2008-04-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekten
120'an har väl funnits i några år, men du har faktiskt rätt i att LC-08 tydligen blir Lexus LX570. Var helt övertygad jag läst från officiellt håll att Lexus inte skulle klona LC-08'an. Men men...

Jag tror att Lexusvarienten av 120 är ny för iår.

Land Cruiser är ju en facinerande bil, grymt läcker.
Citera
2008-04-02, 03:17
Medlem
Schnyggves avatar
Om någon missat det vilket jag iofs inte tror så finns ju faktiskt Avensis! både som kombi och sedan, och den bilen är en jävla origie i pipande...
Citera
2008-04-02, 05:08
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D81
Sverige = Litet miljömedvetet land = Små miljömedvetna bilar.

.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergatan, broschyr utgiven av Vägverket 2007-11-05
Sverige har de största, mest motorstarka och mest bränsleslukande bilarna i hela EU. "Allt större och starkare" har länge varit melodin när svenskarna köper bil.
Citera
2008-04-02, 05:31
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Om någon missat det vilket jag iofs inte tror så finns ju faktiskt Avensis! både som kombi och sedan, och den bilen är en jävla origie i pipande...

Så här menar du?

http://youtube.com/watch?v=5VxbYES1Wy4
Citera
2008-04-02, 09:37
Medlem
Jag har dessutom för mig att alla Lexus bilar säljs som Toyota i Japan?

MVH
Citera
2008-04-02, 10:13
Medlem
motborgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apinator
Jag har dessutom för mig att alla Lexus bilar säljs som Toyota i Japan?

MVH

De verkar köra dubbelt...

"All three had previously been available in Japan under the Toyota nameplate—for about 20% less than the Lexus models."

http://www.businessweek.com/magazine...ge_top+stories
Citera
2008-04-02, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Om Lexus är Toyota så är Volvo en Ford...men det har inte så mycket med min frågeställning att göra.

Både chassi och motor samt elektonik är Ford i en volvo numer..
Citera
2008-04-04, 06:30
Medlem
NoCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Både chassi och motor samt elektonik är Ford i en volvo numer..

Skitsnack! Jag avskyr Volvo, men man behöver ju inte sprida lögner för det...

Några av dom allra minsta motorerna delas med Ford, några med Peugeot/Citroën/BMW. Alla större (dvs. 5-,6- & 8-cylindriga) motorer är tillverkade "in-house". Detaljer i chassit har samutvecklats inom Ford-concernen, chassit som helhet skiljer sig däremot mellan t.ex. en S80 och en Mondeo. Elektronik utvecklas främst hos underleverantörer (och används därmed av många märken, tänk Haldex eller Bosch t.ex.).
Citera
2008-04-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCharlie
Skitsnack! Jag avskyr Volvo, men man behöver ju inte sprida lögner för det...

Några av dom allra minsta motorerna delas med Ford, några med Peugeot/Citroën/BMW. Alla större (dvs. 5-,6- & 8-cylindriga) motorer är tillverkade "in-house". Detaljer i chassit har samutvecklats inom Ford-concernen, chassit som helhet skiljer sig däremot mellan t.ex. en S80 och en Mondeo. Elektronik utvecklas främst hos underleverantörer (och används därmed av många märken, tänk Haldex eller Bosch t.ex.).
Fast v8:an är väl Yamaha och tänkt att användad av hela Ford-koncernen?
Citera
2008-04-05, 15:44
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Om Lexus är Toyota så är Volvo en Ford

Kanske lite OT?
Jag har vart visstidsanställd hos volvo cars (Torslanda) och praktiserat på massor av olika avdelningar och snackat med många anstälda. En sak som jag har kommit fram till är att sedan den nya v70:n så är en Volvo till 110% rent fordskräp.
Citera
2008-04-06, 10:21
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Fast v8:an är väl Yamaha och tänkt att användad av hela Ford-koncernen?
V8:an i XC90 är i alla fall en Yamaha.
Citera
2008-04-06, 11:12
Medlem
marimekkos avatar
Det är snarare så att Ford Europa är mer Volvo än tvärtom. Vilket har lett till ett enormt uppsving för Fords kvalitet. Att den nordamerikanska delen av företaget gör skräp (men billigt skräp) är en annan femma.

ronneback: Alla som jobbar i produktionen har en hatkärlek till det man producerar, helst vill man bara sitta på rumpan och inte göra något men då har man heller inget jobb. Snacket på golvet går likadant hos alla biltillverkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in