2008-04-08, 12:10
Medlem
Baron Brunos avatar
Jag är definitivt mot krig (så länge det inte tjänar mina syften, naturligtvis). Finns en utmärkt följetång om kriget mellan Sollentuna och Väsby på min blogg. Kram
Citera
2008-04-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils-Nisse
Alla krig är alltid onödiga. Genom hela historien har så gott som alla krig startats för att ledare (som inte behöver lida i kriget) har ansett det nödvändigt av någon anledning eller annan. Vanligt folk skiter i allmänhet i vilket, innan de hinner bli indoktrinerade av ledarna (samt idag media). Det finns inte många männsikor som tycker att det är en bra idé att gå ut och blåsa skallen av någon annan, om inte någon GER dem en anledning. Om alla slutade tänka att allt var så jävla nödvändigt hela tiden och faktiskt konstaterade att vi alla är människor och därmed i grunden rätt trevliga figurer skulle hela världen vara en bra mycket bättre plats att leva på.

Det där kan möjligtvis vara det mest naiva och enfaldiga jag läst hittills i år.
Citera
2008-04-08, 12:36
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Det beror helt och hållet på hur kriget sköts och vem man krigar emot. Är kriget för att öka sitt territorium eller nåt liknande säger jag nej. Men är det för att störta en diktator och samtidigt sno lite olja, är det ok för mig. Allt är tillåtet när man ska störta en folkmördare.

here here.

Är emot "War on Drugs" då jag anser att det är kontraproduktivt och skapar mer elände än drogerna i sig.
Citera
2008-04-08, 22:46
Medlem
Nils-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det där kan möjligtvis vara det mest naiva och enfaldiga jag läst hittills i år.
Naivt, må så vara, men kan det inte finnas någon sanning i det då? Jag var rätt trött när jag skrev det, så det blev rätt klumpiga formuleringar, men likväl: många krig bottnar i rädsla för den andra parten, en gemensam rädsla som bara föder mer rädsla, osäkerhet och kapprustning.
Citera
2008-04-09, 06:48
Medlem
jths avatar
Vem bestämmer när det är okej att starta krig?
Behöver båda (eller flera) parter vara överens om att starta kriget?
Citera
2008-04-09, 10:49
Medlem
Hellcats avatar
beror på situationen. I vissa fall är det ett nödvändigt ont.
Citera
2008-04-09, 21:33
Medlem
Poe09s avatar
"Det är tur att krig är så fruktansvärt. Annars skulle vi män hålla på med det hela tiden". Så sa en vis man en gång. Nu dricker vi öl och förbrödrar oss mot gemensamma fiender i fotbollsklackar i stället. Det är nog en bra form av sublimering av våra krigarinstinkter.
Citera
2008-04-09, 21:56
Medlem
nazipoliss avatar
Att starta ett större krig idag med dagens massförstörelsevapen skulle slå ut stora delar av våran planet totalt. därför är jag emot!

men kan det utföras så som det gjorde på 1800-talet då man stod med gamla musköter och fick handladda varje gång så kan jag gå med på ett nytt krig...

Självsanering finns redan i större delen utav Afrika just nu. muslimerna, ryssarna, tjetjenerna mfl håller en förhållandevis låg nivå men även här så självsaneras folk dagligen.
Citera
2008-04-11, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Att starta ett större krig idag med dagens massförstörelsevapen skulle slå ut stora delar av våran planet totalt. därför är jag emot!

men kan det utföras så som det gjorde på 1800-talet då man stod med gamla musköter och fick handladda varje gång så kan jag gå med på ett nytt krig...

Självsanering finns redan i större delen utav Afrika just nu. muslimerna, ryssarna, tjetjenerna mfl håller en förhållandevis låg nivå men även här så självsaneras folk dagligen.

för de första, va menar du me självsanering?

Och vad har för behov/intresse/filosofi som du skulle kunna tänka dej att ge dej ut i krig me musköter för att kunna försvara?

Dessutom måste du inse att vi ente kan gå tillbakz till musköter i krigandet, en global överenskommelse(ja vet att de kan bli svårt) att antingen lösa konflikter verbalt eller me vapen behövs.
Så länge det finns skjutvapen o människor som e så pass desperata att dom dödar för att döda o ente äta opp bytet kommer vi inte gå tillbakz ti musköter.

Ja undrar om man jämförde antalet konflikter som har utretts me fysiska mot antalet som utretts me verbalt hanterande, för de första hur många som blev lösta o för de andra hur många som fortfarande e lösta o inget agg kvarstår?
Citera
2008-04-11, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
För eller emot, väldigt svårt att svara på.

Ett nödvändigt ont, som kommer finnas till mänskligheten upphör att existera. Jag tycker inte om krig, men kan inte säga att jag är emot. Att säga att man är emot krig är som att säga att man är emot evolutionen.

Ja e för en evolution där människan utvecklas spirituellt(o kanske nån ytterligare överaskning ozzå, hade vatt spännande) o lär sej bli en del av moder jords kretslopp po ett respektfullt sätt.
Människan behöver inse att vi e beroende av naturens hälsa för att kunna nå vår egen, evolution kan nog va beroende av detta dessutom.
Krig me dagens vapen förstör så mycke mer än bara människor o saknar därmed respekt för naturen o allt liv levande med den!
Citera
2008-04-11, 17:12
Bannlyst
Jag är för krig, ibland behövs det lite utrensningar här och där.
Citera
2008-04-11, 17:33
Bannlyst
Motståndare till krig. Död är aldrig positivt i sig. I ett krig är ingen en vinnare. Om jag dödar min moståndare vad har jag vunnit? Dock finns det positiva effekter av krig som en stärkt nationalkänsla samt ett djupare band till sina medmänniskor. Folk öppnar ögonen för vad som verkligen är viktigt. Skitsaker som nyaste vänneravsnittet eller vad madonna hade för ny klänning försvinner när folk tänker efter. Känner mig dock som en hycklare då våld är ett nöje för mig, dvs genom film och spel bedriver jag våld dagligen. Jag tror att bruka våld är en mänsklig drift och att vi behöver olika sätt att få ge uttryck för dessa. Dock är att skjuta ihjäl någon i mina mått överdrivet och föredrar om folk som jag skjuter ihjäl personer i spel eller genom att njuta till en bra splatterfilm istället och löser "verkliga" konflikter muntligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in