2008-04-01, 18:51
Medlem
Goder afton ^^

Jag såg att Engelska standardinstitutets röst om Open XML (Microsofts filformat) läckt ut - att dom röstade ja.

Har någon hört någ smaskigt om SIS röst? Om den läckt ut? Blev det ja eller nej? Ja antar jag men man vet ju inte?
Citera
2008-04-01, 21:21
Medlem
Alfaslangs avatar
SIS lade ju ner sin röst vilket innebär att Sverige varken röstade för eller emot.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.118680
Senast redigerad av Alfaslang 2008-04-01 kl. 21:24.
Citera
2008-04-01, 23:54
Medlem
det var för förra omröstningen, den igår var en annan (allafall för ISO) så SIS ska ha haft en ny
Citera
2008-04-02, 12:32
Medlem
Veyrons avatar
Vad är grejen med OOXML egentligen? Jag har läst lite om det och alla verkar hata formatet och vara skitsura på ISO för att de godkänner det som standard.
http://slashdot.org/articles/08/04/01/2229207.shtml

Kan någon förklara vad som är fel med OOXML och varför folk är så förbannat upprörda?
Citera
2008-04-02, 13:43
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Vad är grejen med OOXML egentligen? Jag har läst lite om det och alla verkar hata formatet och vara skitsura på ISO för att de godkänner det som standard.
http://slashdot.org/articles/08/04/01/2229207.shtml

Kan någon förklara vad som är fel med OOXML och varför folk är så förbannat upprörda?

Har inte satt mig in så noga eftersom jag överlag avskyr office-program, oavsett vem som utvecklar dem.
Men anledningen till att folk var skeptiska till en början var väl snarast att specifikationen dels är överdrivet komplex, samt en del val som Microsoft har gjort.
Sen har väl allt fler personer gett sig in i debatten efter att Microsoft började ägna sig åt lite fulare metoder för att få OOXML ISO-godkänd, t.ex just den Svenska omröstningen där de mutade diverse företag för att dessa skulle ge sig in i SIS enbart med syfte för att rösta igenom OOXML.
Citera
2008-04-02, 15:56
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Har inte satt mig in så noga eftersom jag överlag avskyr office-program, oavsett vem som utvecklar dem.
Men anledningen till att folk var skeptiska till en början var väl snarast att specifikationen dels är överdrivet komplex, samt en del val som Microsoft har gjort.
Sen har väl allt fler personer gett sig in i debatten efter att Microsoft började ägna sig åt lite fulare metoder för att få OOXML ISO-godkänd, t.ex just den Svenska omröstningen där de mutade diverse företag för att dessa skulle ge sig in i SIS enbart med syfte för att rösta igenom OOXML.

Okej. Men är OOXML-formatet märkbart sämre än andra konkurrerande "open source"-format? Jag har fattat att reaktionen bygger på mer än reflexmässigt MS-hat, men lite mer detaljer skulle vara intressant.
Citera
2008-04-02, 16:20
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Okej. Men är OOXML-formatet märkbart sämre än andra konkurrerande "open source"-format? Jag har fattat att reaktionen bygger på mer än reflexmässigt MS-hat, men lite mer detaljer skulle vara intressant.

En stor del av kritiken kommer från att det redan fanns ett ISO-standardiserat dokumentformat; OASIS (ODF). Vad är då syftet med ett till?

Om Microsoft var genuint intresserade av ett öppet standardiserat oberoende dokumentformat, varför tackade man då nej till att sitta med i arbetsgruppen som tog fram ODF?

Argument som att "men det saknar funktioner som Microsoft använder i sitt Office-paket" håller inte, då de lika enkelt skulle kunna vara med och ta fram nästa version av ODF istället för att utveckla ett eget inkompatibelt format.
Citera
2008-04-02, 23:14
Medlem
Citat:

Här har du ett exempel på formatets inkonsekvens. Man har t.ex. olika format för att specificera höger-/vänster-/mittjustering och färg i de olika delformaten (ordbehandling, kalkyl och presentation), vilket gör OOXML onödigt komplext att implementera. Varför man gjort på detta sätt kan jag inte förstå, men det är ett tydligt exempel på varför OOXML inte borde ha röstats igenom.

Hade man fixat sådana här dumheter hade protesterna sannolikt minskat betydligt, även om formatet fortfarande är redundant med tanke på att ODF redan finns och är ISO-standardiserat sedan flera år tillbaka. Istället för ett nytt och helt inkompatibelt format borde Microsoft ha hjälpt till att utveckla ODF så att det inkluderade alla funktioner de behövde.

http://www.robweir.com/blog/2008/03/...-of-ooxml.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in