Citat:
Ursprungligen postat av catami
Å andra sidan går det inte att komma ifrån tanken att tidsrymden spelade gm i händerna med en makalös tur. Den korta tiden, det fruktansvärda brottet och att sedan hinna undan utan upptäckt. Märkligt...
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Den korta tiden kan förklaras med att det var ett snabbt dåd gjort i affekt. Det är väl inte konstigt? Det vore mer underligt om det hade pågått i, säg, en timme. Vilken 'tur' det finns i 'det fruktansvärda' får du förklara mer, om du menar något med det. Upptäckt, slutligen: det finns ju vittnen och bilder på övervakningskameror, och observationer av mobilsamtal. Så troligen är vandringen till stationen och tågresan väl 'upptäckt', och det är inget märkligt i att 'hinna undan' genom att på detta vis promenera till en järnvägsstation.
Dessutom har du inte svarat på varför det skulle vara en så 'makalös tur' m.m. att tidsmarginalerna blir ännu snävare om CS vet att T snart kommer hem. Det är ok att spekulera, men den spekulationen är som flera förutom mig hunnit påpeka nu, motsägelsefull.
Jag kan ju inte svara på din fråga innan du ställer den, eller hur!?
Den korta tidsrymden brottet kunde begås på handlade om max 20 minuter om man är generös. Förutom själva händelsen ingår några korta steg fram mot dörren, en kort väntan på att någon öppnar och sedan själva dådet.
Efter dådet ska gärningsmannen ta sig ut ur huset och vidare ett par kvarter.
Hela händelsen borde ta åtminstånde 8-10 minuter i anspråk.
Det jag tycker är märkvärdigt och "tur" för gärningsmannen är att denne lyckades pricka in händelsen i ett tidsperspektiv som uppstod efter barns lek på gatan och Ts hemkomst. Att tiden var kort vet vi genom Es kontakt med sin syster via msn och Ts hemkomst.
Vidare hade gm tur att ingen upptäckte denne vid flykten. Jag tror dessutom inte att gärningsmannen hade någon större koll på var T höll hus just då mer än att denne kanske var på ingång tiden framöver.
Detta är "tur" för gärningsmannen, menar jag.
Det anser jag är en kort tidsrymd.