha, har ni reflekterat över hur stört det egentligen är att vi kan sitta här och gå igenom någons kontoutdrag etc med ett par få klick?

Sorry för lite off-topic kanske, men jag bara fick den känslan av "måste nog kolla genom hennes kontoköp igen".

Man kan ju kolla in vilka trosor Christine ägde via FU:n. Helt makalöst bizarrt. Nu kommer väl 12000 trossamlare i Sverige som läser detta beställa FU:n från Köpings tingsrätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in