Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nämndemän från Kolsva och en pensionär från Arboga... Jag känner mig uppriktigt sagt lite orolig när personligheter i bygden ska bedöma skuldfrågan i ett sådant här fall. Är övertygad om att de inser vilka konsekvenser det skulle få för dem själva om de väljer att frige henne. Då talar vi lynchstämning.
Och jo då, är medveten om hur lagarna vid tillsättandet av nämndemän fungerar och har egentligen inget alternativ.
Det viktiga är ju vad lagmannen Kjellson tycker. En renodlad nämndemannadom löper ju mycket stor risk att ändras i överrätt. Och att det här målet kommer att sluta i hovrätten, oavsett tingsrättens utslag, är ju fullkomligt självklart.
Att nämndemän tillsätts lokalt har ju att göra med att de förväntades ha kunskap om de lokala förhållandena - bland annat om vem som var ohederlig och inte. Det finns en underbar historia om hur den legendariske häradsdomaren (alltså den gamla titeln på nämndens ordförande) Kalle Kankaanranta i Haparanda i brist på annan tolk tolkar en tilltalad från sin hemby från finska till svenska. Under förhöret med den tilltalade får han en fråga, och svävar ut i ett långt svar på finska, men Kankaanranta förblir tyst. Till slut tycker domaren att han måste sparka igång det hela, och frågar "Nå, vad säger den tilltalade".
Kankaanranta svarar, lugnt och självklart: "Han ljuger, herr domare".
Jag är fullkomligt övertygad om att den gamle hedersmannen gjorde en i sak alldeles riktig bedömning.